Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van B230F naar B200F ontsteking
Bizar. Als die motor eerst liep en de ECU's voorheen allemaal een lopende motor opleveren, moet er iets verkeerd zijn gegaan met het uit- of inbouwen. Daar hebben de klepveren, compressie of andere hardware geen last van, of het zou wel erg toevallig net nu kapot zijn gegaan.

De brandstofdrukregelaar kan je zelf niet testen, het enige wat je kan merken is dat het membraan lekt zodat er benzine uit de rail via de vacuumslang de motor ingaat (mengsel te rijk onder alle omstandigheden). Dat kan je ruiken, en als het erg wordt ook zien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dus toch de brandstofdrukregelaar! Na zo'n beetje alles te hebben uitgewisseld blijkt deze regelaar het probleem Smile
En dan te bedenken dat dit wel een van de meest makkelijk te vervangen onderdelen (recht voor je neus) is.
Raar dat zo'n ding veroorzaakt dat het net lijkt of de auto slecht vonkt op de bougies of een ander electrisch probleem heeft.
Maar dat is dus in het geheel niet aan de hand geweest! Probleempje is nog dat de motor te snel op gas en benzine loopt maar dat oplossinkje zal wel te vinden zijn.
Marc1970 heel erg bedankt voor het meedenken! Ik had al een week geleden de moed opgegeven. Jouw tips gaven me steeds weer hoop en uiteindelijk resultaat.

De 200 motor trekt veel sneller ondanks minder inhoud. Maar ja de (met 500.000 km op de teller) 230 zuigers zaten dan ook met een speling van 1.5 mm in het rond in de cilinders te rammelen. Kantelende zuigers heet dat geloof ik. Dat zo'n motor daar nog op loopt. Met de huidige motor met 280.000 op de teller kan ik weer ff vooruit. Ik weet alleen nog niet hoe ik dit bericht moeten afsluiten/op slot zetten.

Nogmaals veel dank!
Antwoord
Fijn dat het opgelost is!
En was erg boeiend en leerzaam om dit mee te lezen!
Volvo for life
Past: 142DL - 244DL - 245GL Aut. 1981 - 240 USA Aut. 1992 - 240GL Classic 1993 - V401.8 Aut. - S60T5 GT - XC90D5 GT - XC70 2.5T GT - V60 T4 PS - V40 D2
Present:  240GL Classic Electric 1993/2012 www.electricvolvo.com
Antwoord
Dag Marc

Je schreef dat je dezelfde lpg installatie had als ik. De beveiliging van de gascomputer, het na vier seconden bij op contact zetten stop zetten van de gastoevoer werkt al langere tijd niet meer. Weet jij waar het blokje hiervoor zit?

Groet.
Antwoord
Joepie. Vreemd dat de lambda sonde (die tijdens het lopen op benzine meedenkt) hier geen foutmelding 1-1-3, 2-2-1, 2-3-1 of 2-3-2 (Fuel trim (lambda control) too lean or rich at idle of part load) voor gaf, maar misschien kon de computer het nog net compenseren? Dat zal het jojo-en op benzine verklaren.

