Berichten: 379
Topics: 60
Lid sinds: Nov 2007
21 March 2022, 11:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 March 2022, 11:39 door Rin.)
Dag
Van mijn Volvo 245 carb. krijg ik niet achterhaald wat de voorontsteking precies moet zijn. Had er electrische ontsteking ingezet en, er vanuitgaande dat er een B23A motor in zit op 7 graden afgesteld, resultaat: niets dan backfire's ook na terugzetten contactpuntjes. Echter zo zie ik nu, staat er op de cylinderkop het nr. 1000398 en zou het een 21(E(T)? cylinderkop moeten zijn en de voorontsteking op 8 graden? 13 graden ? 15 graden? moeten, afhankelijk van jaartal en of dit een A of E motor is. Met het VIN nr. kom ik er niet uit. Daarbij is ook de vraag of de motor de orginele 245 1982 (geimporteerd uit Zweden?) is: YV1245812D0440915 met code 10 rechts naast de vincode. Op de distributiekap zit een sticker met cijfers: 808. Vertellen die ook nog iets?
Berichten: 1.640
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
Ik heb geen idee welke ontsteking.
Wel het genomede VIn in een aantal decoders ingevuld. Resultaten varieren nogal, qua bouwjaar 1983 of 2013, D3 motor, en nog wat rare combinaties.
Maar deze lijkt wel bij het determineren van jouw auto:
https://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer_eng.htm
Nu is het de vraag, wat er dus inligt, is het nog originele B23A, of is er eens een swap geweest, eventueel met de B21ET die je noemt. Motorcodes staan ook ergens op het blok, al weet ik niet zo waar...
Even voor zekerheid:
- je motor liep dus goed met de contactpuntjes/verdeler?
- met electronisch loopt het niet, maar geeft wel backfires?
- contactpunten erop loopt ook niet en geeft backfires?
Is er iets verdraaid tijdens proces? Bougiekabels juist erop geplaats? (ok, categorie 'Duh', maar toch).
Wat voor een electronische ontsteking betreft het trouwens?
Staan er nog nummers op de (oude) verdeler?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 379
Topics: 60
Lid sinds: Nov 2007
21 March 2022, 23:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 March 2022, 23:15 door Rin.)
Grappig. Ik heb toevallig de pagina waar je naar verwijst ook gevonden. Dan betekenen die codes dat er een B23A motor in zou moeten liggen. De D in het vin nr. wijst op diesel (?) Afgaande op het cilinderkop nr. zou het een B21E moeten zijn.
Ik denk dat ik na de contactpunten door electr. Accusparks te hebben vervangen, ik de ontsteking op 7 graden heb gezet en er vanuit ging volgens het VIN nr. dat er ee B23A in lag. Maar dat correspondeert niet met wat op de cilinderkop staat. Ik ga nu kijken wat er gebeurt als ik de vervroeging verder terugzet, maar mooi zou zijn als ik wist wat de precieze voorontsteking moet zijn. Overigens E betekent electronisch, maar ik heb een motor met contactpunten en een Pierburg carb. De verdeler zal ik ook nog kijken wat erop staat. Maar op dit moment zit alles er weer in zoals ik hem, goed lopend, had gekocht. Maar nu loopt hij met 7 graden vervroeging zeer slecht. Ik zal de vervroeging eens verder terugdraaien. Kijken wat dat oplevert.
Berichten: 9.899
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 March 2022, 23:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 March 2022, 23:33 door Marc1970.)
Het nummer op de cilinderkop is meer een gietnummer dan een onderdeelnummer. De 1000398 is op allerlei motoren gezet. Op de B21E had ie injectorgaten gehad.
De 808 zijn de laatste drie cijfer van het onderdeelnummer van de motor, daarvoor komt dan 499. De 499808 is een B23.
De D in de VIN code is een jaarletter, voor modeljaar 1983
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 379
Topics: 60
Lid sinds: Nov 2007
22 March 2022, 09:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 March 2022, 01:17 door Rin.)
Dank voor je reactie
Dan lijkt het dat die VIN 'gebruiksaanwijzingen' elkaar tegenspreken.
Zal alles nog eens nagelopen ter controle. Daarna zal ik eens gaan draaien aan de verdeler en kijken of ik die backfire eruit krijg. En bericht het resultaat.
Bedankt zover.
Berichten: 1.640
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
Wat VIN betreft: Er zijn kennelijk 3 hoofdfasen:
vanaf ca 1984/1985 is het gestandaardiseerd volgens een ISO norm, codes beginnen voor Volvo met de YV1.
De meeste VIN-decoder sites kunnen hier goed mee overweg, want gestandardiseerd.
Tot ergens 1980 of 1981 had iedere fabrikant zijn eigen nummering, mijn 1976 heeft dan bv ook nergens YV1 staan.
VINdecoders kunnen hier niet zo veel mee, want iedere fabrikant had zijn eigen systeem.
Tussen die jaren ijkt het een overgang: jouw 83-er heeft wel de YV1, maar verder lijkt het meer op de oude Volvo nummering dan op de gestandaardiseerde VIN. Decodersites doen hun best, maar snappen er uiteraard niet zo veel van...
D is in Volvo logica inderdaad 1983, geen brandstofcode.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.640
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
23 March 2022, 19:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 March 2022, 19:52 door BartJu.)
Mmm, mijn bovenstaande constatering is niet juist.
Vanaf 1980 volgt VIN bij Volvo toch wel de standaard.
Ik liet me kennelijk misleiden door de matige prestaties van de decoders.
Deze maakt er een V60 van met dieselmotor.
Deze plaatst er eerst een B5234T5 R5 2.3L motor in, om iets lager te zeggen dat het toch een B23A is.
Het lijkt dus meer op slechte decoder sites (iig voor oudere auto's) dan slechte VINformatie.
Hier een net overzicht, inclusief diverse andere modellen.
Wilde dit toch even rechtzetten, maar voor je eigenlijke vraag hebt je meer aan het motorcode verhaal door Marc1970.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.640
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
Staan er trouwens geen codes op de verdeler zelf? Daar gaat het je toch eigenlijk om?
En kan de verdeler er maar op 1 manier in, of zijn er nog andere posities mogelijk?
Bij dat laatste kan er mogeijk wat verdraaid zijn (bv 90 graden) en corrigeer je dat niet meer met de 8 of 12 graden.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 6.695
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
24 March 2022, 21:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 March 2022, 21:18 door Dopski.)
Andere posities zijn mogelijk door op te tillen en het asje een klein slagje te draaien.
Maar dan zet je 'm wss verkeerd.
Berichten: 379
Topics: 60
Lid sinds: Nov 2007
24 March 2022, 23:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 March 2022, 11:30 door Rin.)
Vandaag heb ik de voorontsteking op 15 graden (volgens Olving de waarde voor een B21 ET motor) gezet, daar waar ik deze eerde op 7 graden had gezet bij vervanging van contactpunten naar electrische ontsteking. Dit in de veronderstelling dat ik met een B23A motor te maken had. Nu met 15 graden geen backfires meer. Ik heb voor de zekerheid ook de distributieriem gecontroleerd. Alle drie de merkpunten waren oké, dus ook de verdeler zelf stond mooi op het merkteken.
Bij hoge toeren loopt de motor niet strak.
De verdeler is een B23A: Bosch JFU 0231170302. Deze heeft een andere karakteristiek dan de Bosch 0237003027 die volgens Olving bij een B21ET kop hoort. Ik vermoed dat er een B21 kop of compleet blok met kop is ingezet. De kop heeft overigens geen injectiegaten. De voorontstekingwaarde voor een B21A is 15/12'graden (waarom die dubbele waarden begrijp ik niet. Nu staat hij op 15 graden. Moet misschien 12 zijn: 15 voor B21ET en 12 voor B21A?
De gegevens die Marc 1970 aangaf kloppen met de gegevens van de auto. Enkel het jaartal 1983 komt niet overeen met de autopapieren die 1982 aangeven.
De vraag waar ik nu mee zit is wat voor verdeler bij een B21A kop hoort. Bij een B21ET volgens Olving, die welke ik hierboven aangaf. Zou die er nu in zit, een B23A weinig verschil maken met die voor een B21A of misschien zelfs dezelfde zijn? Ik vind daar geen gegevens van.
|