Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ik zat ook al te denken aan stralen. Dus de boel kaal maken, laten stralen en de boel lassen. Een donor 240 is ook nog wel redelijk goedkoop aan te komen om spul van te gebruiken dus die deuren en spatborden opzich is het probleem niet zo, echter stapelt het zich allemaal zo op. Zal nog eens een keer mijn pa vragen om de boel nog eens goed te bekijken of het 'te doen is'.
Volgens mij zijn inderdaad ook alleen de stabilisatorstangen dikker.
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ticcie/LJ.. De veren zijn steviger en korter bij de turbo. De auto staat 2,5 cm lager vergeleken met een dll-tje ofzoiets.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Jaja, ik weet dat de veren anders zijn, maar je schreef ook dat de veerpoten anders zijn?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat de roest aan je Turbo reuze mee gaat vallen, ook nadat je alles hebt kaalgemaakt. Veel makkelijker om die paar gaatjes dicht te lassen dan een betere koets vinden.
Hoofdmoot is natuurlijk de achterste wielboog, de rest zit uit zicht.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ik zal de auto nog eens een keer naar buiten rijden en een samenvatting met foto's maken waar de plekken precies zitten.
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Foto's van de roestplekken, zie picasa album -->
https://picasaweb.google.com/11532841026...directlink
Ik heb nog geen cent uitgegeven aan de koets dus nu kan ik nog alle kanten op. Ik wil gewoon een goede basis hebben en ik moet dus even goed bedenken wat ik een goede basis vind. Nu Zit ik steeds meer te denken om een wat gavere en betere 240 te kopen, dwz een betere basis met minder roest en dus minder werk. Een gavere 240 zou dus kunnen betekenen een nieuw type 240 en dus niet een 240 turbo op kenteken (zoals al eerder besproken), maar wil ik dat wel. Omkatten is geen optie. De hersenen nog maar even laten malen dus

.
Verder gaat het b230 project wel gewoon door, welke 240 ik dan ook ga gebruiken

. Ondertussen nog de carterpan en koelwater leiding gespoten en de injectors in de reiniger gehad. Heb ook eindelijk een adres waar ik wat los spul zelf kan stralen en dat ga ik w.s. over 2 weken doen. Als het spul gestraald is kan ik weer verder.
En dit wil ik nog graag gaan doen (foto's gejat van TB).
(maar dan met schroefdraad op de top)
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Veel roestwater, weinig echte gaten. Meest stukjes van 10x20 cm. De reservewielbakken zijn al een keer gedaan zo te zien. Ook een beetje roest langs de achterste chassisbalken. Zitten de schokbrekers en bovenste veerschotel nog goed vast?
Mijn 144's waren ook zo ('zijn ook zo' is misschien een beter omschrijving), en ik heb een 145 geroestaureerd die vele malen erger was. Ga je het zelf lassen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Hmm, ik had het idee dat het erger is. Wielbakken is inderdaad flink met strijkkit gesmeerd, zal zoals je zegt al wel eens gedaan zijn. Je bedoeld de schokbrekers achter? Zal eens gaan rommelen. Roest op de chassis balken is volgens mij vliegroest, je prikt er niet doorheen. Maar jij zegt dat het best meevalt dus?
Ik kan niet goed genoeg lassen, mijn vader wel. Ik wil het alleen wel leren dus ik hoop veel zelf te kunnen doen, onder supervisie zeg maar.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat je per dag 4-5 gaten kan dichten. Zo'n B stijl onderkantje kan je uit een andere 240 slijpen, maar ook namaken van verse plaat (Zincor, 1 mm) is niet moeilijk.
Al die rare bochten in en om de wielkast maak ik met de 'papieren molentjes knip en plak' methode. Het lassen is uiteindelijk het makkelijkste werkje, er zit veel meer tijd in het schoonmaken van het gat en pas maken van de reparatiestukken.
Een goeie verzameling hamers, beitels, drevels, een zetbank/grote bankschroef en een aambeeld van 155 kilo maken alles een stuk makkelijker.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Dit is best nog te herstellen wel wat werk maar die van mij was slechter. Die is helemaal weer gelast en gespoten.