Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Voor mijn 164 heb ik een overdrive gekocht in Barneveld. Anders dan bij mijn 245 begrijp ik dat je bij de 164 de overdrive inschakeld aan het stuur en hem weer uit zet als je tetug wil naar de vierde versnelling. Bij mijn 245 schakelde je op de pook met een tipschakelaar; een maal drukken in, nog een keer drukken uit. Nu heb ik een overdriverelais 1259750 Volvo,ik dacht van een 245. Kan ik die gebruiken voor de 164 of werkt dat niet?
Grt,
Rin.
Berichten: 418
Topics: 83
Lid sinds: Oct 2009
Ja hoor, is zelfs beter dan zoals het vroeger zat. Met die schakelaar op het stuur valt hij niet automatisch af en als je dan naar de vier opschakeld komt meteen de overdrive in. Met de schakelaar op de stuurkolom schakel je de overdrive dan in door even de schakelaar heen en weer te doen. Zo heb ik het ook gedaan in mijn 142.Van welk jaar is jouw 164?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
30 December 2015, 23:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 December 2015, 00:00 door Rin.)
Hj is van 74 maar er zit een carb van 72 in. Begrijp ik het goed dat ik hem dan met het genoemd relais moet schakelen met een tip i.p.v. een aan/uit schakelaar?
Ik heb overigens een duidelijk aansluitschema op het net gevonden met aansluiting voor uitschakelaar voor vierde versnelling en solonoide. Ergens op het forum las ik dat iemand had gevonden waar de aansluitdraad voor het overdrivelampje zit op het aansluitblok achter de kilometer-teller maar er staat niet welke draad dit dan is ;(
Belangrijkvoor dit moment is te weten welk soort schakelaar ik moet gebruiken met genoemd relais; tip of aan/uitschakelaar. Ik heb overigens een tip en aan uit schakelaar voor aan het stuur. Ik begrijp uit je verhaal dat ik de tipschakelaar moet gebruiken. Een keer drukken in, nog een keer drukken uit en bij terugschakelen van vijf naar vier schakelt ie er vanzelf uit?
Grt.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag Volvoliefhebbers
Alle materialen voor het inbouwen van de overdrive M410 inclusief tipschakelaar en verder bijbehorend orgineel relais (is beslist niet hetzelfde als een universeel relais) heb ik bijelkaar. Nu lees ik hier en op andere pagina's allerlei verhalen over wat je het beste in de bak kunt doen;
Castrol 75w 90, 20w50, Classic ATF A olie, SAE 80.
Het Haynes Manual boek adviseert Castrol GTX. Maar welke viscositeit te kiezen staat er niet bij.
Sae 80 zo begrijp ik, zorgt vanwege de dikte van de olie voor het minste lawaai (maar dan wel sterkere slijtage of stroever schakelen?).
En verder lees ik; beslist geen moderne ATF olieën vanwege agressieve toevoegingen maar 'gewone' minerale olie.
Wie heeft het meest juiste advies wat ik in de bak moet doen gegeven ons gematigd klimaat?
Groet,
Rin.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
20W50, op de latere bakken staat ATF op het deksel..
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Bedankt voor de reactie. De M410 gaat er morgen onder.
Wat ik nog niet begrijp is waarom er naast de aansluiting voor de solenoid, achteruitcontact en vierde versnellingsonderbrekercontact nog een aansluiting aan de zijkant zit met drie draadaansluitmogelijkheden. Waartoe dient die? Ik vind hier geen info over in Haynes en ik dacht ook hier niet.
Groet,
Rin.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Voor de gordelwaarschuwing?
Bij de 142 gaat die aan zodra hij in een vooruit versnelling staat.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Ja zo een is het! Vreemd dat het drie aansluitcontacten heeft. Zou denken dat ie enkel een signaal hoeft door te geven. Ik zal er eens op studeren.
Groet en bedankt.
Berichten: 566
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Ik heb eventueel wel interesse in de schakelaar aan het stuur met de bijpassende plastic beschermkappen (ik wil graag origineel en niet zelf een gat zagen.