Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21 blok inbouwen in een 142
#1
Dag allemaal. Verleden week heeft mijn b20 motor de geest gegeven. Nu kan ik vrij goedkoop een lopend b21 blok van iemand overnemen. Ik lees op bestaande discussies al dat deze schuin staat vergeleken met de b20. Hoe kan je deze er recht in monteren? En als dit lukt is het dan gewoon een kwestie van aandraaien of zijn er nog andere aanpassingen? Moet toegeven dat ik student ben met vooralsnog geen kennis op technisch gebied maar heb deze auto dan ook gekocht er wat van te leren. Is het te doen om deze motor in te bouwen of kan ik mij beter een b20 blokje zoeken?
Antwoord
#2
Als de B21 compleet is met versnellingsbak, dan kan je de motor beter schuin zetten dan komt de versnellingspook in de goede stand te staan. De 142 heeft echter 2 versnellingsbaktunnels gehad. De oplossing die ik bedoel heeft een versnellingsbaktunnel nodig met een korte pook (bouwjaar vanaf ca. 1971-'72).
Of je de motorsteunen+ bevestingspunten moet aanpassen weet ik niet.

De motor recht op met je oorspronkelijke M40 versnellingsbak zou ook moeten kunnen? Dat weet ik niet zeker.

Een B20 is nauwelijks stuk te krijgen, wat scheelt eraan? Wellicht is met eenvoudigere ingrepen je B20 weer tot leven te wekken.
Antwoord
#3
uhm, als je het blok er schuin in zet krijg je ruzie met de rembekrachtiger. Op http://www.tinustechniek.nl/1-div-ohc.html lees (leer) je er alles over....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Als je het blok schuin zet heb je juist meer ruimte aan de rembekrachtiger kant. (en minder aan de uitlaatkant)
Als je het blok rechtop zet heb je minder ruimte aan de rembekrachtiger kant, maar meer aan de uitlaatkant zodat je een mooi uitlaatspruitstuk kan plaatsen.
Die beperkte ruimte aan de stuurbekrachtiger kant is volgens mij met name aan de orde bij amazons (specialisatie Tinus techniek). Mogelijk past een b21a gewoon, vraag even na bij b21a rijders en meet zelf het een en ander op.
Er zijn bovendien een aantal lui jou voorgegaan met dit zelfde klusje dus wat foto's zoeken vertelt waarschijnlijk al een hoop.

Copie paste van Tinustechniek:
Citaat:Ombouw naar B21/23/230
Een (relatief) vaak toegepaste swap is de inbouw van een blok + bak uit de 200 of 700-serie. Deze B21, B23 of B230 blokken zijn redelijk vergelijkbaar met de B18 en B20 motoren en daardoor een geschikte kanditaat. Voordeel van deze blokken ten opzichte van de B18/B20 is met name de solide bovenliggende nokkenas, met minder kleppen-geluid. Daarnaast bieden ze wat meer koppel in vergelijking met een (standaard) B18 of B20.
Bij het plaatsen van een B21/23/230 heb je de keuze of je het blok schuin wil laten staan (zoals in de 200/700-serie) of dat je het blok rechtop wil zetten (zoals bij de oorspronkelijke B18/20). Rechtop plaatsen oogt wat klassieker en geeft meer ruimte voor een beter spaghetti uitlaatspruitstuk. Tevens kun je de versnellingsbak van de B18/20 er zo weer achter kunt schroeven, waardoor geen aanpassingen aan de versnellingsbaktunnel nodig zijn, de standaard aandrijfas en de orginele lange pook gebruikt kunnen worden. Het interieur blijft dus mooi orgineel. Je kunt ook de versnellingsbak (M46/M47) van de 200/700-serie gebruiken, maar dan heb je een aangepast koppelingshuis nodig (zie ook Aandrijving). Bij het rechtop plaatsen zul tevens het pickup-deel van de oliepomp moeten aanpassen of een B20 oliepomp en carterpan moet plaatsen. Het gebogen pijpje dat de olie van de pomp naar het blok stuurt moet dan ook aangepast worden. Een nieuw passend pijpje kan eventueel ook gekocht worden (volvo nr. 1266945-3) aangezien de eerste B21's ook gebruikt maakten van de B20 oliepomp.
Een groot nadeel van rechtop plaatsen is dat je minder ruimte hebt voor de (grote) inlaatspruitstukken van de B21/23/230 motor: deze komt vaak in de knoei met de remcilinder of -bekrachtiger. Ook kun je niet de standaard Volvo/Weber inlaatspruitstukken gebruiken wanneer je met dubbele zijstroom carburateurs zou willen werken.
Bij het schuin plaatsen is geen ruimte meer voor een goed 421-uitlaatspruitstuk, en al helemaal niet voor een turbo, tenzij weer aanvullende aanpassingen gedaan worden. Tevens zal de oliepan in de knoei komen met het subframe. Als oplossing kan gekozen worden tussen het aanpassen van het subframe of het aanpassen van de oliepan zelf.

