Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen vonk
#1
Ben weer even met de volvo bezig geweest. Ik had een lekke kop gehad dus maar weer even wat opbouwen. (heeft ongeveer een jaar stil gestaan)

Ik heb hem weer helemaal in elkaar gezet (op luchtfilter na).
Alleen hij start helaas niet, ontsteking doet niks ik heb geen vonk uit de bobine kabel.

Ik dacht eerst maar weer even de ontsteking op tijd zetten met 12v lampje.
Maar ik merkte met het ronddraaien van de poelie dat als de contactpunten dicht waren het lichtje niet ging branden gingen net niet helemaal dicht (met aandrukken ging het lampje wel aan)

Ik heb toen de contactpunt er uit gehaald en lichtjes opgeschuurd met waterproef schuurpapier en daarna teruggeplaatst en het lampje brand weer
(contactpunten waren nieuw voor de operatie).

Toen wilde ik de ontsteking op tijd gaan zetten, maar ik kan de verdeler niet draaien (bout er maar helemaal uit gehaald) zit helemaal vast!
dus die heb ik wat ingespoten met Imal. hopelijk komt het wat los.

Maar goed al zou de ontsteking helemaal verkeerd staan als de contactpunten open en dicht gaan dan moet er toch een vonk uit de bobine kabel komen?? of zie ik wat verkeerd.
Ik had ook nog een andere bobine liggen en die ook maar geprobeerd maar helaas geen resultaat.

Misschien heeft iemand nog wat tips voor me??

Kan je trouwens een elektronische ontsteking van een nieuwer volvo 240 in deze monteren????

Okke
Antwoord
#2
okkehel schreef:...Maar ik merkte met het ronddraaien van de poelie dat als de contactpunten dicht waren het lichtje niet ging branden gingen net niet helemaal dicht (met aandrukken ging het lampje wel aan)

Zitten de contactpuntjes dan wel op de juiste afstand en/of zijn de puntjes wel fris? Ik had ooit nieuwe puntjes waarvan het koper in het kabeltje gebroken bleek te zijn.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#3
Ik merkte trouwens ook op dat bij het starten, er aantal lampjes niet gingen branden en functies niet deden zoals: Acculampje, gordellampje en brandstof meter.
Knipperlicht en blower doen het wel...
Antwoord
#4
Ik denk dat je een massakabel vergeten bent ergens. Die van bobine naar verdeler misschien? Of die van kleppendeksel naar schutbord?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik zal morgen de boel nog eens goed na lopen Wink
Antwoord
#6
Is dat belangrijk dan? Bij mij is de massakabel van de accu naar het blok al maanden 'afgebroken':confused:
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#7
Als er genoeg massakabels afbreken, gaat-ie of massa vinden via gaskabels, contactpunten etc, die ÃÃn voor ÃÃn smelten, of hij stopt er gewoon mee.
Die van blok naar accu is vooral bedoeld voor de startstroom van pakkembeet 100A.

Over het vonkprobleem: je condensator (klein busje aan de verdeler) kan kapot zijn waardoor de vonk over de contactpunten gaat lopen ipv over de bougies. Daarvan slijten de contactpunten ook razendsnel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ik was wat laat thuis uit mijn werk, dus ben er nog niet mee bezig geweest. Als ik de massakabels gecontroleerd heb ga ik denk maar de condensator en contactpunten vervangen.
Maar in een nieuwere 240 zit toch een elektronische ontsteking? Kan je deze makkelijk inbouwen?? lijkt me goedkoper dan zo'n 123 ontsteking systeem systeem.
Antwoord
#9
Er is niks mis met puntjes vind ik. Evt. kan je de Velleman K2543 ertussen zetten voor stabielere vonk etc.

De electronische ontsteking van latere Volvo's (TSZ-i of TZ-28H) wordt zelden als geheel aangeboden. Meest zit de verdeler nog in het motorblok en ligt de bijbehorende 'computer' al op de sloop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ik rij al ruim 50000 km met de Velleman, maar probleemloos hoor erg aan te bevelen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.253 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.445 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 15.413 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.436 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.037 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Wel of geen katalysator RJH 2 3.109 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 34.409 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.673 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 5.952 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  Geen vonk Nicolaas H 21 12.964 22 January 2015, 20:38
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)