Topics: 13
Hoi,
ik heb al zolang ik de auto heb (3.5 jaar, 245, '88, B230K) een bijgeluid onder de motorkap. Mijn eerste idee was, dat ik een lekke pakking onder het uitlaatspruitstuk had. Het probleem ligt, na wat zoekwerk, in het spruitstuk zelf. Opderaan elke cylinderaansluiting is een pijpje gelast voor de EGR. En laten die nou compleet doorgerot zijn. Aangezien dat EGR-(en pulsair)systeem door een aantal forumgenoten als nadelig en dus overbodige onzin wordt gezien, gaat dat er dus af. Dat betekent wel, dat er een ander spruitstuk op moet.
Ik heb min of meer m'n zinnen gezet op een Simons spaghettispruitstuk gezet. Afgelopen weekend ben ik bij European Tuning langs geweest en Marc gaf aan dat de montage van dat ding erg lastig kon zijn omdat het kan zijn vervormt tijdens het lassen. Nou houdt dat me niet tegen (niks dat een koevoet niet op kan lossen).
Kan iemand me vertellen of het gedrag van de motor echt zoveel beter wordt? (Ik verwacht uiteraard geen 30 PK vermogenstoename.....) Anders kan ik net zo goed op de sloop gaan kijken naar een spruitstuk zonder EGR-aansluitingen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Martin.
`88 245, B230K, M47
Topics: 82
Zo eentje met 4 van die buisjes eronder ri. luchtfilterhuis? Dat is volgens mij Pulsair. Waarom schroef je er geen afdekplaatje op? Of sla kleine vriespluggen in de openingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dit bedoel ik dus. Ik heb vanmiddag op het werk jullie reacties gelezen en toen dacht ikke: Die snappen het niet. Nu de foto gemaakt en wat blijkt: ik snapte het niet.
@ Marc1970: Je hebt gelijk. Pulsair en EGR door elkaar gehaald. Toch heb ik hoop dat ik het nog eens ga snappen.
Gezien de hoge temperaturen en daardoor grote uitzettingen en krimpen vertrouw ik de vriesdopmethode niet helemaal. Het afdekplaatje (of het 10-cent muntje) is misschien toch betrouwbaarder. Het muntje zal waarschijnlijk onder het flensje passen en dan hoef ik niet eens zoveel moeite te doen (hoop ik. Breken de boutjes, dan kan ik echt lachen.....)
@ Jan-Willem: Bedankt voor de tip. Het aanbod van de 2e-hands sla ik af. Het gaat eraf en er niet meer op. (Tenzij je het over het Simons-spuitstuk hebt......)
De reden: Door het toevoeren van koele lucht krijg je roetafzetting na de motor, en dus in de uitlaat. Deze vervuilt daardoor en wordt ook niet voldoende warm om de afzetting los te "branden". M.a.w: Hij rot sneller door. En dat wil ik niet.

Deze wijsheid trouwens opgedaan bij European Tuning.
Nu eerst een weekendje weg met de zaak, daarna eens een zondagje lekker slopen. Het ruimt wel op onder de kap. ;D
`88 245, B230K, M47
Dank, JW.
Da's duidelijk. De ET-versie is misschien een verkoopverhaal?
Eerst maar eens het lek weg. Gelukkig klopte mijn eerste veronderstelling niet dat die pijpjes aan het spruitstuk zelf zaten gelast. Dit maakt de hobby een stuk eenvoudiger.
`88 245, B230K, M47
Topics: 82
Ja nee ja nou nee, volgens mij werkt Pulsair toch op uitlaatvacuum, wat maar heel even bestaat (maar waar ook de werking van macaronispruitstukken op berust). De uitlaatklep gaat abrupt dicht terwijl de vertrekkende uitlaatgassen nog vaart hebben, en die maken heel even onderdruk.
En omdat er twee terugslagkleppen in de Pulsair leiding zitten kan dat beetje vacuum gebruikt worden om verse lucht toe te voegen aan uitlaatgassen en zo nog wat CO te verbranden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ik zal morgen eens een paar zwarte lippen halen en kijken / proeven naar welke kant die kleppen opengaan.
`88 245, B230K, M47
Topics: 44
Marc1970 schreef:Ja nee ja nou nee, volgens mij werkt Pulsair toch op uitlaatvacuum, wat maar heel even bestaat (maar waar ook de werking van macaronispruitstukken op berust). De uitlaatklep gaat abrupt dicht terwijl de vertrekkende uitlaatgassen nog vaart hebben, en die maken heel even onderdruk.
En omdat er twee terugslagkleppen in de Pulsair leiding zitten kan dat beetje vacuum gebruikt worden om verse lucht toe te voegen aan uitlaatgassen en zo nog wat CO te verbranden.
helemaal mee eens ;D zo werkt het ook daardoor zitten de pijpje ook zo kort tegen de motor omdat daar dan het meeste vacuum is bij het sluiten van de kleppen
Volvo S70R B5234T4 M59
Da's duidelijk: De kleppen laten alleen lucht door náár het spruitstuk. Ze sluiten redelijk goed af richting luchtfilterhuis. (Ik krijg er wel lucht door maar dan moet ik erg veel kracht zetten. Zoveel druk zal er toch niet op komen te staan.....?)
Gisteravond maar eens rondgezocht op het www. Nog een reden om de verse lucht zo kort mogelijk op de uitlaatklep los te laten is, dat de gassen dan het heetst zijn en omzetting van schadelijke bestandsdelen daar het meest effectief is.
Ik ben overigens benieuwd wat de CO-meting voor resultaat had bij diegenen die hem verwijderd hebben. Hier heb ik gelezen dat een aantal dat gedaan hebben en niets gelezen over rare resultaten daarna. Op een enkel forum is te lezen dat je beter de pulsair kan laten zitten en de EGR verwijdert, een ander had weer zoveel problemen (te goed werkend systeem, waardoor er backfire optrad bij het loslaten van het gas) dat het er rap af is gegaan.
Overigens: Geen zwarte waffel, slang losgehaald tussen flametrap en luchtfilter (kwam er heel makkelijk af) en dat was netjes schoon.
`88 245, B230K, M47