28 July 2008, 15:22
Het leek me leuk om een M46 zo om te bouwen dat-ie onder mijn 144 past, zonder al teveel werk/kosten.
De M46 kwam mee met een M40, een oudje, gietdatum 1977, dus met km teller aansluiting en zelfs nog een kleine flens. Overdrive is een J type.
Ik wilde wel de originele lange pook houden, ik dacht dat ik de lange pook aan het M46 deksel zou kunnen lassen. Maar het mechanisme in de bak is te specifiek voor de bak (zo zit bij de M46 het achteruittandwiel linksonderin en bij de M40 rechtsonderin). Dus moet de 240 pook omgelegd. Op de Tinustechniek site staan allerlei foto's van Frankenstein-achtige beugels en haken om een M47 schuin onder een Amazon te hangen, ik kon er maar niet achter komen hoe dat zou gaan werken. Dus dan kan je het net zo goed zelf even namaken:
[img width=450 height=600]http://img300.imageshack.us/img300/2271/klbak017xz7.jpg[/img]
En het werkt, je kan de pook 180 graden omdraaien en nog steeds alle versnellingen vinden, op dezelfde plek! Alleen is de achteruitbeveiliging verdwenen, en de weg die de pook af moet leggen is nogal lang.
Binnenkort eens kijken of de hoogte, lengte en breedte gaat passen (denk het wel), en dan nog wat subtiliteiten aanpassen om het geheel wat strakker te laten schakelen.
Mwaah. Dat wordt wild schakelen. De M40 pook beschrijft een boog van 18 graden, de M46 pook heeft 36 graden nodig. Gelukkig heb ik lange armen.
De M46 kwam mee met een M40, een oudje, gietdatum 1977, dus met km teller aansluiting en zelfs nog een kleine flens. Overdrive is een J type.
Ik wilde wel de originele lange pook houden, ik dacht dat ik de lange pook aan het M46 deksel zou kunnen lassen. Maar het mechanisme in de bak is te specifiek voor de bak (zo zit bij de M46 het achteruittandwiel linksonderin en bij de M40 rechtsonderin). Dus moet de 240 pook omgelegd. Op de Tinustechniek site staan allerlei foto's van Frankenstein-achtige beugels en haken om een M47 schuin onder een Amazon te hangen, ik kon er maar niet achter komen hoe dat zou gaan werken. Dus dan kan je het net zo goed zelf even namaken:
[img width=450 height=600]http://img300.imageshack.us/img300/2271/klbak017xz7.jpg[/img]
En het werkt, je kan de pook 180 graden omdraaien en nog steeds alle versnellingen vinden, op dezelfde plek! Alleen is de achteruitbeveiliging verdwenen, en de weg die de pook af moet leggen is nogal lang.
Binnenkort eens kijken of de hoogte, lengte en breedte gaat passen (denk het wel), en dan nog wat subtiliteiten aanpassen om het geheel wat strakker te laten schakelen.
Mwaah. Dat wordt wild schakelen. De M40 pook beschrijft een boog van 18 graden, de M46 pook heeft 36 graden nodig. Gelukkig heb ik lange armen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969