Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Vandaag per pakketpost mijn uitlaatspruitstukje binnen gekregen. Erg veel zoekwerk was er niet voor nodig, twee beste scheuren erin. Is het aan te raden dit te laten lassen? Kan ik er gewoon mee rijden of gewoon retour afzender?
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
retour afzender, lassen gaan relatief snel weer scheuren en je verliest hier ook turbodruk op+ extra herrie bladiebla.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
22 December 2012, 16:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 December 2012, 16:49 door Volvo 142 B23.)
Zouden ze überhaupt lekken? Et zijn geen hele brede scheuren.
Edit: buitenkant zijn de scheuren ook zwart dus ja die lekken naar buiten.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Dan heb je er niets aan. Lassen is moeilijk omdat het gietijzer is, gepaard met de hoge temperaturen gaat dat weer fout.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Was ik inmiddels ook achter Dennis. Is weer mooi balen. De verkoper gaat van de week kijken of de andere wel goed is die hij nog heeft. Even afwachten dus.
Berichten: 68
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
23 December 2012, 13:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2012, 13:26 door Ovlov343.)
Sorry dat ik hier allemaal tegenin gaan maar twee dingen wil ik even uit de wereld helpen:
- Nee, het hoeft niet veel turbodruk. Even een hele simpele berekening: De turbo begint meestal pas echt een beetje te werken boven de 2000rpm. Heb je een 2,3-motor dan zuigt deze maar liefst 2.3l x 2000rpm /2 (omdat het 4-takt is) x 0,7 (relatieve vullingsgraad bij atmosferische motor) = 1610 liter per minuut aan (bij omgevingsdruk; de druk in het uitlaatspruitstuk is meestal een factor 2-3 de inlaatspruitstukdruk) . Probeer die hoeveelheid maar eens door een paar kleine scheurtjes te persen met een realistische overdruk van zo'n 2,5 bar.
Controleren in de praktijk: dan moet je hem flink horen blazen langs die scheurtjes.
- Gietijzer is te lassen; het is echter wel een specialistisch werkje. Lassen dient het liefst met elektroden te geschieden. Vantevoren goed opwarmen, lassen en uit kloppen, lassen en uitkloppen enz enz. Heb zo weleens een de flens van een T2 turbo laten lassen. Nadeel van een turbo is dat je deze niet voor kan verwarmen omdat dan de seals kunnen verbranden. Ofwel: koud lassen en uitkloppen. Let er wel op dat je elektrodes met een hoog koolstofgehalte gebruikt.
De turbo is overigens nooit verder gescheurd ondanks dat deze vele malen roodgloeiend heeft gestaan. Daarnaast werd de las ook nog eens flink mechanisch belast.
Met andere woorden: dat spruitstuk kun je wel gebruiken. Misschien is laten lassen een goed plan om verder scheuren te voorkomen.
Post anders eens een foto, dan kunnen wij er gemakkelijker over oordelen.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Ik zeg ook niet dat het niet te lassen is, het is alleen moeilijk. Elektrode lassen met speciale elektrodes voor gietijzer, heel goed verhitten, alle vuiligheid uit de scheur halen en rustig aan doen. Langzaam af laten koelen en evt tijdens het afkoelen erop slaan met een hamer.
Als de scheur zo erg is dan kan het wel degelijk de spool-up tijd van de turbo beinvloeden. Ligt eraan hoe groot dat de scheurtjes zijn. Sommigen zijn zo erg dat je licht door kunt schijnen.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
23 December 2012, 16:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2012, 16:25 door Volvo 142 B23.)
Ovlov343 schreef:Sorry dat ik hier allemaal tegenin gaan maar twee dingen wil ik even uit de wereld helpen:
- Nee, het hoeft niet veel turbodruk. Even een hele simpele berekening: De turbo begint meestal pas echt een beetje te werken boven de 2000rpm. Heb je een 2,3-motor dan zuigt deze maar liefst 2.3l x 2000rpm /2 (omdat het 4-takt is) x 0,7 (relatieve vullingsgraad bij atmosferische motor) = 1610 liter per minuut aan (bij omgevingsdruk; de druk in het uitlaatspruitstuk is meestal een factor 2-3 de inlaatspruitstukdruk) . Probeer die hoeveelheid maar eens door een paar kleine scheurtjes te persen met een realistische overdruk van zo'n 2,5 bar.
Controleren in de praktijk: dan moet je hem flink horen blazen langs die scheurtjes.
- Gietijzer is te lassen; het is echter wel een specialistisch werkje. Lassen dient het liefst met elektroden te geschieden. Vantevoren goed opwarmen, lassen en uit kloppen, lassen en uitkloppen enz enz. Heb zo weleens een de flens van een T2 turbo laten lassen. Nadeel van een turbo is dat je deze niet voor kan verwarmen omdat dan de seals kunnen verbranden. Ofwel: koud lassen en uitkloppen. Let er wel op dat je elektrodes met een hoog koolstofgehalte gebruikt.
De turbo is overigens nooit verder gescheurd ondanks dat deze vele malen roodgloeiend heeft gestaan. Daarnaast werd de las ook nog eens flink mechanisch belast.
Met andere woorden: dat spruitstuk kun je wel gebruiken. Misschien is laten lassen een goed plan om verder scheuren te voorkomen.
Post anders eens een foto, dan kunnen wij er gemakkelijker over oordelen.
Bij deze een foto:
![[Afbeelding: photodec22155608.jpg]](http://img18.imageshack.us/img18/6973/photodec22155608.jpg)
Uploaded with
ImageShack.us
Hier nog een van de achterkant, helaas slecht te zien vanaf een foto:
![[Afbeelding: photodec22155801.jpg]](http://img132.imageshack.us/img132/9720/photodec22155801.jpg)
Uploaded with
ImageShack.us
Lassen zou ik geen problemen mee hebben als het niet zo specialistisch was. Even volprutten met et mig apparaatje kan ik hier wel, maar dat is geen oplossing. Heb natuurlijk gewoon betaald voor het spruitstuk, heb dus gewoon liever een goede :-). Voorlopig even afwachten of de verkoper nog een andere heeft liggen zonder scheurtjes, anders krijg ik hopelijk netjes mijn geld terug.
Edit:
Waar ik overigens het meest bang voor ben is dat de scheurtjes van foto1 doorscheuren naar elkaar, dan verzwakt het wel heel erg denk ik.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja door die scheurtjes heeft ie wel gelekt, vooral te zien aan de condenswatersporen. Waarschijnlijk lekt het alleen bij koude motor, vaak trekt het wel dicht bij opwarmen. Tenminste, dat heb ik wel een sgehoord. zelf nooit echt over nagedacht in welke richting alles uitzet/krimpt op dat punt.
lassen kan, goed uitslijpen (U-naad creeren), voorverwarmen en eventueel gaatjes op einde scheur boren. Mijn 90+ spruitstuk heb ik met Nikkel-iets toevoegmateriaal tig gelast. Een scheur ging goed dicht, de andere niet (scheuren waren flink groter dan deze). Met het kleine gasbrandertje denk ik dat de voorverwarmtemperatuur niet voldoende was. Ook zal er wel wat roet in de scheur zijn achtergebleven. Nu ongeveer 20.000 km later zit het er nog steeds op en de scheur is in het begin iets gegroeid maar lijkt nu stabiel te blijven.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 68
Topics: 4
Lid sinds: Feb 2010
Daarin heb je echter helemaal gelijk. Als je iets koopt wil je weten waar je aan toe bent. Dus dan heb je het liefste dat de verkoper er wel bijvermeld dat er scheurtjes in zitten. Idd; terugsturen dus!