Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Vanmiddag dacht ik "even' de pakking tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop van m'n 343 B19A te vervangen, maar zoals altijd zit het weer tegen.
De moeren die het inlaatspruitstuk op z'n plek houden gingen vlotjes los en in het spruitstuk zelf kwam ook al gauw beweging, maar hij wil er niet af.
Probleem: als je naast de auto staat (bestuurderskant) en naar het blok kijkt, zit het meest rechter tapeind muurvast in het spruitstuk. Bij alle andere tapeinden is de diameter van het gat in het spruitstuk iets groter dan de diameter van het tapeind, zodat je het spruitstuk vlotjes kunt verwijderen. Maar die rechtse sluit dus veel te strak aan, waardoor het spruitstuk daarop blijft hangen en niet te verwijderen is.
Hoe los ik dit op? Kan ik het tapeind er gewoon uitdraaien?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tapeind en gat zijn alle 8 hetzelfde. Ik denk dat er een taaie bonk aluminiumoxide in dat laatste gat zit. Beetje door wrikken en duwen, dan verkruimel je die klont wel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Doorwrikken en -duwen, kan dat zomaar? Ik dacht dat het nogal kwetsbaar materiaal is dat heel gauw kromtrekt, breekt of beschadigt..?
Ik heb er al tikken met de hamer op gegeven, verschillende hefboomconstructies verzonnen en gebruikt maar daarbij heb ik niet teveel kracht gezet (vanwege bovenstaande).
Zie ik spoken of ben ik terecht zo voorzichtig?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: May 2005
Toch maar wat meer kracht zetten het spruitstuk wel rechtstandig verwijderen. Spuit het geheel goed in met WD40. Je kunt ook nog proberen om een dubbele moer op het tapeind te zetten en het tapeind te verdraaien maar veel kans geef ik daarmee niet.
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Nou, we hebben van alles geprobeerd: van heetstoken tot een liter WD40 en van onder spanning zetten tot laten schrikken. We zijn nu 2 uur verder (pur sec besteed aan het loskrijgen rondom dat tapeind) en er zit nog altijd geen enkele beweging in. Het kreng zit echt muur- en muurvast. Ook het draadeind uitdraaien lukt niet, zoals je al voorspelde.
Als er hier een techneut is die me er mee kan helpen zou dat geweldig zijn, ik kan alleen nergens heen met de auto (de pakkingstukken vielen eruit dus dat is niets meer).
Mocht zich er niemand aan willen wagen breng ik het ding komende week naar de garage, waarschijnlijk zal die het draadeind afzagen en uitboren. Ã la, het zij zo.
Normaal gesproken krijgen m'n pa en ik alles los (van krukaspoelies tot stuurkogels en van aandrijfassen tot scharnierpennen), maar deze is echt eigenwijs!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 74
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2011
Zou je eventueel foto's kunnen plaatsen?
Als de bus van binnen vastgeroest is zul je toch met kloppen en friemelen en pulken met een naald of paperclip en perslucht en WD40 of innotec, laatste beter IMO, de boel los moeten zien te krijgen. Enige andere optie is het tapeind er uit boren en hopen dat je het stuk in de kop er nog uit kunt krijgen.
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Ja hoor, ik heb wel wat foto's:
het rood omcirkelde tapeind zorgt dus voor problemen
er zit echt geen fractie ruimte om het draadeind
terwijl de andere dat wel hebben
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 74
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2011
Ja das een lastige.. Wel nat houden met WD40. Je zou kunnen proberen de pakking er achter te halen en dan met moer met ring er achter de boel iets strakker aandraaien in de hoop dat het roest los komt.
Vervolgens toch met WD40 en kloppen naar voren en weer terug er speling op zien te krijgen tot ie er af komt. Hoeft geen liters WD40 te zijn mits je het maar even de tijd geeft om in te werken.
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: May 2005
Ik durf het haast niet te stellen maar heb je soms een moer vergeten? Het spruitstuk zit vast met 8 moeren. Ik kan me niet voorstellen dat het niet loskomt. Het andere eind van het spruitstuk komt wel wat naar voren?
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Ja hoor, het andere eind kan al bijna van de tapeinden af. Het zit echt vast op dat laatste draadeind. Alle moeren zijn eraf. Ik snap er ook niets van. Het draadeind is roodgloeiend gestookt!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL