Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Mijn 240, B230F (zie ook:
http://volvolvo.nl/showthread.php/9182-V...0-uit-1990) loopt te hoog stationair. De auto heeft een tijdje stil gestaan en toen ik 'm wilde gebruiken was de accu leeg. Na opladen startte de auto direct maar liep te hoog stationair. Ik dacht dat de computer weer even alle parameters op een rijtje moest krijgen en dat ie dan weer prima liep.
Inmiddels is de auto een week intensief gebruikt en is er ruim 400 km mee gereden (korte en lange stukken). Stationair loop is nog steeds te hoog.
Wat hebben we gecontroleerd:
Vacuüm slangen, allemaal in orde;
Stationair regelaar, schoongemaakt maar bleek niet nodig. In orde.
Ontsteking. Bougies, bougiekabels, verdeelkap en rotor een jaar geleden vernieuwd.
Gasklep, schoon en sluit prima.
LMM, andere in gezet en geen verschil;
Storingen uitgelezen en kreeg de melding 2 3 2.
Iemand nog suggesties?
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
2-3-2 betekent dat de motor te rijk of te arm loopt bij stationair, zo erg dat de computer het niet meer bij kan regelen mbv de lambda feedback.
Beetje lastig te weten of-ie te rijk of te arm loopt. Te rijk kan je misschien ruiken bij de uitlaat, als de katalysator nog wat onverbrande benzine overlaat. Te arm zou misschien wat problemen met oppakken (aarzelt bij gasgeven) geven.
Te rijk kan komen door een lekkende injector of te hoge brandstofdruk. Kijk eens in de vacuumslang vd drukregelaar (voorop de injectorrail). Te arm is een luchtlek na de LMM.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Dank voor je reactie en tips Marc. Met de andere LMM was een duidelijke benzinelucht te ruiken, met de originele niet. We hebben ook een voor een de injectoren los gehad terwijl de motor liep.
Dat van de vacuümslang en luchtlek ga ik nakijken. Wordt vervolgd.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
Een nieuwe inlaatpakking kan wonderen doen!
Heb je toevallig last van geplof in de uitlaat bij gas los vanuit hoge toeren?
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Nee, geen last van geplof. De pakking kijken we na, dank voor de tip.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 13
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2009
Check ook even of de schakelaar op gasklephuis goed afgesteld staat. Die moet een klik geven als je de gasklep iets opent. Die schakelaar geeft door aan de computer wanneer je motor stationair loopt. En een B230f loopt stationair belabberd, wanneer de computer geen signaal doorkrijgt dat er stationair gelopen word (weet ik uit ervaring).
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
De schakelaar klikt maar daarmee is natuurlijk niet gezegd dat ie nog werkt. Degene die voor mij het onderhoud doet aan de 240 is met vakantie. Na zijn vakantie gaan we bovenstaande (deels) nog een keer nalopen. Het zou wellicht ook een vuile injector kunnen zijn die na die paar weken stilstand "vast" zit. Ik ga ook nog even met injector reiniger aan de slag.
Wordt (over een paar weken) vervolgd.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Eind van de middag met de 240 gereden (auto staat in de garage dus niet in de volle zon). Heen 5 km zonder problemen, mooi toerental en liep als een zonnetje. 15 minuten stil gestaan en terug 5 km met verhoogd toerental...
Doet het dus niet continu.
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Als het hoge toerental zich niet continu voordoet is het dan logisch te veronderstellen dat de storing een elektronische oorzaak heeft i.p.v. een mechanische?
Iemand nog suggesties?
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Malle storingen als kaal geschuurde bedrading en halflos bungelende stekkers daargelaten, geloof ik niet dat de elektronica makkelijk van z'n stuk te krijgen is. Er worden een paar miljoen sommetjes gemaakt op een Casio en als-dit-dan-dat beslissingen gemaakt. En niet eens een fancy Casio.
Kijk eens of de stat. schakelaar nog klikt als alles warm is. Anders zet je hem wat ruimer, oftewel dat de ECU eerder het commando 'stationair regelen' krijgt.
En nog eens alles schoonmaken, ook de laatste kruimel zwarte aanslag, klepveer, gaskabel, loopt alles soepel. Kijk eens naar de carterontluchting.
Laat de CO meten, als deze te hoog weet je in elk geval dat de motor te rijk loopt of vv.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969