Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tapeind inlaatspruitstuk
#11
Griptang erop en het tapeind eruit draaien. Als het tapeind breekt, is dat ook prima want het breekt altijd op het punt waar het de kop uitkomt. Oftewel dan is je spruitstuk los.

De rest van het tapeind krijg je er ook wel uit. Het lijkt bijna een andere maat tapeind, zo strak, of een andere maat gat. Geen alugruis of niks wat ik eerst dacht. Hoe hebben ze dat er ooit opgekregen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Eventueel de andere tapeinden er uit draaien, met 2 moeren tegenelkaar in draaien. Dan kan je het spruitstuk heen en weer bewegen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#13
Maandag heb ik de auto naar de garage gesleept, ik had er zelf geen tijd meer voor. De garage waar ik naartoe ga vindt dit soort klussen wel leuk geloof ik.
De 343 werd vanavond zowaar thuisgebracht (wat een service). Het tapeind bleek vastgecorrodeerd wegens koelvloeistoflekkage (minimaal) van het kanaaltje dat direct onder dat tapeind zat. Met wat wrikken, stoken, plukken en prutsen was het ding dan toch eindelijk losgekomen.
Ik had de nieuwe pakking al in de auto gelegd, en die heeft de monteur netjes gemonteerd nadat hij de pasvlakken goed had schoongemaakt. Het is dus helemaal klaar.

De auto houdt niet meer in/bokt niet meer bij lage toerentallen. Wel viel me op dat het stationair toerental ineens nog maar 500 tpm is en dat dat komt omdat de gasklep veel te ver dichtgaat. Als je namelijk gas gaat geven terwijl de motor stationair draait, lukt dat niet (je moet eerst hard op het pedaal trappen om de gasklep te openen, die vastkleeft).
Ik denk dat het probleem opgelost is als ik de gasklep een fractie verder open schroef zodat die "in rust" niet meer zo ver teruggaat dat 'ie vast gaat kleven. Als ik de motor uitzet en direct erna de choke een stukje uittrek (= gasklep openen), heb ik bij de eerstvolgende start namelijk geen problemen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#14
Daar zijn afstelgegevens voor in TP11740. Wat ook nog kan, is dat de gasklep er ooit achterstevoren ingezet is waardoor de scherpe randen in de carb vastprikken elke keer. Dat plakt ook behoorlijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Hmm, de koude start is nu wel heel vreemd!
Choke volledig uit en dan slaat de motor aarzelend aan en blijft op 400 tpm lopen (maar wÃl op alle 4 de cilinders). Vervolgens gaf ik een paar seconden iets gas en daarna bleef de motor op 1100 tpm lopen. Dat is natuurlijk veel te laag, want ik had de choke helemaal uitgetrokken. Als ik dat met mijn 345 doe loopt die 2500 tpm.

Kan het zijn dat de motor afgesteld is op het vacuumlek, zodat de nu "lekvrije" motor nu veel te arm loopt?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#16
Er is ook zoveel aan zo'n blok af te stellen :-)
Net even een proefrit gemaakt. Als de motor nog echt helemaal koud is, sputtert de motor verschrikkelijk bij optrekken. Vanaf 2000 tpm scheurt 'ie er vandoor. Echter, zodra de choke een stukje terugkan en het blok al heel iets begint opt e warmen, is er niets meer aan de hand. Als ie warm is trekt de auto heel behoorlijk!
Ik zie ook geen tekenen van rijk lopen; geen klappen in de uitlaat bij gas los, geen zwarte rook bij gas geven en de motor trekt heel gelijkmatig.
Ik schroef dus het stationair toerental iets op, en daarna ga ik de klepspeling meten. Volgens mij schiet ik daar meer mee op.

Eventueel kan ik ook het verhoogd stationair toerental controleren (1250-1350 als het streepje op de chokehevel tegenover het stelboutje zit), maar ik kan nergens vinden of dit met warme of koude motor moet gebeuren. Weet iemand dat?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#17
Nou hoppa, nog een post er achteraan. Het bleek dat de slang van de vacuumvervroeger bijna afgescheurd was. Ik heb deze vervangen door benzineslang (niet met zo'n weefpatroon, het ziet er heel normaal uit en kon ook als vacuumslang gebruikt worden, zei de automaterialenman).
Onder 2000 tpm loopt hij nu rustiger/stiller, maar als ik 30 in de 3 rijd (1500 tpm) bokt de auto verschrikkelijk. Olie in de carburateur is op niveau.

Wat kan ik aan dat bokken doen?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#18
Het verhoogd stat. kan je warm of koud afstellen, het is een nok die de gasklep openduwt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
Ok, dat heb ik iets afgesteld.
De motor liep stationair (warm) nog maar 400 tpm, en hield in onderin de toeren. Daarbij komt nog bokken op constante snelheid.
Ik heb via de regelschroef voor het stationair toerental geprobeerd het zaakje iets sneller te laten draaien, maar die schroef deed helemaal niks meer.

Daarna draaide ik de dop van de carburateur en drukte hem direct weer terug; tijdens het indrukken ging de motor veel beter lopen! Ik heb toen dus maar met zo'n afstelsleuteltje de naaldhoogte aangepast. Ik heb het sleuteltje een halve slag met-de-klok-mee gedraaid. De motor loopt nu waarschijnlijk rijker (?), maar wel veel beter! 800 tpm stationair, blok schudt nog heel iets maar da's nauwelijks te merken. De motor trekt beter (uiteraard), houdt niet meer in en bokt ook niet meer met constante snelheid.
Ik zie geen zwarte rook uit de uitlaat, ruik ook geen overmatige benzinedampen o.i.d. en de motor dieselt niet na. Volgens mij staat hij dus niet tà rijk.

Afijn, ik kijk het voorlopig even aan en hou het verbruik in de gaten.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#20
Als je zuiger naar beneden drukt, verhoog je tijdelijk het vacuum boven de sproeier en gaat-ie dus even rijker lopen, hoeft niks te betekenen.

Maar eh, waarom begin je niet eens van voren af aan met afstellen ipv zomaar ergens halverwege? Het lijkt erop dat je het gereedschap hebt, en alle afstelgegevens staan in TP11740.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tapeind kleppendeksel Volvo240 8 4.147 7 August 2021, 20:16
Laatste bericht: Arjan.
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 6.164 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix
  Tapeind uitlaatspruitstuk dol Stevves 4 5.005 2 October 2014, 20:57
Laatste bericht: smit
  Inlaatspruitstuk HSGHOR 3 2.605 8 August 2014, 13:40
Laatste bericht: HSGHOR
  HELP, vacuumslang uit inlaatspruitstuk. waar moet deze? Eggie 9 7.471 21 July 2013, 14:39
Laatste bericht: Eggie
  inlaatspruitstuk uitwisselbaar ? wat te doen met koelwateraansluitingen ranger 0 1.389 27 October 2012, 18:50
Laatste bericht: ranger
  Schakelaar op inlaatspruitstuk Bas vv 3 3.138 20 April 2012, 22:16
Laatste bericht: Marc1970
  inlaatspruitstuk mijnvolvo 4 3.261 15 December 2011, 22:40
Laatste bericht: mijnvolvo
  inlaatspruitstuk vervangen Volvo S70 2.0 10v 244DL1975 5 4.028 15 July 2011, 14:51
Laatste bericht: 244DL1975
  B23A inlaatspruitstuk met Stromberg carb. 175CD op B230E of B230F? Vincent244 14 8.333 28 May 2011, 09:59
Laatste bericht: Vincent244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)