Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verdeelkap en rotor wisselen en toen deed ie t niet meer
M'n turbo (B21ET) had een verdeelkap en rotor die weleens niet meer helemaal in opperbeste staat waren, zo werd mij geadviseerd deze te wisselen. Dat leek me een eenvoudige klus. Dus ik er een nieuwe opgezet. De rotor erafgetrokken (misschien al niet zo slim maar afijn zo geschiedde) en de nieuwe (zo'n zelfde Bosch) er weer opgezet, ik dacht dat als ie er op een manier akomt dan kan ie er ook maar op dezelfde manier op. Toen weigerde de auto dus... iemand een idee wat ik hier verkeerd heb gedaan?

Als ik de Haynes erop nasla moet de stand van de rotor heel anders zijn als dat deze bij mij staat. Ik heb ook niet zoals de Haynes aangeeft het vaccuumslangetje van de vervroeger eraf getrokken voordat ik de rotor wisselde, waarom is dat nodig?

[Afbeelding: 20130327_152223_zps63139fc2.jpg]

Kan ik deze nu 'gewoon' afstellen door de krukas te verdraaien? En vervolgens het ontstekingstijdstip afstellen met een stroboscoop?

Graag advies aan deze (ontstekings)leek.

gr,
Stevves.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
Let goed op bij het monteren op nokjes en sleuven. Het past maar op 1 manier. Ook de bougie kabels in de goede volgorde in de verdelerkap zetten. Wil het dan nog niet probeer dan de oude spullen nog eens. Suc6.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
Wat je hebt gedaan zou gewoon moeten kunnen als je het kapje en de rotor er op de zelfde manier op zet en dat zou inderdaad maar op een manier moeten kunnen.
Stevves schreef:Als ik de Haynes erop nasla moet de stand van de rotor heel anders zijn als dat deze bij mij staat.
...
Kan ik deze nu 'gewoon' afstellen door de krukas te verdraaien?

Dit begrijp ik niet helemaal. Je motor is in een redelijk willekeurige stand tot stilstand gekomen, zo ook je rotor. Je had hem in allerlei standen kunnen aantreffen. Als je aan de krukas draait, draait de rotor inderdaad mee. Maar dat is geen afstelling.
Het ontstekingstijdstip is ook niet veranderd met jou handeling, dus die hoef je niet af te stellen. Je zou het kunnen controleren.

Ik denk eerder dat je de bougiekabels in een verkeerde volgorde hebt gemonteerd of de kabel is er bij de bobine afgeschoten oid.
Antwoord
Als het goed is kan je de rotor niet met de hand draaien op de as.
Kan je dat wel dan zit hij nog niet in het nokje, deze zit aan de onderkant van de rotor.
Antwoord
Hallo Stevves,

waarschijnlijk heb je er niet op gelet hoe de bougiekabels zaten?
De rotor past er maar op 1 manier op. Dat kan niet misgaan. Ook de verdeelkap kan er maar op 1 manier op als je goed kijkt waar het inhammetje zit. Op je goed op de bovenrand van de ontsteking kijkt (waar je op jouw foto tegenaankijkt van bovenaf) zie je ook een heel klein gleufje. Misschien moet je er eerst wat vuil voor wegschrappen om het kunnen zien. Dat gleufje komt overeen met de eerste cylinder. Dus als je de verdeelkap er op zet, komt op die plek de bougiekabel van de eerste cylinder. De volgorde is 1-3-4-2 met de klok mee. Dan moet het weer goed gaan.

Groeten, Kees.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
Nou, als ik zo jullie reacties lees dan had dit dus moeten werken. De rotor zat inderdaad goed op de enige manier zoals ie erop moet met het inkepinkje. De rotor is dan inderdaad niet meer te verdraaien. Dat het kleine gleufje het kenmerk was voor de eerste cylinder was mij niet bekend, bedankt Kees! De volgorde moet zo gaan lukken nu. Het oude setje had ik uiteraard alweer gemonteerd, maar zonder resultaat helaas...

Enfin, ik heb wel op de volgorde van de cylinders gelet met het aansluiten, maar zal dat nogmaals checken. Bobinekabel zal ik eens van de Polar aftrekken en proberen..

@DopdeDouwer: Ik begreep al niet zo wat de Haynes nu aangaf, maar goed lezen doet wonderen. In dat stuk wordt het demonteren van de hele ontsteking uitgelegd...

Morgenavond weer een nieuwe kans.
Antwoord
Morgen namiddag ben ik vanuit Utrecht onderweg. Kan wel even binnenvallen en meekijken? Je weet mn nr....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Je zou ook ff het kleppendeksel los kunnen halen:

Als de kleppen van cilinder 1 op tuimelen staan wijst de rotor naar cilinder 4 in de verdeelkap.
Als de kleppen van cilinder 2 op tuimelen staan wijst de rotor naar cilinder 3 in de verdeelkap.
Als de kleppen van cilinder 3 op tuimelen staan wijst de rotor naar cilinder 2 in de verdeelkap.
Als de kleppen van cilinder 4 op tuimelen staan wijst de rotor naar cilinder 1 in de verdeelkap.

Je hoeft er maar 1 goed te hebben: vervolgens met de klok mee aansluiten in de volgorde 1-3-4-2.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
As vrijdag ga ik er wat meer aan doen (dynamo, kabelboompje, kleppen, snaren en d-riem etc.), maar het zou wellicht handig zijn om naar de garage te kunnen rijden ipv slepen. Ik bel je zeker even skidje (ik miste de jouwe vanmiddag weer zag ik).

Thnx HansDAF voor de tip!

gr,
Stevves.
Antwoord
Nog makkelijker:

Mijn verdeler staat tussen cilinder 3 en 4 (en de jouwe dus ook)
De eerstvolgende cilinder is dus 4.

Met de klok mee aansluiten: 4-2-1-3

[Afbeelding: rotorb21et.jpg]
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ABS werkt niet meer na motorwissel - OPGELOST - Boet 8 430 22 December 2025, 17:57
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 299 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.634 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.415 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 980 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 2.010 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.512 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.914 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.967 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 3.580 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)