Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
volvol 244 GL '76 koppeling stuk ??versus boite stuk ??
Hi
Ik heb een probleem waar ik niet direct een antwoord op heb !!.
de wagen rijd terug na een breuk van de blower (veel sloop werk !!), is in orde nu maar het volgende probleem stelt zich,
als je in 1ste vertrekt heb je net het gevoel of je in derde zit als je vertrekt.
hij dreigt stil te vallen ?????
motor is origineel en geeft 130Dkm. er is reeds en nieuwe koppeling gezet in 2009 samen met een M47 boite ( 5versn)
versnellingspook staat heel los !!!als je alle versnellingen neemt terwijl hij stil staat werkt het !!!! allee geeft het aan maar doet hij dat ook ???
circlip reeds gecontroleerd !!!
test in 2de versnelling en remmen werkt en doet hem stil vallen !!!
weet het even niet dus alle tips meer dan welkom

alvast bedankt
De circlip is de circlip vlak onder de pookhoes? Die de draaikogel vd pook op z'n plek houdt?

Onder de auto zit de pook met een dikke pen aan de schakelstang die de bak ingaat. Die pen wordt door een kort inbusboutje op z'n plek gehouden, kijk die eens na.

Dan is er nog de achteruitbeveiliging, een glijbaan ter linkerzijde vd pook. Deze kan je wat verstellen. Als de pook met de achteruitbeveiliging omhoog wel in z'n 1 gaat, staat-ie te strak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Hi Marc .
inderdaad daar zit alles goed ,
ik heb een paar punten welke ik vermoed, olie op koppeling!!,oliekeering aan steekas lekt , druklager arm kapot , of drukgroep kapot wegens verkeerd lager koppelingsarm ( lengte!!, er zijn 2 verschillende!! ) kan nog wel even doorgaan , maar vindt het raar geeft geen vermogen , start nochtans vanaf eerste kick en gaat mooie in toeren (ik heb net distibutieriem +druklager vervangen ,bougies ,kabels , kap + rotor ,glycokoppeling koelschroef noem het en het is vervangen onsteking gecontroleerd 8.5 graden op 900 toeren met afgenomen slang dus ik weet wel waar ik met bezig ben ik doe alles zelf is een plezier om aan te werken :-) maar af en toe toch een raadsel :-)
Als het druklager eerst werkte, werkt het nu nog net zo. Misschien kan je de lengte vd koppelingskabel wat afstellen (losser).

Olie die evt. lekt, komt eigenlijk niet op het raakvlak vd koppeling.

Als je in de tweede versnelling optrekt, gaat-ie dan wel? Zelfs in de drie kom je nog wel weg, beetje bergaf.
Hi Marc
nee ook niet merkbaar beter ,naar mijn gevoel kan ik wel met de pook schakelen maar vermoed ik dat er niks gebeurt in de boite zelf ( je drukt toch zacht naar links om in eerste te komen en denk dan dat er niks gebeurt binnenin. dus doet enkel 3,4,5 en achteruit!!! als het de pook niet zelf is .hij ook heel soepel een beetje tà zelfs !!( normaal kan je heel zacht en tikje horen binnenin de boite als je de rubber stofhoes opheft om te inspecteren bij het zetten in neutraal en links rechts bewegen !! ) er zit ook een heel zachte fluittoon in die er vroeger niet was !!
Dus 1 en 2 zijn 'buiten bereik'. Er zijn wel wat problemen in de bak zelf denkbaar maar dat zal toch niet vaak voorkomen. En de oplossing zit dan ook in de bak, da's niet zo eenvoudig. In de M47 zitten de schakelvorken van 1-2 en 3-4 op ÃÃn glijstang, zou kunnen dat de vork van 1 en 2 ergens los zit.

Weerskanten van die dikke pen onderin de pook zitten twee nylon busjes die wel eens wegslijten, zijn die er nog?

Waar het stangengedoe vd de pook aan de bak zit, zitten ook nog wat rubber busjes, zijn die er nog?
Hoi Marc ,
busjes in orde ,vermoed dat de fout inderdaad zit in de glijstang en dat zijn schakelvork niet meer aanligt of er uitgesprongen ligt , probleem is dat je om daar aan te kunnen je toch de bak moet afmonteren!!
zou dan opteren als er alles af is om gelijk toch een nieuwe plaat te steken ( nog op reserve liggen ) en gelijk lager en dichting te vervangen ,
ik heb net een belletje gehad van iemand uit de buurt die nog een 4-bak geeft met overdrive in goede staat en cardan erbij ,prijs ligt aan de hoge kant .200 euro alles in reeds uitgemonteerd !! meer info krijg ik morgen met het juiste type en bouwjaar :-)
Ja Marc ,
gevonden de bussen waren nog in messing ,alleen de flenzen en een klein boordje stonden er nog op was niet voldoende meer om proper te schakelen ,
ik heb deze vervangen nu door 2 in teflon en 2 o ringen om het geheel een beetje op spanning te zetten , loopt als een bus nu en schakelt als een trein , dus deze operatie is geslaagd , alles is nagezien ,uitlaat gelast , silemblokken motor ook vervangen ,dus bij deze is het laatste stuk aan de voortrein vervangen en is alles nieuw.
dus ligt ons charlotte weer rustig op de weg en hem ik weer heel veel goeie punten in ieder geval bedankt aan iedereen voor de info
tot de volgende

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Veer koppeling 245 Rin 2 1.196 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.623 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.767 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970
  Naaf afmetingen 850 T5 koppeling Bavadi 0 2.586 21 November 2016, 13:30
Laatste bericht: Bavadi
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.401 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.477 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Koppeling slipt met overschakelen M90 Knuif 0 2.663 8 March 2016, 19:52
Laatste bericht: Knuif
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 18.225 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.697 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  Moeilijk schakelen M47; koppeling of synchro? Dopski 5 5.729 12 August 2015, 00:18
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)