Berichten: 47
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2014
Hallo allemaal,
Ik wil alle wielbouten laten vervangen op beide assen van mijn '81 244 met geventileerde remschijven. Daar zijn alle wielbouten iets afgeslepen (door vorige eigenaar) om spacers passend te krijgen. Ik wil zonder spacers rijden met originele wielen (Polaris en Staal) maar nu zijn de bouten te kort
Hoeveel werk is dit in uren voor een specialist? Ik zag dat er lange en korte wielbouten verkrijgbaar zijn. Welke moet ik hebben?
De bouten zelf zijn gelukkig niet al te duur dus zal 'm voornamelijk in arbeid zitten lijkt me...
Alvast bedankt!
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als je een kwartier per wiel rekent dan moet dat makkelijk te doen zijn lijkt me.
Berichten: 20
Topics: 6
Lid sinds: May 2014
Je hebt het waarschijnlijk niet de wielmoeren maar over de studs (hoe heten die dingen in het nederlands?)
Dat neemt wel wat meer tijd in beslag dan een kwartiertje per wiel.
Berichten: 47
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2014
De studs inderdaad of wielbouten in het Nederlands

(Niet te verwarren met wielmoeren idd, die kan ik zelf wel verwisselen haha).
Dus de vraag staat nog steeds...
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Maar als de spacers toch niet worden gebruikt worden de bouten toch niet te kort?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 47
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2014
skidje schreef:Maar als de spacers toch niet worden gebruikt worden de bouten toch niet te kort?
De spacers zijn denk ik smaller dan het wiel, ik kreeg mijn Polarissen er met geen mogelijkheid op.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
6 October 2016, 12:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 October 2016, 13:09 door Marc1970.)
Toch, 15 minuten per wiel lijkt mij een aardige schatting. Je beukt de bout naar achter, hij valt eruit, duwt de nieuwe in het spoor van de oude, paar tikjes achterlangs om hem wat vast te zetten, maal vijf, zet er een stalen velg op, trekt de bouten met de moeren helemaal in de naaf. Presto.
Ho ik vergeet de remschijf, haha, dat wordt wat meer tijd. De remklauw hang je aan de veer, de leidingen buigen braaf mee. Half uurtje per wiel.
Ik ga er overigens vanuit dat je dit allemaal zelf doet uiteraard, op de stoep.
Vreemd dat de bouten te kort zijn geworden, bij stalen velgen steekt er 3-4 windingen uit, bij LM origineel toch nog zeker 1. De korte bouten zullen dus prima zijn voor je Polaris wensen. Haal ze op de sloop, kan je vast oefenen met loshalen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Toch, 15 minuten per wiel lijkt mij een aardige schatting. Je beukt de bout naar achter, hij valt eruit, duwt de nieuwe in het spoor van de oude, paar tikjes achterlangs om hem wat vast te zetten, maal vijf, zet er een stalen velg op, trekt de bouten met de moeren helemaal in de naaf. Presto.
Ho ik vergeet de remschijf, haha, dat wordt wat meer tijd. De remklauw hang je aan de veer, de leidingen buigen braaf mee. Half uurtje per wiel.
Ook achter met die remtrommel??
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De remtrommel van de 240 is niet zo'n mormel als die van de Amazon, zit in de remschijf en die zit met 1 schroefje vast (maar dat wist je vast wel). Als je de bouten langs het handremmechanisme mikt, gaan ze er zo uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Marc1970 schreef:Vreemd dat de bouten te kort zijn geworden, bij stalen velgen steekt er 3-4 windingen uit, bij LM origineel toch nog zeker 1.
Wellicht zijn het geen spacers maar adapters en heeft de vorige eigenaar iets van het schroefdraad afgehaald om er zo voor te zorgen dat niet alleen de bouten maar ook de studs binnen de dikte van de adapter blijven. Je wilt immers wel weer een plat aanlegvlak voor je velgen.
![[Afbeelding: Fits-5-x114-3-bolt-pattern-6061.jpg]](https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1n3tMKpXXXXagXFXXq6xXFXXXV/Fits-5-x114-3-bolt-pattern-6061.jpg)
Als je wielen (en dus ook adapters) met wielbouten vast zitten heb je dit probleem niet. Dan pak je desnoods een korter wielboutje en verzinkt de kop wel in de adapter.