Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Vorige week LPG G2 ingebouwd. Start automatisch op benzine en schakelt daarna al snel over gas.
Gisterochtend met GLE vertrokken zonder probleem. Na kwartier rijden even gestopt om iets af te leveren. Na 5 minuten weer gestart. Startmotor draait maar aanslaan nada. Ook na afkoelen alleen startmotor maar verder niets.
Naar LPG-boer gesleept.
Vonk gecheckt, geen vonk. Hij verdenkt de bobine. Ik dacht dat een bobine altijd langzaam slechter wordt.
- Kan een bobine het ook van het ene op de andere moment compleet begeven?
- welke oorzaken zijn nog meer vaak voorkomend bij het ontbreken van een vonk?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 January 2015, 13:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2015, 13:44 door Marc1970.)
LPG inbouwers zijn veel voorkomende oorzaken van vonkproblemen. Don't go there. (Dat is niet eerlijk, het is best ingewikkeld om oude stijl gas in een EFI motor te bouwen, ik zou het niet kunnen.)
Staat er 12V op de bobine als het contact op II en III staat? Anders kan je een draadje van de accu naar de 15 pin op de bobine trekken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik kan het nu niet checken want de auto staat daar in de garage.
Dat draadje trekken is dat om te ontdekken dat het inderdaad aan de bobine ligt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb trouwens vooralsnog het idee dat hij weet waar hij mee bezig is hoor. Hij doet ook veel oldtimer/ youngtimers en hij heeft zelf een Amazon op gas.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Door een draadje omzeil je het contactslot en alle extra verbindingen/lassen/lussen/relais die de LPg inbouwer gemaakt heeft. Ik ga ervan uit dat daar het probleem ligt en niet bij de bobine zelf (wat je zegt die gaan niet van goed naar slecht in een kwartier).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Dank je voor je antwoord. Hier kan ik wat mee. Ik ben benieuwd hoe het afloopt!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
De LPG-inbouwer zegt dat de ontstekingsmodule stuk is. Is dat een basisonderdeel van de auto of wordt dat bij gasinbouw gemonteerd?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Bij lpg inbouw wordt zover ik weet geen ontstekingsmodule ingebouwd.
Waarschijnlijk toch ergens een slechte verbinding of defect onderdeel in het lpg circuit......
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hier ook 2x stilgestaan met een verse LPG installatie.
probleem was de zwevende zekering die door de LPG inbouwer nogal amateuristisch was ingebouwd met een slecht contact op een van de pinnen van de zekering. Ik hoop dat het voor jou ook zo simpel opgelost kan worden.
Suc6
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 January 2015, 13:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 January 2015, 13:19 door Marc1970.)
De ontstekingsmodule is of het doosje achter de linkerkoplamp of de ontstekings-ECU in de auto, geen van beide gaan zomaar stuk. Of ooit stuk. Beide zijn nodig voor het tijdig aarden van de bobine waardoor deze ontlaadt en de vonk ontstaat etc. Dus behalve dat er een plus aan de ene kant vd bobine moet zijn (die heeft de inbouwer nu blijkbaar vastgesteld), hoort er een min aan de andere kant te verschijnen.
Ik heb een 1993 Vialle G2 AMS inbouwschema waar wel gerommeld wordt met de ontsteking en een 'ignition adaptor' wordt toegevoegd voor weetikwat maar het zal wel nodig zijn. Dat zijn (waren) lambda systemen met een stappenmotor op de verdamper, er zijn ook simpeler versies mogelijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969