Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Bij het verwijderen van het uitlaatspruitstuk (en verwijderen van het massive hitteschild) bij mn B21ET bleek een moer van uitlaatpoort 4 verdwenen en bij uitlaatpoort 1 trok ik een tapeind er zo uit... Helaas gaat ie niet meer vast. Dol dus.
Nu zit er bij uitlaatpoort 3 al een 'overmaat' tapeind in. Probleem ergens in de 32 jaar duidelijk al eerder voorgevallen.
Wie heeft er eerder met dit bijltje gehakt en hoe opgelost? Een ' overmaat' tapeind erin? Welke maat heb ik dan nodig en kan je die gewoon bij de automaterialenwinkel kopen?
Hoor graag jullie ideeen!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
ik heb ooit wat zitten prutsen om een m10 tapeind erin te krijgen en het is gelukt, maar ik zou t niet doen: eigenlijk te groot, als ie aan de zijkant zit (cyl 1 of 4), dan heb je kans dat er onvoldoende houvast in t alu vd kop zit, m10 moer om je spruitstuk ging net (niet) etc.
Je kunt vlgs mij beter een helicoil gebruiken. Lijkt op een veer die je erin draait en dat is dan je nieuwe schroefdraad. Je kunt een setje kopen of t laten doen ergens bij een autobedrijf.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Inderdaad pak een helicol. Waren leuk te kopen op de beurs. En ja daar heb je nu niks an.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Wat ik me kan herinneren van helicoils op m'n Puch Maxi 15 jaar geleden, was dat die toch ook aardig wat ruimte vragen... Enfin, het was de stud die zo gaar was als een mispel. ik heb een schroeftap opnieuw door het slechte schroefgat heengedraaid en dat gaf een mooie 'nieuwe' schroefdraad waar de nieuwe stud goed in pakte (gewoon met momentsleutel). Voor nu dus opgelost.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: May 2005
Er zijn verloop tapeinden. M8*M10in de juiste kwaliteit.Je tapt in de cilinderkop M10 draad . De lengte van de M10 draad is de diepte in de cilinderkop.
Ik vind het een prachtige oplossing en heb het al verscheidene malen met succes toegepast.!