Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Mmm, is dat nou toeval of het met de omzetting naar gas te maken hebben? Klinkt in ieder geval niet als een heel moeilijke reparatie ...
Ik haal hem morgenochtend op ...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Behalve dat een ECU iets van 400 euro kost bij de dealer is er niks aan de hand.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ow
auw!
Dan ga ik voor het kastje bij de linker koplamp ...
Ik laat het nog even weten.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Kastje is vervangen. Auto opgehaald, startte meteen goed. Naar huis gereden in 10 min. Bij inparkeren sloeg de motor af, kon meteen weer starten en parkeren. Na 10 min wil ik weer wegrijden en je raadt het al; hij wil weer niet starten ... Balen!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 January 2015, 15:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 January 2015, 15:23 door Marc1970.)
Nee het vervangen van een kastje wat nooit stuk gaat zal weinig uitmaken. Wat structureler zou je eens naar de BDP sensor kunnen kijken. Wat gebeurd er eigenlijk als je op benzine start?
Het brandstof relais (weer een ander kastje, wit bij de ECU) en de zekering no.4 en 6 doen ook dit soort "dan wel dan niet" storingen veroorzaken.
Overigens kan het 0227100124 kastje beter met 'heat sink' en al vervangen worden. Ik hoop dat de nieuwe erop gekit/plakt is. Anders is de lijm/kitlaag verbroken, heeft-ie minder contact en is de koeling minder optimaal. Er zijn zelfs mensen die beweren dat-ie dan in no-time gekookt is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
20 January 2015, 15:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 January 2015, 18:13 door Nicolaas H.)
Het is een automatische schakelaar die altijd op peut start en na een minuut of wat op gas verder gaat. Maar goed als er geen vonk is gaat het op beiden niet lukken.
Nieuwe kastje is er weer opgekit inderdaad. Ik zal de zekeringen 4 en 6 eens vervangen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
20 January 2015, 18:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 February 2015, 15:39 door Nicolaas H.)
Heb de beide zekeringen eruit gehaald en de contacten opgepoetst. Nieuwe zekeringen geplaatst.
Auto startte meteen! Ook na proberen herhaaldelijk uit en aan met diverse tussentijden. Het lek lijkt boven.
Als het zo simpel is heb ik wel eens twijfel of he nu echt gevonden is maar voorlopig gaat het goed.
Elke keer als ik de sleutel omdraai en hij slaat aan, zal ik aan Marc denken! Haha!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Precies. En nu ga ik wat uitspraken van Buddha lezen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Vandaag weer een paar keer aan M. gedacht dus ik neem nu echt aan dat het starten verder zonder problemen zal verlopen.
Ben er erg blij mee want ik zag mijn geest al dwalen met dat gas. Ik heb al redelijk veel verhalen gelezen over langdurige problemen met de eerste series injectiemotoren i.c.m. LPG.
Van het weekend gooi ik alle zekeringen er even uit en borstel alle contacten schoon want als op 4 en/of 6 een slecht contact is zal dat voor de andere zekeringen misschien ook tijd worden.
Nog wel een vraag die bij me opkomt:
Wat doet dat 0227100124 kastje eigenlijk precies; je hebt het over de koeling maar hoe kan dat ding op die plek de temperatuur nu meten van het koelwater? Bij mijn weten zit het gewoon op een ijzeren strip gelijmd en niet op een koelslang o.i.d.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 January 2015, 11:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 January 2015, 11:20 door Marc1970.)
Dat kastje zelf moet gekoeld worden, door de plak alu (geen ijzer) die erachter zit. Het is een soort versterker, een eindtrap, bestaande uit 1 of meer transistors. De EZ116K ECU berekent en verstuurt een ontstekingstijdstip, dat is een elektronisch signaal, naar de eindtrap, die zet dat razendsnel om een echte verbinding tussen de bobine min en de massa. Bobine aardt, vonkt ontstaat, mengsel ontsteekt, en je denkt nog eens aan mij en je zekeringenkastje.
Waarom Volvo de ECU, de bobine en de eindtrap zo ver uit elkaar heeft gezet, zal met de koeling van de eindtrap te maken hebben (waarom anders?).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969