Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Automaat schalkelt niet meer in hoogste versnelling.
Iemand goede raad ?

Heb een 240 uit '92 , 2.3 De automaatbak schakelt niet meer in z'n hoogste versnelling.
Het lampje/pijltje van de overdrive licht nochtans niet op.

Het relais van de overdrive zit er trouwens al jaren niet meer in, maar is vervangen door een directe doorlussing. Waarmee het knopje aan de zijkant van de pook ook zonder werking was.

Betekent dit dat de autmaatbak naar de felistijnen is ?

G
Antwoord
kan maar hoeft niet.
Meestal met overdrive's is het dat de bekabeling door is en je zegt dat de bekabeling al niet meer orgineel is ( een relays zit er niet voor niks tussen!) dus ik zou eerst dat maar eens doormeten.
Antwoord
Broedr,

Bekabeling is nog orgineel, het ralais is er gewoon af en vervangen door een doorlussing.
Maar een goed idee ... Enkel wat moet ik dan precies meten en met welke instelling op het meettoestel ?

Is er een kabel die hoofdverdachte is in deze ?

G
Antwoord
kijk eerst eens of zekering 11 nog goed is.
Dat is dezelfde als van je achterruitverwarming.
Antwoord
Mocht die nog goed zijn dan moet je hem even verwijderen en een stukje gaan rijden.
Kijk eens of hij zonder die zekering wel de laatste versnelling pakt.
Deze zekering gaat ook naar het relais, en als het relais niet bediend wordt hoort hij volgens mij gewoon over te schakelen.
Antwoord
een relais zit er tussen om oa de schakelknop te ontzien hij zit er neit voor niks...
Als je niet weet welke draden je moet doormeten op welke stand dan ga aub naar een garage, die kijken dat in een 0.5-1 uur voor je na.
Antwoord
Nou als er echt gebeurd zou zijn wat Gandalf schrijft (doorlussen), dan zou je continue in de derde versnelling rijden.
Ik vermoed dan ook dat er niet doorgelust is, maar er een draad losgenomen is.
Dan is weer belangrijk welke draad, of is het relais er gewoon tussenuit genomen.
Dan zit het in de bak en is het probleem niet electronisch.
Op de bak zit namelijk een selenoid. Als deze electronisch bediend wordt blijft de bak in zijn derde versnelling staan.
Zonder relais geen spanning naar deze selenoid en dus gewoon een vierde versnelling.
Antwoord
Roboer schreef:Nou als er echt gebeurd zou zijn wat Gandalf schrijft (doorlussen), dan zou je continue in de derde versnelling rijden.
Ik vermoed dan ook dat er niet doorgelust is, maar er een draad losgenomen is.
Dan is weer belangrijk welke draad, of is het relais er gewoon tussenuit genomen.
Dan zit het in de bak en is het probleem niet electronisch.
Op de bak zit namelijk een selenoid. Als deze electronisch bediend wordt blijft de bak in zijn derde versnelling staan.
Zonder relais geen spanning naar deze selenoid en dus gewoon een vierde versnelling.

Het relais zelf is er al 5 jaar niet meer.
Op de sockel waar je het relais normaal inplugt zit nu een doorverbinding.
Zodat de OD altijd UIT staat.
Daarmee kan ik hem ook niet inschakelen. (met het knopje langs de pook).
Als ik de doorlussing weghaal van de sockel gaat hij permanent in OD (met pijltje op het dasbord en maximum in 3de)
Maar nu reageert hij dis ook alsof de hij in OD gaat. Hij wil niet meer in z'n 4e. Nochtans is de doorlussing nog steeds aanwezig en licht ook het 'pijltje' op het dashbord (aanduiding OD) niet op tijdens het rijden.

G
Antwoord
Het is andersom: de overdrive staat nu altijd aan (pijltje op dashboard geeft juist aan dat de overdrive uit staat). De 4e versnelling van een AW70, AW71 en AW72 is gewoon de overdrive (het is een 3-traps automaat met ingebouwde overdrive). Dat doorlussen hadden ze never nooit moeten doen. Maar ik zou kijken naar je solenoïde. En hoe is de ATF? Als die lekker donker gekookt is en aangebrand ruikt kan dat ook wel eens een boosdoener zijn (alhoewel de overdrive nog zou moeten werken).
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
Gandalf, gebruik je de OD wel eens? (Vanwege caravans etc.?). Anders adviseer ik tenzeerste de solenoide even los te halen. Binnenste o-ring wegnemen en met grote boor een direkte verbinding maken tussen de 2 kleine gaatjes. Rij op deze manier al 4 jaar rond met onze 245GLE en we hebben nog nooit de laatse versnelling hinderlijk gevonden.

Olie wisselen is wel goed voor een automaat...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 ontkoppelt niet volledig Jort 8 1.028 10 June 2024, 06:55
Laatste bericht: Jort
  Super Polar schakelt niet meer - OPGELOST Boet 7 1.493 25 December 2023, 14:17
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 9.049 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 4.273 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.372 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  AW-71L alleen eerste versnelling en achteruit bartboos 3 4.052 30 March 2020, 10:38
Laatste bericht: polestar-volvo
  Overdrive pakt niet Lubse 9 8.124 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  Welke automaat? Archermusic 10 8.106 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 6.230 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.057 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)