Berichten: 143
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2008
Hoi allemaal!
Mijn project(je) loopt bijna op zijn einde. Van het weekend wilde ik in de kou de automaat en het blok weer aan elkaar koppelen.
Dat verliep niet helemaal zoals ik hoopte. Het lijkt alsof de automaat 'vast' zit. De koppelomvormer draait alleen op het moment dat je hem een halve cm naar buiten trekt na 360 gr. schuift hij weer naar binnen en is compleet gefixeerd. Ik heb het idee dat de oliepomp vast zit??? Volgens de diverse handboeken kun je de koppelomvormer met twee handen eruit pakken ook dat gaat niet. Ik informeer even hier voordat ik de boel onherstelbaar mol.
Iemand een idee wat eraan mankeert en of dit zelf te verhelpen is?
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
draai eens aan het schakelarmtje/asje. Kan het niet zijn dat je bij het vernieuwen van de afdichtingen aan dit asje heb gedraaid?
Og nee... Dat is alleen aan de achterste flens... Hmm..
Het klopt wel dat de koppelomvormer slechts op enkele posities volledig erin geschoven kan worden.
Ik hoor graag wat je bevindingen zijn.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 143
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2008
30 October 2012, 17:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 October 2012, 17:17 door TheDrivingDutchman.)
Ja dat dacht ik gegeven moment ook.....het zal toch niet.......maar in 'N' deed ie het ook niet

mile:
Als hij volledig erin is geschoven is er met geen mogelijkheid beweging in te krijgen. Ik zal vanavond wel even wat spinazie eten en kijken of ik de omvormer eruit kan wippen.
Misschien dat dat wat kan opleveren.
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Maar die koppelomvormer kun je toch in willekeurig welke positie er simpelweg uit-trekken?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 143
Topics: 9
Lid sinds: Nov 2008
Nou geen sjoege. Automaat op de vloer, beide voeten op het belhuis, handen om de koppelomvormer...... In het begin erg soepel maar na 5cm niet verder te krijgen.
Of had ik beter roeien als sport moeten beoefenen? :confused:
Volvo 240DL (Bj. 1983), B21A, AW71-L.
B21A shortblock + B200ET cilinderkop+ B230K inlaatspruitst + Weber 32/36 DGEV + LPG
210.500km (67.500km sinds aankoop:15-10-2008)
Ik en mijn Volvo
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
30 October 2012, 22:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 October 2012, 22:14 door Marc1970.)
Ik zocht op 'torque converter stuck' en vond dit:
http://dodgeforum.com/forum/2nd-gen-ram/...uck-2.html
Dus, het kan en de uitkomst was in dit geval dat alles bij het oud ijzer kon. Het uitsteeksel op de koppelomvormer was hopeloos klem geraakt op de pomp.
Filmpje waarin ze de delen met 2 pickups uit elkaar trekken:
http://www.youtube.com/watch?v=zo24MC2Wdcs
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Leuk filmpje om te zien, maar wat voor een stelletje oetl*llen zijn dat zeg..... Als je een klein beetje kennis in je pet hebt zitten weet je dat die omvormer er op deze manier nooit goed uit kan komen. Krachten worden schuin overgebracht ipv rechtstandig erop. Wilt overigens niet zeggen dat hij echt vast zit
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
ik heb nog een aw70 liggen met beschadigde km-aandrijvingsprop. Interesse?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..