Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag
Die van mij heeft ook geen gaten en moet ik er een gat in maken.
Het is origineel een vierbak zonder verdere extra schakelaars.
Groet.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag
De ombouw van vierbak naar overdrive is klaar. Toch wel prettig zo'n overdrive. Los van dat hij lagere toeren draait lijkt hij in de vijf ook verder stiller.
Mocht je ook zo'n project beginnen zorg dan wel dat je er de juiste dwarssteun bij hebt, Deze is smaller dan die van een vierbak. De relaisschakelaar die bij zo,n bak hoort is de 1 259 750 waarmee de bak met een tipschakelaar is te bedienen. Doe je er een regulier relais in moet je hem handmatig aan en uit zetten. Vergeet je dan terug te schakelen dan staat ie bij schakelen naar vier meteen weer in z'n vijf. De kilometertellerkabel hoefde niet vervangen, was lang genoeg voor een overdrive. Ik wilde een aansluitschema dat ik op internet vond toevoegen maar dat lukt me niet.
Grt.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Rin schreef:Dag
De ombouw van vierbak naar overdrive is klaar. Toch wel prettig zo'n overdrive. Los van dat hij lagere toeren draait lijkt hij in de vijf ook verder stiller.
Mocht je ook zo'n project beginnen zorg dan wel dat je er de juiste dwarssteun bij hebt, Deze is smaller dan die van een vierbak. De relaisschakelaar die bij zo,n bak hoort is de 1 259 750 waarmee de bak met een tipschakelaar is te bedienen. Doe je er een regulier relais in moet je hem handmatig aan en uit zetten. Vergeet je dan terug te schakelen dan staat ie bij schakelen naar vier meteen weer in z'n vijf. De kilometertellerkabel hoefde niet vervangen, was lang genoeg voor een overdrive. Ik wilde een aansluitschema dat ik op internet vond toevoegen maar dat lukt me niet.
Grt.
als je een regulier relais gebruikt, gebruik je er 2, de puls voor het inschakelen wordt relais 2 overgenomen, zodra je uit z'n 4 schakelt onderbreken de relais ook weer..
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag. Ja klopt. Zo'n speciaal relais zo begrijp ik zijn eigenlijk twee relais in een.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Rin schreef:Dag. Ja klopt. Zo'n speciaal relais zo begrijp ik zijn eigenlijk twee relais in een.
precies.. en die liggen per kg op de sloop.. en het werkt prima..
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Had ik eerder mogen bedenken ;(
Hier thuis heb ik er ook nog een aantal! Die ga ik nu maar voor centrale vergrendeling gebruiken.
Dan nog voor een paar tientjes afstandbediening erop aansluiten en ik zit in een oldtimer met moderne opties.
Wat wil een mens nog meer om zich gelukkig te voelen
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Rin schreef:Had ik eerder mogen bedenken ;(
Hier thuis heb ik er ook nog een aantal! Die ga ik nu maar voor centrale vergrendeling gebruiken.
Dan nog voor een paar tientjes afstandbediening erop aansluiten en ik zit in een oldtimer met moderne opties.
Wat wil een mens nog meer om zich gelukkig te voelen
..AC..
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Uiteindelijk heb ik na eerst 20W50 in de overdrive te hebben gedaan op advies van een oldtimerspecialist 80W90 GL4 in de overdrive gedaan:
draait iets stiller en vreemd genoeg schakelt hij ook makkelijker, daar waar ik dacht dat dit door de dikke olie stroever zou gaan.
Het benzineverbruik is met zo'n 'vijfbak' bij mij uiteindelijk niet lager; je draait in de vijf met minder toeren, maar als vanzelf rijd je wat sneller waardoor dus niet zuiniger.