In beide gevallen zullen natuurlijk aangepaste motorsteunen gemaakt moeten worden. Daarnaast zijn er dan nog tal van kleine zaken die aangepast zullen moeten worden. Hierbij valt te denken aan de bediening van de carburateur (kabel/mechanisch), het verleggen van brandstof en koelwaterleidingen, het passend maken van de uitlaat, etc. Het zijn vaak deze kleine pruts dingen die veel tijd kosten (maar ook juist een leuke uitdaging kunnen zijn).
Antwoord
#5
Kunnen we een M40/M41 bak achter een rechtopstaande B21/B23 schroeven zonder aanpassingen aan het koppelingshuis ??? ???
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Ja:
Citaat:Rechtop plaatsen oogt wat klassieker en geeft meer ruimte voor een beter spaghetti uitlaatspruitstuk. Tevens kun je de versnellingsbak van de B18/20 er zo weer achter kunt schroeven, waardoor geen aanpassingen aan de versnellingsbaktunnel nodig zijn, de standaard aandrijfas en de orginele lange pook gebruikt kunnen worden.

Ook wel logisch, er is veel internet bandbreedte besteed aan het onderwerp 5bak achter B20, waarbij de M46 of M47 achter een B20 kon worden gemonteerd "zonder problemen" Het past, maar staat scheef.
Het boutpatroon lijkt dus te kloppen alleen de verdraaiing ten opzichte van elkaar niet.

De B21/23 hoort scheef, je zet hem recht op, dan is de verdraaiing weer gecompenseerd. Zou je de B21/23 in originele stand zetten (schuin) dan past de M40 niet meer recht. Dan kan je beter de M46/M47 nemen. (die weer wel is voorbereid op een scheef staande motor).

Kortom:
-bij een M40/M41 hoort een rechtop staande motor.
-bij een M45/46/47 hoort een schuine motor.

Mocht iemand wat weten over de M410 en automaten kan die dat hier mooi aanvullen.
Antwoord
#7
het rembekrachtiger probleem is wel op te lossen door de bekrachtiger los te plaatsen. Dan wordt gebruik gemaakt van een andere bekrachtiger welke feitelijk overal kan worden geplaatst, en natuurlijk de leidingen er naar toe en vanaf aanpassen..

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Wanneer je de m40/41 met een b21/23 gebruikt moet je even er op letten dat de koppeling goed aangrijpt.
Ik heb ooit 'ns een B23 in de Ama gezet en liep tegen dit probleempje aan.
De koppeling was een hydraulische versie.
Ik heb toen achter het kogelscharnier 4 sluitringen M8 gezet.
Omdat het hier over een 140 gaat heb je een kabel ipv een hydraulische kopp.
Misschien dat je dan ook het scharnierpunt op moet vullen.

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
ik zou dan meteen gaan voor de bijpassende 5-bak, als er toch aangepast moet worden kan dat er ook nog wel bij en zijn zat te vinden
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Yep...

B230 met M46/M47
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive 164 inbouwen Rin 17 19.921 16 March 2016, 21:43
Laatste bericht: Rin
  Volvo 142 B21a inbouwen (rembekrachtiger?) Bas. 7 6.109 20 August 2011, 12:59
Laatste bericht: Marc1970
  autoradio inbouwen: 2 din mogelijk? niekos 9 8.233 7 July 2010, 11:18
Laatste bericht: Jambon
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 10.838 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)