28 May 2006, 15:39
Met caravan (ca. 1000 kilo), fietsen op het dak en nog wat bagage achterin de auto klimt ook mijn temperatuurmeter geregeld tegen het rode gebied aan. Ik let erop dat ik niet met een te laag toerental (of een te hoge versnelling) rijd, wat ik met mijn oude DL eigenlijk nooit hoefde te doen want die bleef gewoon keurig in het midden. Dit komt neer op een snelheid van 80 tot 90 kilometer per uur (op de TomTom dan, de snelheidsmeter zit tussen de 95 en 105) in de vierde versnelling. Onderweg zakte de meter wel een paar keer terug naar normaal, onder andere toen ik bij Dordrecht weer van de snelweg af was, het lijkt er dus wel op dat de motor minder warm wordt als hij minder hard hoeft te werken.
Tegelijkertijd heb ik wel het idee dat de Super Polar de caravan makkelijker trekt dan de DL.
Omdat de temperatuuur in bepaalde omstandigheden ook vrij snel weer omlaag gaat, zou dit kunnen duiden op een kapotte thermostaat, zei iemand me. Wat denken jullie?
Het is moeilijk te zien, maar de vloeistof in het reservoir lijkt bruinig: roestig water?
Ik laat er deze week even naar kijken door mijn garage, maar als jullie nog aanvullende tips hebben: graag!
(Overigens staat ook bij langdurig gebruik van de airco de temperatuurmeter wat hoger (driekwart, ongeveer))
Tegelijkertijd heb ik wel het idee dat de Super Polar de caravan makkelijker trekt dan de DL.
Omdat de temperatuuur in bepaalde omstandigheden ook vrij snel weer omlaag gaat, zou dit kunnen duiden op een kapotte thermostaat, zei iemand me. Wat denken jullie?
Het is moeilijk te zien, maar de vloeistof in het reservoir lijkt bruinig: roestig water?
Ik laat er deze week even naar kijken door mijn garage, maar als jullie nog aanvullende tips hebben: graag!
(Overigens staat ook bij langdurig gebruik van de airco de temperatuurmeter wat hoger (driekwart, ongeveer))