Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
Hoi weet iemand toevallig de maat van de tapeinden die het kleppendeksel op zn plek houd?
Volgens mij is het M6 maar dan wil ik ook graag weten hoe lang ze zijn.
Dacht vind ik wel even online maar dat kan ik tot nu toe nog nergens vinden.
Alleen originele kan je meestal vinden met het volvo nummer erbij maarja hoef niet perse originele.
Voor minder dan de helft koop je bij een of andere techniekzaak net zulke goeie kwaliteit alleen niet uit een volvo zakje dan.
Kan natuurlijk er een uithalen en dan meten is een optie natuurlijk maarja dacht dat is ook wat omslachtig.
Wil ze allemaal vervangen want ze zijn behoorlijk gaar en naar mijn idee wil het hierdoor niet meer goed afdichten.
Met als gevolg olie lekkage.
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
1 August 2021, 10:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 August 2021, 11:03 door Grey240Polar.)
Volvonr. 953035 (35 mm) of 953040 (48 mm)
De diameter is 6 mm, maar de draad staat er niet bij. Draai er toch maar eentje uit en houd de draad van een M6 bout in die van het tapeind. Past dat perfect, dan is het idd M6. En daarmee zou ik dan meteen naar de automaterialenzaak gaan, niet dat die dingen met nog geen € 2 per stuk voor "originele" items een vermogen kosten.
Kom er net dus zelf achter dat er twee lengtes zijn, maar heb geen idee waarom.
Lekkende kleppendekselpakking is een bekend euvel, ook met goede tapeinden, een nieuwe pakking met wat vloeibare pakking monteren geeft meer kans op succes. Als de tapeinden niet dol gedraaid zijn zou ik ze lekker laten zitten. Je mag toch maar weinig kracht op die moeren zetten (12 Nm) anders werk je lekkage juist weer in de hand.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
1 August 2021, 12:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 August 2021, 12:01 door Volvo240.)
Ja maar nieuwe pakking is al is geplaatst maar heeft zeer weinig effect.
En heb niet echt meer 100 procent vertrouwen in die rood verroeste tapeindjes ... die doen niet veel meer denk ik.
En ja een nieuwe pakking licht ook alweer klaar.
Maar draai er wel 1 uit vanmiddag dan weet ik het zeker.
Want er zijn veel soorten in te krijgen.
origineel is 2 of 2,5 per stuk en universeel echt centen werk per stuk scheelt meer dan de helft nog.
Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
Ja M6 is een ding en lengte zit je mee maar je hebt ook verschil in spoed dat houd in fijne of grovere draad daar moet je ook naar kijken.
Maar haal zo het deksel er af en een tapeind eruit dan weten we meer.
Meten is weten zeggen ze altijd...
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
2 August 2021, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 August 2021, 21:31 door skidje.)
M6 heeft maar een draad. Wat een geleuter over grove en fijne draad. Tapeindjes voor klepdeksel? Loop naar je Volvo met 2 moertjes en sjor er een draadeind uit.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 680
Topics: 110
Lid sinds: Apr 2012
Oh wist niet dat je boos werd sorry hoor ....
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Tapeindjes doen niets aan afdichting.
Kleppendeksel monteren volgens specs wel, dus nieuwe pakking, hoekjes bij de lagerschalen van een drupje vloeibare pakking en de deksel netjes op moment vastzetten.
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
(2 August 2021, 22:59)Volvo240 schreef: Oh wist niet dat je boos werd sorry hoor ....
Nee hoor. Ben niet boos…. Maarruhh grove / fijne draad M6
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
M6x1 versus M6x0,75?
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk