Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eindelijk een 245: Abbabak mkII is nu van mij en ook een beetje over de V70
Ik heb de rubbers inderdaad kunnen hergebruiken. Moest wel want ze zijn niet meer te krijgen.... Helaas is het raam nog niet dicht!! Ik moet dus alsnog gaan kitten.

Antwoord
pepijnwk schreef:Ik heb de rubbers inderdaad kunnen hergebruiken. Moest wel want ze zijn niet meer te krijgen.... Helaas is het raam nog niet dicht!! Ik moet dus alsnog gaan kitten.

Dat is jammer, maar wel ok om te weten dat het eea niet doorgeroest is. Vervelend dat die rubbers niet meer te krijgen zijn zeg.
Antwoord
Ze zijn wel te krijgen alleen niet de versie die ik nodig heb nl met uitsparing met de sierlijst. Zonder sierlijst zijn ze er wel maar wel erg duur! meer dan 100 euro!!

Antwoord
pepijnwk schreef:Helaas is het raam nog niet dicht!!

Bij het plaatsen van zo'n ruit heb ik destijds (veel) zuurvrije vaseline gebruikt. Gewone vaseline zou de lak aantasten, werd me verteld. Misschien was iets anders dan vaseline ook goed geweest. Zonder iets terugzetten zou niet slim zijn. Heb je zo weer lekkage.
Wat heb jij gebruikt?

En is achteraf kitten wel zo'n goed idee? Zijn de sponningen nog mooi strak?
245 DL 1983
Antwoord
ik dacht dat de lekkage werd veroorzaakt door de grote hoeveeheid zand en viezigheid die zich in de loop der jaren in de plooien van het rubber had genesteld.
Maar ik vrees dat het rubberf aan elasticiteit heeft verloren en gewoon niet meer goed afsluit. Ik had er niets tussen gedaan.
Ik verwacht echter niet dat vaseline ook een blijvebnde oplossing is.

Kitten denk ik wel maar zie er wel tegen op om te doen. De opstaande randen zijn nog perfect. Maar als ik daar kit op doe voor montage wordt het een grote smeerboel, Ik ga het denk ik van buinnenuit kitten op de rand door het flapje dat aan de binnenkant zit met de punt van de kitspuit omhoog te houden ofzoiets

Antwoord
geen siliconen hè...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:geen siliconen hè...

nou ja daar twijfel ik wel over! niet op de lak natuurlijk maar wellicht wel tussen rubber en ruit.... of daar ook shell kit?

Antwoord
Toch zou ik de ruit(en) er weer uit halen (je weet nu hoe het moet immers) en iets gebruiken dat blijvend elastisch is, als je geen vaseline wilt gebruiken. Breng eoa goedje aan in de uitsparing van het rubber (waar het rubber dus in de sponning valt) en dan het touw (dat je gebruikt om het raam te plaatsen). Het goedje niet op de sponning aanbrengen. Het is nmm de capillaire werking tussen rubber en sponning dat het water naar binnen trekt. En zonder iets kan het water dan ongehinderd naar binnen komen.
Achteraf iets aanbrengen is veel moeilijker, minder nauwkeurig, k..werk en een grotere smeerboel dan vooraf aanbrengen.
Dat het rubber niet meer soepel is, zou je hebben gemerkt toen je het schoon maakte. Ik heb hetzelfde gedaan met een rubber uit 1973, dat jaren in Oregon (heet en droog) heeft rondgereden. Dat was nog soepel genoeg.
245 DL 1983
Antwoord
ja ik ga ook wel iets tussen het rubber en ijzer doen maar als ik het rubber eruit haal en er wat op smeer (op het ijzer) komt dat allemaal op het rubber dat naar binnen gaaten dus niet op de goede plek. Daarom dacht ik het tussen het rubber en ijzer te doen door het een beetje open te drukken met iets en zo stukje voor stukje te kitten vanuit de binnenkant.
Daarmee bedoel ik dat het ik het rubber aan de binnenkant wat optil om daar wat kit te doen.

Antwoord
pepijnwk schreef:maar als ik het rubber eruit haal en er wat op smeer (op het ijzer)

Niet op het ijzer smeren! Maar IN het rubber. Zo krijg je minimale hoeveelheid naar binnen en het komt niet op het rubber.

pepijnwk schreef:kitten vanuit de binnenkant

Water komt van buiten, dan lijkt me achteraf kitten aan de binnenkant niet helemaal okÃ.

Klopt het trouwens dat ik je auto een poos geleden bij de garage zag staan en roest zag op het dak vlak naast je rol(?)luik.
245 DL 1983
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Eindelijk... :-) heideltje 6 5.952 26 March 2019, 15:33
Laatste bericht: MacVolvo
  '81 Volvo 244 GL - 04 - 02 - 19 Eindelijk een update? Yezzz 27 26.514 5 February 2019, 23:51
Laatste bericht: Yezzz
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.481 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  Eindelijk gevonden: 245 T (Transfer) dens245polar 41 26.491 19 June 2015, 07:54
Laatste bericht: dens245polar
  Eindelijk een Volvo macfocus 3 3.406 24 November 2014, 10:03
Laatste bericht: Yellow240
  Eindelijk weer een 240 ! Pluk 9 7.661 5 April 2013, 18:59
Laatste bericht: Rob
  ' Eindelijk weer een 240!' maar nu met Virgo's Pluk 2 3.307 5 April 2013, 15:25
Laatste bericht: Erikhans
  Bert N heeft eindelijk zijn V90 !!!!! Bert N 31 17.999 21 June 2012, 21:21
Laatste bericht: Bert N
  Abbabak MkII abbabak 59 38.618 2 February 2012, 15:39
Laatste bericht: abbabak
  Eindelijk wakker na een hele lange winterslaap: 240 Estate '86 Pistonpen paultje 13 9.285 16 September 2011, 13:34
Laatste bericht: Pistonpen paultje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)