Bij mijn pre-APK-check heb ik, mede naar aanleiding van gepiep van rechtsachter, gekeken naar de remmen.
Bij de handrem is mij iets opgevallen waarvan ik niet weet of dit "normaal" is:
* bij het lossen van de handrem komen de wielen niet meteen echt vrij: ik moet een paar slingers aan de wielen geven.
* bij het aantrekken van de handrem zitten de wielen niet onbeweegbaar vast: ik kan ze een paar cm heen en weer doen en dat is het net of op de uiterste uitslagpunten iets tegen wat hards loopt, zo van kloink.
(lastig omschrijven)
Vooral het laatste punt lijkt mij niet helemaal standaard!??
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
dat je het wiel dan nog een paar cm op en neer kunt bewegen en dat je dat klonk geluid hoort is normaal je hoort dan de voeringhouders tegen de aanslagen tikken
ik zou controleren of het mechanisme in de remtrommel goed gangbaar is en de voeringen trommel even licht opschuren
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 17
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2005
Is mij ook al eens opgevallen.
Ik vind sowieso de handrem een van de weinige minpuntjes van de 240.
die van mij moet ik als ik op een hellinkje parkeer altijd in z'n 1 zetten, anders houd ie t niet.
k heb toen de remschoenen vernieuwd, en de boel grondig gereinigd, en ontvet, maar t hielp niet veel.
wil die een beetje vast staan, moet je hem loeivast aantrekken.
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
bij mij werkt de handrem heel goed het kan ook nog zijn dat je kabels van binnen geoxideert zijn en dan zwaar lopen maar over het algemeen hebben de 240 geen last van handrem problemen geloof ik
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 1.726
Topics: 34
Lid sinds: Mar 2005
Ik gebruik de handrem eigenlijk nooit, wel eens geprobeerd, zowel bij de 242 als de GLT ben ik niet te spreken over de prestaties.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Berichten: 723
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2005
Klopt, de prestaties zijn ......maar hij moet het wel doen voor de APK!!
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=> gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978
Http://www.goldwingforum.nl
mijne doet het prima: 5 klikjes en hij staat muurvast.
Misschien versleten handremschoenen? Als die dingen al slijten trouwens.
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Handrem is helemaal geen sterk punt, van geen enkele Volvo :oops: :?
De voeringen kunnen ook wel eens loskomen van de remschoentjes trouwens. Maar dan hoor je een gekletter. Het beste is om de handrem regelmatig te gebruiken, dan blijft hij gangbaar.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 4
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2006
De handrem van volvo's is vaak een zwak punt (240, 740,940), maar daar is heel simpel wat aan te doen......... altijd gebruiken, dan blijft de boel goed gangbaar en blijft het gewoon werken en zijn er geen problemen (meestal!!)
Berichten: 296
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2005
mijn van was ook voor apk en ook (alleen) de handrem zat aan een kant vast. ik had ook wel die klonk geluiden, even goed gangbaar gemaakt en hoppa weer een jaartje sturen. de handrem werkt trouwens perfect ook voordien met 1 kant, een paar klikjes en niet meer weg te krijgen dus t kan wel goed. verder was er natuurlijk niets op aan te merken door de keurmeester, hiep hoi
Vitara