Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Evt heb je tegenwoordig ook gesloten systemen. Dan heb je als het ware de radiator onder de boot hangen. Dan kan er antivries in. Met een open systeem moet je in de winter aftappen.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Meer pk's is meer toeren draaien en je kan gewoon naar 5000 toeren ook.
Verder is het een moeilijk verhaal omdat er meerdere factoren zijn die mee spelen.
Soort boot en schroef.
Grote van de schroef.
Als je op die 4000 toeren wilt blijven moet je straks gewoon gaan proefvaren.
Als de motor problemen heeft om naar de 4000 toeren te komen moet er een kleinere schroef op
of meer koppel uit je blok gaan halen.
Gaat het te makkelijk dan dan kan er een grotere schroef op.
Moet de boot kunnen planeren ( speedboot) of is het een klein jacht.
Veel factoren dus.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Het zal vast te maken hebben met beschikbaarheid. Maar toerental van de schroef en optimaal werk toerental van de motor moet ook matchen.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik geloof dat Volvo Penta ook de V nokkenas heeft geleverd. Een fijne nokkenas met veel koppel en trekt ook goed door tot 5000-iets (getest tot 7000, gaat ook goed maar die laatste 1500 rpm wel wat op retour). Veel lift en duratie vergeleken met de A, VX3, B, T etc. Die zakken allemaal wat eerder in.
Verder, iets meer compressie kan ook weinig kwaad. Goed vrije uitlaat is ook nooit weg. Budget upgrade is om met standaard spruitstuk en daar waar de 2 buizen van 1/4 en 2/3 (downpipe) bij een buis komen gelijk een dikkere buis er aan te zetten. Daar schijnt in standaard vorm een bottleneck te zitten.
Als je echt lange tijd hoge rpm gebruikt is het ook niet onverstandig om te kijken naar betere klepveren. In ieder geval de beste variant die Volvo heeft geleverd (in de 531 en de FK etc geloof ik, is al even terug dat ik het er over had). B230F heeft soms best slappe veren, dat ga je merken bij 4500+ rpm, een beetje nokkenas en zeker met turbo (dat laatste heb je dan niet in dit geval).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Fb wil prima dagelijks boven de 4000 toeren komen hoor. 4000 rpm is 160, dan kickdown en gaan. De fk en ft hebben ook natrium gevulde uitlaatkleppen vanwege de hogere temp.
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km