9 November 2010, 21:05
Nog even een vraagje: Wat is de beste keuze voor een b21a op gas: 82gr of 87gr thermostaat? Haynes zegt 87gr C.
244 DL '76
Welke thermostaat? (GAS)
|
9 November 2010, 21:05
Nog even een vraagje: Wat is de beste keuze voor een b21a op gas: 82gr of 87gr thermostaat? Haynes zegt 87gr C.
244 DL '76
9 November 2010, 21:54
Timen Smit zegt 82 graden, ik rij er nu 2 jaar mee rond, houdt de kop koeler.
9 November 2010, 22:05
5 graden verschil op een paar honderd graden lijkt mij niet de moeite voor de klepzetels. Een 'warmere' thermostaat laat de motor iets zuiniger lopen, dat wel. 87 is standaard voor de 240 in ons klimaat. De 740 heeft een 92 graden thermostaat, zelfde motor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
9 November 2010, 22:18
Ik dacht aan 82gr omdat ik wat bangig ben aangelegd en leek me beter voor de motor. Maar als het zo weinig uitmaakt wordt het de hogere. Dank.
Toelichting bij de vraag: Ben dus aan het voorbereiden op kopwissel. Wordt ondertussen spannend. Als vrijdagochtend blijkt (heb zelf geen rei en ervaren oog) dat de kop die ik heb aangeschaft niet krom is, - het ding komt van een lopende motor die niet is heetgelopen, zal dus waarschijnlijk recht zijn - dan ga ik diezelfde dag een poging wagen. Bij aankoop is het ding wel van voor naar achter losgeschroefd, uitgezonderd op een bout die moeilijk los kwam. Dit terwijl weer op meerdere plaatsen te lezen valt dat dit in omgekeerde montage-volgorde moet gebeuren. Hoop dat dat geen schade heeft toegebracht. Want is inmiddels derde exemplaar, dus hoop dat ik nu eindelijk iets heb dat het monteren/proberen waard is.
244 DL '76
9 November 2010, 22:21
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar Timen Smit heeft veel ervaring in huis.
Hij kan ook koppen vlakken als dat nodig is en is niet te duur.
9 November 2010, 22:33
Dank voor tip. Maar is waarschijnlijk pas aan de orde als deze kop echt niet goed blijkt. Wilde er hier even door een ander naar laten kijken.
244 DL '76
10 November 2010, 10:57
Ik zou voor de 82 graden gaan en ik knip ook altijd het pennetje uit het
ontluchtings gaatje zodat er wat makkelijker een luchtbel of een dampbel doorkan. Het scheelt inderdaad maar een paar graden maar het koelt wel beter en je hebt iets meer reserve. Lpg verbrand toch iets heter (20 a 30 graden?) ik vergeet het steeds maar het is toch ergens in de 900 graden geloof ik. Best wel warm dus en dat zo,n 450 tot 2500 keer per min (4 tact) maal 4 cilinders ;D. En ik zou altijd een tweede hands kop laten afpersen en vlakken. Het is echt zonde van je werk als je het opnieuw moet doen omdat de boel weer lekt.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
10 November 2010, 13:09
Ik had een glasplaat genomen met olie erop.
Dan de kop erop en af en je kunt aan de afdruk zien of ie goed vlak is
10 October 2011, 16:59
Ook hier dus de vraag wat nu wijsheid is.
Ik had voorheen een 92 graden thermostaat. Temp-meter stond altijd 1 mm voor "9 uur" Nu dus vervangen door een 82 graden exemplaar, en nu komt de naald niet hoger dan "8 uur" (dis flink voor het midden) De thermostaat gaat nu dus 10 graden eerder open, waardoor je blok/kop eerder gekoeld wordt cq koeler blijft? Dit kan geen kwaad? of is dit juist beter? Btw, B19A/LPG
10 October 2011, 17:18
Hoe koeler je de motor houdt, hoe meer energie er als warmte verloren gaat. Of dit meetbaar is weet ik niet.
Voor de temperaturen die je uitlaatkleppen en zetels meemaken geeft die 10 graden echt niks.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|