De LPG in mijn 240 is toch net wat anders (ingebouwd in 1988), de 240 heeft helemaal geen lambda sonde meer (alleen nog de badge op de grille). Ook als ik op benzine rij, loopt de lamdafopper mee, wat jammergenoeg het rijden op benzine niet erg economisch of vlot maakt.
Er zit dus geen gascomputer in mijn auto, is lekker ouderwets vacuumgestuurd .
Antwoord
Mogelijk ben ik niet duidelijk. Wanneer je de motor op contact zet dan geeft de gasinstallatie vier seconden gas in je je mengstuk zodat ie bij starten ook meteen gas heeft. Zo je niet start stopt dit na vier seconden seconden (beveiliging). Echter bij mij, zo ik niet start, blijft het gas doorlopen. Dus ik moet altijd als de wiedeweerga starten anders loopt de kanalen naar het luchtfilter helemaal vol en krijg je in het ergste geval een flinke knal en al je plastic spat uit elkaar zoals bij een backfire.
Ik heb ook een 240 van 1981. Daar zit dit gasbeveiligingsrelais ook in en zit op de wielbak geprikt door de gasboer.
Bij modellen van na (ik dacht 1990) zit een gascomputer compleet geintegreerd in het gasysteem van Volvo (eigenlijk Vialle) met een extra derde zwart kastje bij je jetronic onder de bijrijderszit achter het matje.
Bij mijn auto van 1989 is dat nog niet zo. Ik heb het dus hier niet over de lamdafopper op het schutboard maar een veiligheidsrelais.
Alleen ik vind dit relais nergens.
Antwoord
Ja nee ik snapte wel wat je bedoelde, maar zoals je zegt, de gemiddelde gasboer prikt willekeurig onderdelen, slangen en leidingen in en door en tegen je auto.

Dus, mijn simpele LPG schakelkastje (misschien geeft-ie ook wel 4 sec gas, nooit op gelet) hangt onder de linkermotorkapscharnier, bij het OBD kastje, maar die van jouw kan achter de ruitewisser hangen, naast de toeters of waar dan ook. Bedrading volgen helpt wel eens. Ze gebruiken nogal eens drie-aderige 220V kabel bij wijze van kabelboom.

Ben wel benieuwd of jouw 240 dezelfde installatie heeft. Mijn Vialle "Made for Volvo" LPG installatie:
[Afbeelding: B230Fklein_zps17fa94be.jpg]
Antwoord
Ja het is dezelfde, alleen bij mij zit de verdamper (verkeerd, want laag) onder de plastic aanvoerluchtslang van het het inlaatspruitstuk.
Die van jou kan nog mogelijk uitgerust zijn zonder vier seconden beveiliging. Dan loopt het gas eerst op het moment van daadwerkelijk starten. Dan heb jij zeker een "handchoke"; een tweede meestal witte schakelaar bij je gasschakelaar.
Ik zal eens kijken waar de draden van de gasinstallatie heen kruipen en hoop het blokje dan te vinden.

Bedankt voor de info. Ik zal eens kijken of ik het ook voor elkaar krijg om foto's toe te voegen in het vervolg. Maakt e.e.a duidelijker.

Groet en weer bedankt voor de tip.
Antwoord
Nee geen handchoke. Hij start op LPG sneller dan de gemiddelde auto op benzine, ik denk dat dat komt door die klep (eerste v.a. de verdamper) die de gasslag sluit als de motor uitgaat (soort anti-nareutelklep). Waardoor er nog een hoeveelheid gas in het stukje tussen de verdamper en die klep blijft hangen.
Al met al een complex systeem wat ik nog niet helemaal begrijp (vooral omdat er nooit wat mis mee is) en nog geen tweede van gezien heb tot nu toe, interessant dus dat je dezelfde hebt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 344 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  B230F start soms niet Van Schellen 4 973 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  Ontsteking vincode Rin 22 6.966 31 July 2022, 13:48
Laatste bericht: Rin
Information Kabelboom jetronic b230f Lubse 9 5.037 6 April 2021, 21:55
Laatste bericht: Lubse
  Probleem met ontsteking Mark244 11 9.095 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Radio ombouwen van boven naar onderin socrates 2 3.274 14 February 2018, 14:07
Laatste bericht: asterix
  123 ontsteking b30E bartrouveen 3 4.743 31 July 2017, 12:24
Laatste bericht: bartrouveen
  elektronische ontsteking B230 OP B21A? abco 1 3.115 10 June 2017, 22:53
Laatste bericht: skidje
  Ontsteking weigert soms tijdens rijden jero 14 13.016 31 May 2017, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Gasklepsensor B200F hoeveel volt? ronl 5 5.199 9 December 2016, 08:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)