Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
van b20f naar b230f: ook benzinetank wisselen?
Ik ben bezig met mijn ombouw van een volvo 245. Eerst zat er een b20f in (K-jet injectie) en er komt en b230f in.
Dennis moest zijn tank ombouwen (of een andere erin zetten) omdat hij van b19 (carb-versie) naar een injectieblok(je) gaat.
Weet iemand of ik bij mijn ombouw ook de benzinetank moet wisselen?
Ik denk zelf van niet (van injectie naar injectie), omdat er een signaal moet komen die de pomp aan het werk zet. En meer niet toch???
Wie kan mijn stelling bevestigen??>?
Antwoord
De B230F heeft een klein pompje in de tank en een grote onder de auto. Elk tankpompje is genoeg, dient alleen maar om de aanzuigbuis van de hoofdpomp gevuld te houden als de tank bijna leeg is. Verder heeft de tank een retourbuis, die heeft de B20F ook. Dus ik denk (weet bijna zeker) dat je de B20F tank heel goed kan gebruiken, als deze een pompje in de tank heeft.

Misschien moet je nog wat improviseren met de tankontluchting. De B230F heeft een nogal uitgebreid systeem met anti-rollover klepje en lange leidingen naar een actiefkoolfilter wat dampen opslaat en weer leegt naar de motor etc, kan me voorstellen dat de B20F wat eenvoudiger in elkaar zat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
de tank zoals ik hem ken heeft bij zowel de E als de F een pompje rechts naast de tank hangen, daar draait het hele systeem op.. dat is iig het geval bij deze systemen in een 140.. als de huidige tank in de 240 voor de B20F hetzelfde is als wat er later ingehangen is lijkt het me haast hetzelfde, vraag me dan wel af waar ie nu z'n druk mee opbouwt.. dit ten aanzien van de B20..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dank voor de reacties, ik zal eens onder beide auto's kijken om te kijken of er onder beide een pompje zit.
Antwoord
IK heb vandaag onder beide auto's gekeken en de benzinepomp zit in ieder geval niet op dezelfde plek. Wel zit er bij allemaal een aanvoer en een retour. Ik ga gewoon proberen om de oude tank (en pomp) te laten zitten en de bedrading (komt van de nieuwe) aan te passen om die op de oude pomp te zetten.
Aansluitingen onder de motorkap is ook anders: die op de injectorenrails komt is wel hetzelfde (tenminste, zo op het eerste oog) de andere (retour denk ik) is bij een b230f anders an bij een b20f. Bij de b20f is het een bajonet sluiting, terwijl die van de b203f een slangetje is, die aansluit op een (vacuum)pompje. Zo te zien is dit wel makkelijk om te bouwen.

Mocht het met de tankaansluitingen niet lukken, kan ik altijd alles nog overbouwen!
Antwoord
Vandaag ben ik toegekomen aan het vraagstuk met de tank. Helaas krijg ik hen nog niet gestart.

Nu zag ik vandaag dat de kabelboom anders is:
Ik kan de kabelboom splitsen in 2 delen:
1: tankvlotter
2: pomp

1. Ik heb het oude type tank (als dat er is) van de b20f. Hieruit komt 1 kabeltje (kleur: blauw-groenig). De kabelboom heeft twee kabeltjes, nl. grijs en zwart. Ik heb het nieuwe type dashbord en ik wil daar mijn benzine niveau uitmeten. Kan ik dat met dit ene kabeltje, of komt het signaal dan niet goed over?

2. De benzinepomp van de b230f zat onder de achterbank, daar zat ook de aansluiting. (2 kabels, geel en zwart). Zwart zat als min gezekerd, geel aan de kabelboom.
Bij de b20f hangt de pomp naast de tank en komen er 2 kabeltjes naar boven (geel en zwart). Zwart zit op de min, de gele heb ik doorverbonden aan de kabelboom. ik (als simpele technische ziel) zou zeggen dat de pomp nu een signaal krijgt (vanuit het benzinepomprelais).

Helaas krijg ik de motor niet gestart. Nu moet ik zeggen dat ik alles heb overgebouwd en dit de eerste test was, maar ik denk dat de "fout" bij de benzinepomp zit. Kan ik zo simpel denken dat alle (voor b230f en b20f) benzinepompen gelijk zijn en dat ie eigenlijk moet werken? Als ik de sleutel omdraai, hoor ik wel een tik in het relais, maar niet bij de benzinepomp. Ik krijg bij het omdraaien van de sleutel wel 12v.

Wat kan ik nu nog proberen (buiten op zoek gaan naar de elektrisch schema van de b20f)
Antwoord
De B230F tankunit heeft drie draden, een bruine massa, een grijze voor de meter (gaat als grijs verder) en een zwarte voor de pomp (gaat als geelrood verder). Deze laatste 2 zitten in ÃÃn stekkertje.

De hoofdpomp onder de bank heeft 1 draad uit de kabelboom, een gele, en ws. een korte massadraad.
Antwoord
Oke, dat is mij duidelijk. Weet je ook welke stekkers er uit de tank(pomp) van de 240 komt?
Antwoord
Een grijze voor de meter (gaat als grijs verder na de stekker) en een zwarte voor de pomp (gaat als geelrood verder).
Antwoord
Excuus, ik bedoel vanuit de 240 (met b20f tank). Daar krijg ik 3 kabeltjes uit:
Blauw groenige (meter denk ik?)
geel
Zwart (met oogje op het chassis vastgemaakt, dus min)

Als ik van de stekker van de b230f-kabelboom de geelrode doorverbind met de gele van de b20f pomp, zou tie het dan moeten doen?
Dan is het stekkertje van de hoofdpomp van de b230f nergens aan verbonden
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 677 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.415 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
Information Kabelboom jetronic b230f Lubse 9 5.579 6 April 2021, 21:55
Laatste bericht: Lubse
  Radio ombouwen van boven naar onderin socrates 2 3.549 14 February 2018, 14:07
Laatste bericht: asterix
  Audio kabels trekken van voor naar achter Arjen van Hattem 2 3.992 6 June 2016, 13:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Volvo 240 b230f 1989 EdRaket66 3 3.023 22 February 2015, 22:32
Laatste bericht: EdRaket66
  Draden trekken van dashboard naar motor(ruimte) Erik-240 4 4.340 5 December 2014, 21:10
Laatste bericht: Erik-240
  Van 7 polig naar 13 polig melding display. mahein 7 7.589 29 September 2014, 21:51
Laatste bericht: Dopski
  tellerbakje wisselen, snelheidsmeter en kmteller gestopt Stevves 2 2.738 10 May 2013, 21:18
Laatste bericht: Stevves
  verdeelkap en rotor wisselen en toen deed ie t niet meer Stevves 14 12.316 29 March 2013, 20:06
Laatste bericht: Stevves

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)