Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Volgens mij loopt ie wel te rijk. Vanochtend getankt en kom op een verbruik van 1 op 7,7...
Wat ik vreemd vind is dat de auto dit pas is gaan doen na 3 weken stilstand. De auto heeft altijd prima gelopen, zet 'm 3 weken stil in de garage, en vervolgens problemen (en dus niet altijd) met het te hoog stationair lopen.
Maar meten is weten dus we gaan de CO meten en nogmaals alles grondig nalopen. De schakelaar klikt als ie warm is maar daarmee is niet gezegd dat de schakelaar nog functioneert, toch?
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Te rijk zal het zijn. Misschien wat ideetjes hier.
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...osticNotes
Heb je de stekker vd temp sensor (onder inlaat3) al eens los- en vastgemaakt? Iets teveel weerstand daar geeft te rijk mengsel omdat de ECU denkt dat het koud is.
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...CTFailures
DIY injector schoonmaken met een lampje en perslucht, leuk knoeiwerkje met extra spannende elementen zoals benzinedamp en vonken:
http://www.mikeponte.com/volvo/injectors.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Dank voor de suggesties. We gaan hiermee ook aan de slag.
Het kan even duren maar de resultaten worden hier gepost.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
te hoog toerental kan ook komen door een slechte stationairregeling, zit een potje onder je inlaatspruitstuk met 2 slangen eraan en 1 stekker.
Berichten: 104
Topics: 17
Lid sinds: Feb 2009
te rijk of te arm kan je op verschillendemanieren uitvogelen.
beste is met een 4gas tester.
je kan ook ff de spanning op de lambda sensor meten. 0 volt is arm 1 is rijk. als het goed is flappertie heen en weer tussen ongeveer 0.3 en de 0.7 (ook afhankelijk van hoe goed je multi meter is)
wat je ook kan doen is beetje remmenreiniger of deo of iets brandbaars in de inlaat spuiten. alsie optoert lieptie te arm. zakt ie in lieptie al te rijk.
nog iets. die foutcode komt die steeds weer terug? ik bedoen na resetten? na lang stilstaan en weer opstarten kan het best zijn dat er een foutcode insluipt. wat bij veel autos het geval is is dat de basisafstelling niet goed is. dat stationairmotortje heeft maar een beperkt regelbereik. je moet er voor zorgen dat die zo min mogelijk hoeft bij te corrigeren. je moet bij een warme motor de slang van de stationair motor dicht knijpen en dan moet de motor net aan blijven lopen. ongeveer 500rpm. looptie te hoog of te laag stel je dit bij met de aanslagschroef op je gasklep en controleer vervolgens of de gasklep nog klikt als je hem in de stationair stand laat komen. dat stel je bij met dat ding wat een tps lijkt maar niet is
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
boedr schreef:te hoog toerental kan ook komen door een slechte stationairregeling, zit een potje onder je inlaatspruitstuk met 2 slangen eraan en 1 stekker.
De stationairregeling is door ons gecontroleerd. Deze is in orde.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
bakmans schreef:te rijk of te arm kan je op verschillendemanieren uitvogelen.
beste is met een 4gas tester.
je kan ook ff de spanning op de lambda sensor meten. 0 volt is arm 1 is rijk. als het goed is flappertie heen en weer tussen ongeveer 0.3 en de 0.7 (ook afhankelijk van hoe goed je multi meter is)
wat je ook kan doen is beetje remmenreiniger of deo of iets brandbaars in de inlaat spuiten. alsie optoert lieptie te arm. zakt ie in lieptie al te rijk.
nog iets. die foutcode komt die steeds weer terug? ik bedoen na resetten? na lang stilstaan en weer opstarten kan het best zijn dat er een foutcode insluipt. wat bij veel autos het geval is is dat de basisafstelling niet goed is. dat stationairmotortje heeft maar een beperkt regelbereik. je moet er voor zorgen dat die zo min mogelijk hoeft bij te corrigeren. je moet bij een warme motor de slang van de stationair motor dicht knijpen en dan moet de motor net aan blijven lopen. ongeveer 500rpm. looptie te hoog of te laag stel je dit bij met de aanslagschroef op je gasklep en controleer vervolgens of de gasklep nog klikt als je hem in de stationair stand laat komen. dat stel je bij met dat ding wat een tps lijkt maar niet is
De 240 is in onderhoud bij thuurbo.nl. Arthur is een bekende in de "Volvowereld" en heeft veel kennis van deze auto's. De checks die jij beschrijft hebben we allemaal ook doorlopen.
Het vreemde is dat de auto het niet continu doet. Dit weekend heb ik er mee gereden en toen liep ie weer voortreffelijk.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Het stationair lopen heeft zich zelf opgelost. Waarschijnlijk toch het gevolg van 3 weken met een lege accu staan. Waar ik wel nog steeds problemen mee heb is het starten.
Ik kom daar in een ander topic op terug.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998