Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht starten B28(0) bij warme motor
#1
Ik ben nu bijna een jaar in bezit van een 264 met een motor en automaat uit een 760. Ik moet mij nog een beetje inleren in de prv motoren (altijd amazon gehad), daarom weet ik niet zeker of het een B28 of B280 is.

De motor loopt normaal als een zonnetje. Ook starten doet hij altijd goed, behalve... als de auto ongeveer 15 minuten uit staat. De motor wil dan niet aanslaan.
De oldtimer garage waar ik de auto gekocht heb (en waarvan de auto meer dan 10 jaar geweest is) is al 2,5 week aan het zoeken en kan het probleem niet vinden (gelukkig doet het probleem bij hen wel een stuk vaker voor dan bij mij).
Ze hebben ongeveer alles al geprobeerd (brandstof pompen vervangen, spinnekop schoongemaakt, bedrading nagekeken), maar het probleem blijft zich voordoen.
Als de auto niet wil starten komt er voldoende brandstof uit de leiding, bij het inspuiten van remreiniger in de leiding start de auto wel direct. Het lijkt er dus op dat het toch aan de brandstoftoevoer ligt.
Iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken?
'67 122S B18b; '67 122S B20a; '91 480 turbo; '00 V70 2.4T; '92 940 2.0 LPT
'03 V40 1.8
'80 264 GL
'81 244 DL
Antwoord
#2
Lijkt er op dat de restdruk (te)snel verdwijnt waardoor er gasvorming optreed in je injectoren .
Ik heb daar ook last van ,maar kan geen kwaad.
-De koudstart is geen probleem.
-een warme start -na een 10 min- is soms wat moeilijker.De motor slaat slecht aan ,draait daarna op 2/3 cil. Maar na 4 sec. doet alles weer mee.

Kan een lekke drukaccumulator zijn .Of een doorlatende terugslagklep bij de pomp.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
wellicht is dit wat:
Wanneer je koud start dan krijgt ie benzine via de aparte koudstartinjector, geen probleem dus, wanneer de motor warm is geeft die niets en moet de luchtweger in je injectiesysteem een beetje zakken (of stijgen < ligt aan het type> ) en dat doet ie vast niet,
vraag dus of je (START) motor genoeg vacuum kan trekken om dat te laten gebeuren, check dus luchtlekken bij het inlaattraject na de luchtweger, de startmotor(genoeg toeren), en speel wat met de basisafstelling van de luchtweger met de lange inbus, de auxiliairy luchttoevoer, en wellicht nog wel wat... wanneer de schotel beweegt krijgtie benzine en slaat hij aan....
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#4
Beste Niekman,

Als warmstart langer dan een seconde of vijf duurt, is meestal de accumulator lek en soms is er vervuiling in de pomp, wat voorkomt dat in de opvoerpomp het terugslagklepje goed kan sluiten.

Duurt het een paar seconde, dan verdenk ikzelf ÃÃn of meer injectoren, weet ik uit ervaring. Als de motor dan aanslaat, zie je waarschijnlijk een 'blauwe wolk' afscheid nemen van de uitlaat.

Een testje zou b.v. kunnen zijn, om na de warme motor uit te zetten, de brandstofpomp door te laten pompen, door tijdelijk er 12 Volt voeding op te zetten.
Een minuut of twintig is wel genoeg.

Als de motor nu vlot aanslaat, kun je de injectoren bijna zeker uitsluiten,
en zijn de accumulator en de pomp nog verdacht.

Meestal is de accumulator lek in zo'n geval, omdat het membraan de moderne
brandstof niet goed verdraagd, door het bijmengen van b.v. Ethanol.

Als er niet voldoende restdruk over blijft, minimaal 2 Bar na 20 minuten, ontstaat er een 'vapor-lock' en dat zorgt voor een warmstart probleem.
Niet leuk voor je startmotor, maar verder kan het geen kwaad doen.
Met vriendelijke groet,
Paull
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  motor probleem 264 melvdwal 6 1.086 12 February 2024, 11:00
Laatste bericht: ZoZo
  Toerental warme motor afstellen b27e hun 6 10.203 28 December 2014, 22:27
Laatste bericht: hun
  Motor hangt scheef dnugter 8 7.432 31 October 2011, 22:42
Laatste bericht: RonnieDuck
  voorpijp volvo prv motor maurice100 9 17.872 12 April 2011, 21:08
Laatste bericht: Henk760Hausser
  Volvo 264 1977 problemen motor VolvoWen 35 27.826 2 September 2009, 00:20
Laatste bericht: TheSaint77
  op een paar cilinders starten paul54 2 3.506 5 March 2009, 20:05
Laatste bericht: RonnieDuck
  motor beetje moe Arabier 28 19.368 2 March 2009, 12:32
Laatste bericht: jos245
  volvo 262C gereviseerde motor: stationair goed, bij gas geven 3 cylinders weg?!! killercroc 3 4.409 24 July 2007, 23:06
Laatste bericht: kaasie
  Modificaties motor en bak JoostV6 13 10.154 25 September 2006, 20:01
Laatste bericht: koningbertone

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)