Topics: 60
28 October 2016, 16:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 January 2017, 13:27 door Grey240Polar.)
Edit 25-12-2016: Probleem opgelost!
Sinds 2005 en bijna 100.000 km heb ik een 240 Polar (januari 1992), er staat nu bijna 310.000 km op de teller. Hij heeft een B200F die altijd op benzine heeft gelopen.
Ik ben ook bijna net zo lang als ik hem heb lid van dit forum, maar dit is voor het eerst sinds lange tijd dat ik een beroep op jullie wil doen om mee te denken.
Symptoom:
De motor start goed en slaat direct aan, maar sinds kort lijkt die enkele ogenblikken na het starten (bijna) te verzuipen. Hij gaat dan stotteren en na even wat gas bij geven verdwijnt het teveel aan benzine weer en trekt de grijze rook achter de auto op. De rest van de reis gaat goed en zonder horten en stoten, en daarom zit ik aan een probleempje met het motormanagement te denken (sensor, MCU?).
Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Alle hulp met meedenken is welkom!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Topics: 82
Twee keer dezelfde vraag stellen gaat je niet 2x zo veel antwoord geven, eerder verwarrende discussies. Maar ik gok op de brandstofdrukregelaar, een tonnetje voorop de injectierail/buis. Haal het vacuumslangetje eraf en ruik/kijk, zit er benzine in? Dan vervangen.
De rest vd brandstofregeling is inderdaad elektronisch met sensors etc, maar die dingen gaan niet zomaar heel even gek doen en de rest van de dag braaf.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt voor je reactie.
Sorry, het posten in de verkeerde rubriek was een foutje, ik heb de inhoud daar inmiddels verwijderd.
Ik ga het tonnetje morgen controleren.
Omdat het dashboard geen storing meldt twijfelde ik al aan het motormanagement, al heb ik het lambda symbool wel eens ooit plots tijdens een lange snelwegrit zien oplichten. Na opnieuw starten bleef die dan weer maanden/jaren weg. Ik weet nu iig hoe ik de storing kan uitlezen mocht het weer gebeuren. Koelwatersensor, gasklepensor en luchtweger heb ik ondertussen al kunnen uitsluiten.
Je hebt de diagnose tool gebruikt en beide geven 0-0-0? Dat zou de volgende vraag zijn geweest.
Het te rijk lopen zou normaal codes geven, maar ik vermoed dat-ie rijk lopen tijdens het warmdraaien negeert.
Topics: 125
Marc1970 schreef:Twee keer dezelfde vraag stellen gaat je niet 2x zo veel antwoord geven, eerder verwarrende discussies. Maar ik gok op de brandstofdrukregelaar, een tonnetje voorop de injectierail/buis. Haal het vacuumslangetje eraf en ruik/kijk, zit er benzine in? Dan vervangen.
De rest vd brandstofregeling is inderdaad elektronisch met sensors etc, maar die dingen gaan niet zomaar heel even gek doen en de rest van de dag braaf.
En daarnaast misschien ook eens de stationair-klep reinigen. Dat ding zit onder je inlaatspruitstuk. Gewoon loshalen en van alle kanten met remmen-reiniger schoonspuiten. Dat liet mijn motor mooier stationair lopen hoewel mij die grijze wolk uit de uitlaat nooit is opgevallen. Dit klusje kost niet veel moeite om tevens eens uit te voeren.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Marc1970 schreef:Je hebt de diagnose tool gebruikt en beide geven 0-0-0? Dat zou de volgende vraag zijn geweest.
Het te rijk lopen zou normaal codes geven, maar ik vermoed dat-ie rijk lopen tijdens het warmdraaien negeert.
Het tooltje dat bij de linker veerpoot hangt dat met een LEDje de code weergeeft. 1-1-1 betekent volgens mijn manual "geen storing" en dat is inderdaad wat ik krijg.
Het lostrekken van de luchtweger of gasklepsensor gaf geen codes (wel een reactie van de motor), dus ik begon een beetje te twijfelen aan die tool, maar na ongelooflijk onhandig gepruts lukte het me om de koelwatersensor los te koppelen. Dat gaf wel de verwachte 1-2-3.
Ik denk overigens dat de motor al heel lang een tikkie aan de rijke kant liep gezien de wat zwarte bougies bij een wissel, maar ik kan me niet herinneren dat me dat bij de eerste wissel opviel. Mogelijk is het iets dat door de jaren heen heel geleidelijk slechter is geworden. Maar twee weken geleden is bij de APK nog een viergasmeting gedaan (die overigens niet had gehoeven) en die was volgens de keurmeester nog net binnen de limieten (maar dat betekent misschien dat die limieten niet erg strak zijn).
28 October 2016, 22:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 October 2016, 22:54 door Grey240Polar.)
skidje schreef:En daarnaast misschien ook eens de stationair-klep reinigen. Dat ding zit onder je inlaatspruitstuk. Gewoon loshalen en van alle kanten met remmen-reiniger schoonspuiten. Dat liet mijn motor mooier stationair lopen hoewel mij die grijze wolk uit de uitlaat nooit is opgevallen. Dit klusje kost niet veel moeite om tevens eens uit te voeren.
De wolk is geen heel duidelijk zichtbare, meer een doorschijnend grijs en met de geur van slecht verbrande benzine.
Ik merkte vandaag wel dat als de motor warm netjes stationair loopt en je drukt het gaspedaal net een fractie in dat het toerental heel kort even minder wordt voordat die weer "oppakt". Wellicht is het ook verstandig om de gasklepsensor eens te controleren.
Als ik de sensorkabel lostrek, dan gaat de motor 1000 rpm lopen, iets dat ik de afgelopen jaren in de winter wel vaker merkte, dat de motor koud wat hoger liep totdat de warmte overal goed in zat, dan liep die stationair weer de normale 750 rpm. Maar overigens niets dat ook maar lijkt op het gesputter een seconde of 5 Ã 10 na de koude start van de afgelopen week.
28 October 2016, 23:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 October 2016, 23:23 door Marc1970.)
Ja 1-1-1 bedoelde ik. De ECU kan wat bijregelen op basis van de lambdawaardes, dat scheelt wat onverbrande HC, en een goede katalysator doet de rest, APK OK.
Waarschijnlijk, zolang het bijregelen niet te gek wordt, geeft dat ook geen foutcode, kweenie precies wat de ECU daar voor tolereert. Maar roetzwarte bougies zijn wel een duidelijk teken van te rijk lopen.
Het wordt afgeraden stekkers los te trekken met draaiende motor, een paar van die elektronicadingetjes zijn gevoelig voor piekspanningen, vonken, zwerfstroom e.d.
Okay, ik heb inmiddels het "tonnetje" op de injectorrail wat beter bekenen. Ik neem aan dat je
dit ding bedoelt.
De binnenkant is droog, met mijn neus vlakbij het buisje kan ik een hele lichte benzinegeur ruiken. Nog in orde of mag ik echt niets ruiken?
Droog is goed, een beetje benzinegeur heb je al gauw in die buurt. Dat was de makkelijke oorzaak, nu de lastigere.
Kijk eens onder het inlaatspruitstuk, daar zitten twee temp sensors en stekkers, een simpele voor het dashboard en een dubbele voor de ECU. DIe laatste kan je los en vast maken, dat verhelpt de meeste 'slecht contact' problemen. En de rest vd stekkers die je niet gehad hebt ook eens.
De gasklepsensor is een aan/uit dingetje, moet een klikje geven zodra de gasklep begint te openen, en hetzelfde klikje als ie weer in de ruststand komt.