Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koeling verbeteren
#1
De temperatuurmeter van mijn 240 super polar loopt in de file soms in het rood.
Ik heb al eerder de thermostaat vervangen zonder verbetering.
Gelukkig kan ik de elektrische fan, bedoelt voor de airco, inschakelen voor extra motorkoeling (deze zit gemonteerd voor de radiateur).
Nu heb ik vandaag de regelklep in het luchtfilterhuis eruit gehaald, zie foto.
Ik had het gevoel dat deze continu dichtblijft.
Vraag: kan het kwaad om deze weg te laten, ook in de winter?
De vorige eigenaar heeft trouwens de luchtslang voor de radiateur dichtgeknepen, zie foto.
De slang die daarvandaan naar het luchtfilterhuis ging is ook verdwenen. Nu zit er dus een gat...
Eventueel kan ik daar wel iets op verzinnen maar de vraag is of dat nodig is.
[ATTACH=CONFIG]4644[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4645[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4647[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4648[/ATTACH]


Bijlagen Afbeeldingen
                   
Antwoord
#2
Er hoort een elleboog van de 'snorkel' naar het luchtfilterhuis, dan krijg je iets koudere lucht (en daar kan theoretisch iets meer benzine bij zodat je uiteindelijk misschien iets harder kan). Niet erg nodig dus, maar kan geen kwaad dit te herstellen.
Behalve als-ie op LPG loopt, dan wordt de snorkel afgesloten; de druk voor de auto is hoger dan de druk in het LPG systeem zodat de LPG uitwaait bij stationair uitrollen.

Die klep regelt waar de inlaatlucht vandaan komt, voor de uitlaat weg (verwarmd) of van de snorkel (koud), maar als de alu slang al weg is, maakt het niet meer uit. Voorverwarmde lucht heeft in NL weinig zin.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Om een antwoord op je vraag te geven: lekker zo laten, geen probleem.

Maar als hij in de file in het rood loopt is er wel wat meer aan de hand dan alleen een dichtzittende luchtklep in het luchtfilterhuis. Mijn oude BMW'tjes hadden vaak hetzelfde probleem, toen deed vrijwel altijd de viscokoppeling zijn werk niet meer. Krijg je tijdens de eerste seconden van een koude start nog wel dat tornadogeluid bij gasgeven, of uberhaupt wanneer de meter in het rood staat? Zo nee, dan klopt er iets niet, als de meter de juiste waarde aangeeft. Sowieso eerst even alles grondig controleren op koelvloeistoflekkage en/of de boel ontluchten.
Antwoord
#4
Kan ook elektrisch probleem zijn in je klokkenhuis. Daar zit bij mijn SP het probleem. Aangezien ik dat nu weet vind ik het geen probleem meer...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#5
Hoe dat zo? De elektronica van de laatste jaren is niet meer zo grillig als de analoge toestanden van weleer. Sommige 240's (vooral in de VS) hebben een 'anti-schommel' regelaar in de TEMP naald zodat ie minder wild uitslaat (worden mensen nerveus van), maar zelfs een 'echt' uitslaande naald in het rood zou niet mogen gebeuren.

Een Super Polar komt volgens mij altijd uit Italië, misschien hebben ze daar een tijd geen antivries/antikalk gebruikt en is de binnenkant van de cilinderkop/radiateur dichtgeprut? Of de waterpomp verroest (onwaarschijnlijk)?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
dat word ontkalken.... even een ritje met schoonmaak azijn in hry koelsysteem doen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#7
Bedankt voor jullie suggesties. Weer wat wijzer! Vlgnde week doorspoelen en koelvloeistof verversen.
Chris
Volvo 240 superpolar 1992
Antwoord
#8
Kweenie hoe dat met airco gaat maar de radiateur in mijn 240 zit allen tussen twee beugels bovenaan geklemd, die til je er zo uit. En dan kan je eventuele drab eens goed losschudden. Het motorblok heeft onder de uitlaat van cil 4 een mooi aftapkraantje, zet je bovenaan de tuinslang erin en hozen maar.
Ivm aluminium overal zou ik er niet teveel zuur of loog ingooien, daar is beter spul voor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Afgelopen weekend de Super Polar onder handen genomen, met behulp van neef Ruben, mede forumlid.
Heb het koelsysteem flink met de tuinslang doorgespoeld. Viel mee met de drab. Wel wat kalk.
Verder de viscokoppeling vervangen. Geen wonder dat het niet werkte: het bimetaal was gebroken! Heb via Edwin vh forum een 2e hands gescoord. Ben nu aan het testen. Hij brult in ieder geval behoorlijk.
Dacht ook nog even de rubbers van de stabilisatorstang voor te vervangen maar het rubber heeft een gewijzigde vorm die alleen op nieuwere beugels past, bijv die van de 740 of 940. Dus de oude maar weer terug en binnenkort een ritje naar de sloop voor andere beugels.
[Afbeelding: c3d022e3616bc4125f830984951c9aea.jpg][Afbeelding: 23dc67aa545e6da4cf2d6cccb115d263.jpg][Afbeelding: becb1911ccea0e45bece0d1899531ba9.jpg]
Volvo 240 superpolar 1992
Antwoord
#10
Is zo'n bi-metaaltje niet heel eenvoudig te vervangen?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  koeling soms te goed ??? Jeroen V 7 4.242 12 April 2011, 16:19
Laatste bericht: 345GLS
  [B23A] stationair afstelling benzine verslechteren om LPG te verbeteren MartjeB 1 2.027 13 November 2010, 17:05
Laatste bericht: madmax
  Ventilator koeling en tunnel manuel60 3 2.453 25 March 2010, 21:10
Laatste bericht: Marc1970
  koeling import 240 8 4.510 27 October 2007, 18:12
Laatste bericht: PP!
  Aanpassen/verbeteren 240 luchtfilterhuis (met foto's) Jw240 18 13.727 5 May 2007, 08:40
Laatste bericht: Rob
  Koeling ruuds70 33 20.027 18 July 2006, 15:24
Laatste bericht: TheSaint77
  Koeling B21A De Kater 13 6.990 21 November 2005, 17:21
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: