Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startprobleem K-Jet van B27E na enkele jaren stilstand
#1
Startprobleem K-Jet na enkele jaren stilstand

Volvo 264 B27E PRV 6 cil. benzine+LPG


[Afbeelding: 2r3fi2v.jpg]


Auto heeft enkele jaren stilgestaan. Start goed op LPG, loopt stationair wat beroerd op LPG maar de motor loopt mooi en klinkt prima zodra je wat meer gas geeft.Rijdt ook prima op LPG.

Bij starten op benzine slaat de motor pruttelend aan maar valt na twee seconden weer uit. Na enkele keren vaker proberen start ie dan helemaal niet meer.

Reeds gedaan:

tank eronder uit ; de vlotter in een emmer verse benzine gehangen.
Elektrische tankpomp en intankpomp werken beide;
twee injectoren eruit gehaald en geven beide geen benzine door.
Startinjector spuit wel benzine. Het pruttelend aanslaan is dus waarschijnlijk van de startinjectorbenzine;
toevoerslang aan benzineverdeelunit losgehaald en in bakje gehangen. Bij starten pompt de benzinepomp redelijk snel benzine in het bakje.
De stuwschijf met de lepel eraan die de plunjer van het benzineverdeelstuk indrukt gaat soepel op en neer dus ik neem aan dat deze plunjer goed werkt? IK heb het benzineverdeelstuk zelf nog niet gedemonteerd gehad.

Ik heb helaas geen apparatuur om de brandstofsysteemdruk te testen. Naar mijn gevoel is de druk misschien niet hoog genoeg om de injectoren te openen?

Iemand nog ideeen voor een oplossing?



<iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/a4fJAfXYxWk?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Antwoord
#2
Als je tot aan de injector brandstof krijgt, zit daar het probleem. Waarschijnlijk een injector vast zitten. Met crossauto ook we leens gehad. Even paar keer 12V erop en hij liep weer perfect.
Van 1992 850 GLT naar 244 DL

1995 850 T-5R ombouw voor erbij
Antwoord
#3
Ik heb er reeds twee uitgehaald en eentje ervan doorgeblazen. Ik kan er nog eens een paar uithalen maar ik denk eerder dat de systeemdruk te laag is om ze te openen
Antwoord
#4
Worden die niet electronisch geopent dan?
Van 1992 850 GLT naar 244 DL

1995 850 T-5R ombouw voor erbij
Antwoord
#5
Alleen de startinjector wordt electronisch geopend zover ik weet.

Ik heb op Problemcar een topic gezien met dezelfde symptomen.
Ik ga denk ik toch maar de spinnenkop eens demonteren .

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=213519
Antwoord
#6
Jos,

Ik heb ook zo'n fijne K-jet motor (B21ET) Bij was/is de koudstart ook niet zo best. Ook de hele rij met suggesties afgestreept. Uiteindelijk bleek de motor tijdens koudstart te verzuipen......... Controleer eens als ie niet meer aan wil slaan of je bougies nat zijn. Droogmaken, daarna nog eens starten, maar nu zonder de koudstartinjector die wellicht teveel/te lang in staat te spuiten. Ik heb een een kabelboompje gemaakt om de koudstartinjector dan alleen via het impulsrelais in te laten spuiten waardoor motor dan niet meer verzuipt. Dit verzuipen kan veroorzaakt worden door de koudstartinjector die veel te veel in staat te spuiten of anders een defecte thermotijdschakelaar die de koudstartinjector te lang in laat spuiten. In mijn kabelboompje zit ook een lampje zodat je kunt zien hoe lang deze inspuit. Bij systeemdrukken zijn bij K-jet mega belangrijk, ik heb er een drukmeter met kraantje voor gekocht/gemaakt.Met dit hulpstukje zie je gelijk je systeemdruk alsmede druk tijdens warmdraaien (veroorzaakt door de WUR) en de druk tijdens motor op bedrijfstemperatuur. Zou in geen geval de spinnekop demonteren. Hoewel ik een adres gevonden heb voor reserveonderdelen, wordt zeer sterk afgeraden om de spinnekop te demonteren. Als je een beetje in de buurt woont kunnen wel wat afspreken.

Groet, Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#7
Goededag

Vanuitgaande dat de ontsteking e.d allemaal werkt, is een mogelijkheid om te kijken als volgt. Zet je contact aan en verwijder de elektrische aansluiting op de luchtweger (stekertje) Als het goed is kan je dan controleren of je brandstofpomp(en) werkt.
Als dit het geval is kan je de luchtweger oplichten zodat het lijkt alsof de motor lucht aanzuigt, (die staat natuurlijk niet aan). Als het goed is kun je de injectoren horen zingen wat inhoud dat ze brandstof spuiten!

Om koude-start injector te testen kan je deze uit het inlaat traject sleutelen. Als je brandstof toevoer en de elektrische aansluiting op de koude-start injector laat zitten en bovenstaande wederom uitvoert mag de koude-start injector niet meer dan 1 druppel benzine per minuut lekken. Doet hij dit wel dan lekt hij te veel en dan krijg je wat Hans beschrijft en blijft hij de motor "verzuipen".

Als blijkt dat de koude-start injector niet lekt, moeten we die natuurlijk ook nog testen. Hij gaat inspuiten op de startmotor als de motor koud is. Dus even de koude-start injector in een potje en dan behalve contact aan dus gaan starten. Spuit hij brandstof is het goed! Dan moet je de oorzaak elders zoeken, bijv in de hulpluchtregelaar of bij de dempdrukregelaar.

Spuit de koude-start injector niet dan is of de injector stuk of de thermo-tijdschakelaar. Dit kan je doormeten, maar dan moet je maar even roepen als dit het geval is.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Met vr gr

Ronald
264 RULES!!!!
Antwoord
#8
Hans en Ronald, bedankt voor de reacties.

De koudestartinjector geeft als enige brandstof, de injectoren niet.
Dempdrukreglaar heb ik omgewisseld voor een andere tweedehandse maar zonder resultaat.

Ik heb toch het vermoeden dat de spinnenkop vervuild is.
Ik weet dat je de twee helften ervan niet mag scheiden maar de spinnenkop loshalen van de airflow unit kan dat kwaad of kan ik dan naderhand toch brandstoflekkage krijgen?

Hans, ik herinner me dat je precies aan het andere eind van het land woont dus even langskomen is helaas geen optie.
Antwoord
#9
Jos

Ben je er 100% zeker van dat daar het probleem zit? Ik bedoel voordat je de benzineregelaar openmaakt. Ik zou dan toch eerst beginnen met je systeem druk. Makelijker te controleren en dat moet je toch ook weten! Ik heb ook vast zittende injectors gehad door paar maandjes stil staan. Probeer aan de onderzijde van de injector of je hem kan open maken, het kelkje ietsjes uittrekken. Je kan ook de injector even loshalen van het slangetje om te kijken of het slangetje wel brandstofdruk heeft!

Verder heeft de Volvodealer / goede specialist, gewoon gereedschap om je complete systeemdruk te meten. Je pomp kan namelijk ook gewoon zijn overleden. Je zou ook de retourleiding naar je tank kunnen loshalen en meten/kijken of dat wel genoeg opbrengt. Je leiding / filter e.d kan ook kapot zijn. Al met al wat dingen die makkelijker zijn uit te sluiten en wel degelijk voor dit probleem kunnen zorgen.

Ronald
264 RULES!!!!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stationair LPG/,benzine b27e hun 4 3.774 27 May 2020, 13:29
Laatste bericht: hun
  o jee,...de B27E RonnieDuck 7 5.910 23 May 2020, 18:48
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive Walter Davo 18 15.305 29 September 2019, 00:08
Laatste bericht: Walter Davo
  thermostaat b27e hun 10 8.957 12 April 2019, 07:17
Laatste bericht: RonnieDuck
  264 na 22 jaar stilstand doet het niet petervanriemsdijk 35 35.967 17 August 2017, 13:49
Laatste bericht: ZoZo
  Toerental warme motor afstellen b27e hun 6 10.205 28 December 2014, 22:27
Laatste bericht: hun
  Drukleiding b27e hun 11 15.335 21 October 2014, 16:08
Laatste bericht: volvoman0_0
  Paspennen b27e hun 13 17.833 14 November 2012, 00:29
Laatste bericht: Degraaf
  Ontstekings probleem B27E. "De zoek tocht" RonnieDuck 15 16.866 26 February 2012, 13:30
Laatste bericht: RonnieDuck
  wel of niet doen LPG in B27E smorebrod 5 7.625 28 April 2010, 21:16
Laatste bericht: ZoZo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)