Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
31 March 2021, 11:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2021, 11:30 door Lubse.)
Dag allen.
Ik ben bezig met in men 83er een b230f jetronic te zetten. Heb de hele kabelboom er compleet bij en hangt nog aan het blok op 2 stukjes na.
hoop dat het met de fotos erbij een beetje duidelijk is
Gaat als eerste om de kabels die vanaf de computers door het dashboard heen gaan en daar de grote boom in verdwijnen. Stekker met 11 kabels als volgt:
1 blauw
2 grijs rood
3 dikke geel rood (zekeringkast?)
4 groen
5 blauw zwart
6 leeg
7 wit roze
8 geel rood
9 roze
10 en 11 dikke rode (zekeringkast?)
Zit hierbij denk ik ook de kabels die de brandstof pompen aansturen?
Dan nog voor de bobine. Steekt uit de kabelboom 2 draadjes. Wit rood en blauw. Deze zaten op de bobine maar waren nog ergens naartoe doorgelust. Iemand een idee hoe deze kabels moeten lopen? Van waar naar waar en via waar? ?
Dan vind ik nu ook nog 2 witte kabels en een zwarte. De zwarte zit op een stekker die met een dikke groene de boom in gaat. Lambada sonde?
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Geen ervaring mee, maar, op turbobricks loopt een draadje over dit hele proces:
https://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230687
Die laatste is inderdaad voor de lambada.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.695
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Doe laatste foto is de lambda sonde.
Maar als ik jou was zou ik de pinout van de ecus gebruiken om je op te baseren ipv de kleurtjes kabel.
Veel over te vinden. Heb op mijn topic ook wat plaatjes, aantekeningen en schemas gedeeld. Is alleen alweer even geleden dus weet het ook niet meer uit mijn hoofd.
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
(31 March 2021, 12:14)Dopski schreef: Doe laatste foto is de lambda sonde.
Maar als ik jou was zou ik de pinout van de ecus gebruiken om je op te baseren ipv de kleurtjes kabel.
Veel over te vinden. Heb op mijn topic ook wat plaatjes, aantekeningen en schemas gedeeld. Is alleen alweer even geleden dus weet het ook niet meer uit mijn hoofd.
kun je misschien een linkje delen van dat topic? ben al ff tussen je topics aan het snuffelen geweest en kan het zo niet vinden.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
(31 March 2021, 12:09)Marc1970 schreef: Geen ervaring mee, maar, op turbobricks loopt een draadje over dit hele proces: https://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230687
Die laatste is inderdaad voor de lambada.
heb deze helemaal doorgeplozen dank hiervoor.
alleen staan er 2 verschillende mogelijkheden op.

bij de ene moet kabel 3 van de 11 polige stekker naar de zekeringkast en bij de ander moet die naar de brandstofpomp.
ga vanavond even bij een kijken waar alles nog in zit.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
31 March 2021, 17:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2021, 17:40 door Marc1970.)
Hier nog iemand over die stekker:
https://volvolvo.nl/thread-13353.html met daarin een link naar Dopski's motorwissel:
https://volvolvo.nl/thread-2700-page-64.html
Er zijn uiteraard meerdere LH2.4 kabelbomen met verschillende draadkleuren en stekkers. Ik gok dat Dave Barton wel de ultieme kabelguru is, hopen info op deze en andere onderdelen van zijn site:
https://www.prancingmoose.com/harnesscon...2.4plusEZK
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
oke probleeem 1. geen fonk. huilen... met deze bobine liep het vorige blok dus die zou goed moeten zijn.
heb hem aangesloten volgens het volgende schema van turbo bricks
the 11 pin connector looks like this
1 5 8
2 6 9
3 7 10
4 X 11
(these are the pin numbers, the X is the gap in the connector for the clip, also, this is looking at the male side of the connector looking at the pin side, not the wire side)
1- blue wire, this supplies switched 12v. without this, you will get no spark, and no fuel pumps. it connects to pin 35 on the ECU, pin 4 of the diagnostic connection, pin 6 of the EZK, and one of the pins in the CA EGR cars. ultimately you want it hooked to pin 15 of the ignition switch. NOTE: you must use an lh2.4 ignition switch for this pinout to be accurate, also, make sure you are referencing the pin numbers on the switch, not on the connector. Hook this up to switched +12v at the fuse box?
2- gray/red wire, this goes to the A/C delay relay. UNUSED - NO AC
3- FAT yellow/red wire, the wiring diagram says fuse #6, but you can use any fused switched 12v source. Hook this up to switched +12v at the fuse box- Ideally where KJET used to power the fuel pump
4- green wire, goes to pin 14 of the ECU and connects to the A/C system. UNUSED - NO AC
5- blue/black wire, goes to pin 6 of connector 31 on the instrument cluster. (big round connector) - Will require a speedo input as well
6- violet wire, goes to pin 34 of instrument cluster, shift indicator? UNUSED - NO SHIFT LIGHT
7- white/pink wire, pin 235 of instrument cluster, check engine light. Got it
8- small yellow/red wire, same location as pin 3. diagram says fuse #6, just find switched 12v. Switched 12V at fuse box. GOT IT
9- pink wire, not entirely sure where this goes.... best guess is pin 50 of ignition switch, starter circuit.... but I dont have it connected and my car runs MY NOTES SAY THIS IS CHECK ENGINE LIGHT?
10- red wire, runs from pin 4 of the ECU, and pin 5 of the EZK, and pin 3 of the fuel pump relay, to fuse #6. or just 12v. this powers the ECU/EZK and the fuel pump relay. ROGER - SWITCHED 12V AT FUSEBOX
11- red wire, same as pin 10. - ROGER - SAME 12V AT FUSE BOX AS PIN 10
the 5 wires needed to make it RUN, are pin 1 blue wire, pins 3 and 8 with the yellow/red wires, and pins 10 and 11 with the red wires.
alleen de aansluiting van de bobine kon ik nergens echt vinden.
loopt vanaf de ecu een blauwe en een rood-witte kabel naar de bobine. vanaf daar gaan 2 kabels het dashboard in geen idee waarheen en een naar een kastje die links voor ter hoogte van de koplamp lopen.
de kabels die onder het dash verdwijnen zijn los heb geen idee waar die heen moeten.
kabel op pin 1 heb ik op een geschakelde zekering gezet dus dat zou hetzelfde moeten werken als op contactslot?
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Misschien heb je hier wat aan:
https://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i...89-7.shtml het doosje bij de koplamp is de Power Stage, wordt vaak vonkversterker genoemd.
Er is een roodwitte kabel vanaf de bobine naar het dashboard, feitelijk een voortzetting van de roodwitte vanaf de Power Stage. Dat is een RPM signaal voor de toerenteller, die ligt in modellen zonder gewoon los ergens.
De blauwe is de plus vanaf het contact, ongezekerd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
yes!!! hij vonkt.
maar nu de brandstof pomp....
zit een relai op voor de pomp. maar vind nergens in de schemas hoe die de pomp aan stuurt. je zou denken dat vanaf dat relai een kabel naar de zekering kast moet voor de pomp. dat is bij mij zekering 4. dik rood geel pin 3 zit op dat relai en een van de rode kabels ook. relai klikt wel als ik hem op contact zet.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
deze kan dicht heb het opgelost. nu nog een contact probleem.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47