Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 244 GLE motor probleem
#1
Hallo,


Ik ben sinds een aantal weken de trotse van een Volvo 244 GLE Automaat (Benzine) van het jaar 1980. Na een paar duizend kilometer zonder problemen te hebben gereden ben ik voor een raadsel komen te staan.

De motor start in alle omstandigheden meer dan prima koud/warm het maakt niet uit. Soms moet er een beetje extra gas bij gegeven worden maar dan is het ook binnen twee tellen starten lopen, niks verontrustends in mijn ogen. Nu gebeurde me een aantal dagen geleden het volgende.

Na de Volvo een nacht buiten te hebben laten staan, probeerde ik hem te starten, verder geen problemen. Na de motor ongeveer een minuut stationair te laten draaien zet ik de pook in z'n achteruit. Nu begint de ellende, de motor lijkt zodra je hem in z'n versnelling zet te verzuipen in de bezine en komt zo sputterend tot stilstand.

Ik zo verontwaardigd als ik was de pook weer terug gezet in de parkeerstand en een tweede en derde start poging gegeven, ook hierbij hetzelfde resultaat.

Na de start pogingen de Volvo de garage ingerold om de relais maar eens goed te bekijken, hier was verder niks op aan te merken. Ik heb het die dag gelaten voor wat het was.

De volgende dag weer een start poging gedaan, gelijk starten lopen. Ik dacht bij mezelf, wie niet waagt wie niet wint, zet de versnelling in drive en ik kan zo weg rijden vanuit de verwarmde garage zonder enkele problemen. Na een test rondje de auto weer buiten op de parkeerplaats gezet om te kijken wat er de volgende dag zou gebeuren.

Na de nacht buiten begon de ellende weer en was het onmogelijk om met de Volvo weg te rijden. (Het gaar hier om een injectie motor)

Nu is mijn vraag, wat is hier het probleem?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Gr Boelsma
Antwoord
#2
Probeer eens wat er gebeurt als je de auto eerst stationair warm laat draaien en dan pas probeert weg te rijden.
Als het dan goed gaat is het waarschijnlijk een vocht probleem : bougiekabels, verdelerkap,bobinekabel e.d.
Antwoord
#3
Ik zal je tip eens uitproberen morgen ochtend!

Mocht het inderdaad hetgeen zijn wat je hierboven beschrijft dan dienen die dus vervangen te worden.

Bedankt voor de snelle reactie!
Antwoord
#4
BoelsmaM schreef:Ik zal je tip eens uitproberen morgen ochtend!

Mocht het inderdaad hetgeen zijn wat je hierboven beschrijft dan dienen die dus vervangen te worden.

Bedankt voor de snelle reactie!
..kijk 1st maar eens of alles goed vastzit.. het wordt weer nat en koud, dan duiken deze zaken altijd op hier.. :wink:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
En veeg de binnenkant vd verdelerkap schoon. Klemmetjes los, recht omhoog halen, poetspoetspoets pas op met de koolstift in het midden, weer recht naar beneden op de verdeler zetten, klemmen weer vast.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Top!

Net even goed de kabels van de bobine, bougie's en verdelerkap bekeken. Blijkt dat twee bougie kabels wel redelijk toe zijn aan vervanging. Heb ze nu tijdelijk 'gerepareerd' met isolatietape. Bobine zag er verder prima uit, contact puntjes wel even schoongemaakt en ingespoten met contact spray.

Kijken of dit het probleem verhelpt.
Antwoord
#7
Leve PVC tape, maar contactspray is niet bedoelt voor contactpuntjes. Contactpuntjes moeten geheel vetvrij en allesvrij zijn, liefst bolrond, en liefst met de juiste afstand/contacthoek.

Heeft een K jet motor uit 1980 nog contactpuntjes? Je bedoelt de koperen stekkers van de kabels en dergelijke?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Leve PVC tape, maar contactspray is niet bedoelt voor contactpuntjes. Contactpuntjes moeten geheel vetvrij en allesvrij zijn, liefst bolrond, en liefst met de juiste afstand/contacthoek.

Heeft een K jet motor uit 1980 nog contactpuntjes? Je bedoelt de koperen stekkers van de kabels en dergelijke?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik bedoel hiermee inderdaad de koperen stekkers, op sommige zat was aanslag/erosie. Dit schoongemaakt en ingespoten, daarna nog afgenomen met een droge doek.
Wat moet ik verstaan onder de juiste afstand/contacthoek?
Antwoord
#10
Controleer met een voelermaat of desnoods met het blote oog of de contactpunten voldoende opengaan (0,4 mm)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.653 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Motor blijft koud? Boet 4 356 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.564 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 518 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 588 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 577 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.126 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.004 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 820 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.642 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)