Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koppeling checken alvorens blok en m40 terug te plaatsen. Hoe?
#1
Misschien een ietwat rare vraag maar op het moment ligt mijn b18 met m40 in de tuin na wat lekker hieraan gesleuteld te hebben. Nu heb ik net de bak weer aan het blok gekoppeld maar wil graag weten of alles naar behoren werkt. Maar als ik met de hand probeer het koppeling in te drukken is hier geen beweging in te krijgen, is dit normaal? Hoe soepel hoort dit te gaan.

Ik wil graag weten of het allemaal goed zit alvorens ik het blok weer terug plaats in de ama.

Hoop dat iemand me kan helpen hiermee.

Thanks!!

ps het terugplaatsen van de bak ging prima en zonder enige vorm van geweld :-)
Antwoord
#2
met de hand kun je wel vergeten... wat interessanter is is hoe de plaat er uit ziet en hoe het toplager "aanvoelt".. de bak er dus weet ff vanaf... weet je nog hoe eea was toen ie nog reedt..? aangrijppunt koppeling en waar toen het pedaal zat.. heb je trouwens een hydraulische werkcilinder of inmiddels een hefboom..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
He Jambon,

hij koppelde prima en soepel voordat ik het spul ging demonteren. Geen idee over het aangrijppunt e.d. ik had het idee dat bij het terugplaatsen de hydraulische cilinder van de koppeling op dezelfde stand teruggeplaatst kan worden. Koppeling werkt op hydraulic.

Vliegwiel e.d. heb ik van mijn "oude" blok gehaald en ziet er prima en glad uit.
Antwoord
#4
tja, dikte van de plaat opmeten en vergelijken met een nw, dit voor geval dat ie redelijk op is, hoogteverschil tov de klinknagels is ook een weggevertje, al is het maar om te voorkomen dat ie r over een jr weer uit moet. Druklager in de hefboom moet niet al te veel rommelen (wat is veel..) en je toplagertje in het vliegwil, die heb je overgezet dus weet je ws wat daar de staat van is..?

hydraulische gebeuren moet iig lekvrij zijn, maar kan ook inwendig lekken, niet mijn favourite systeem (ooit met een Jag MKII stilgestaan met hetzelfde systeem, hou uit schei op, 2 ton aan de kant duwen..), kan me niet herinneren of een late Amazon de kabelhefboomversie heeft gehad (iemand anders vast wel..) , is alleen wel weer vanallus ombouwen... maar lekt nooit..:wink:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Ik heb alleen het vliegwiel over gezet, deze zat met een x aantal bouten vast (ik neem aan dat het bevestigingspunt het toplager is waar je het over hebt?) Ga de boel maar weer loshalen dan en eens goed kijken.
Antwoord
#6
neenee, in het centrum van je vliegwiel zit een gaatje waar je de punt van de versnellinbak insteekt, da's een lagertje en ondersteunt die as..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Snap het even niet meer, maar zal de boel weer loshalen en wat foto's maken, misschien handiger?
Antwoord
#8
Bijgaand paar foto's:

is het toplager het "rondje" aan het einde?
[Afbeelding: toplager.jpg]

overzicht vliegwiel:
[Afbeelding: vliegwielenzo.jpg]

edit: ik zie net dat bij een nieuwe set de "tanden" veel verder naar buiten steken, is het een slecht teken als ze dit niet doen? Dikte platen een ruime 3mm.

Zie hier de "nieuwe": http://www.volvo-parts.nl/images/0271263-B.jpg

[Afbeelding: m40_1.jpg]

Bedankt vast.
Antwoord
#9
ja, in de verte zit ie, dat is um... vinger er insteken, draaien en voelen wat ie doet... hoever de tanden uit moeten steken weet ik niet, maar je kunt de dikte van het frictiemateriaal ook ad zijkant zien... en het druklager kun je ook mooi bij zo, zijn nooit de meest "vast" aanvoelende lagers, maar met dit soort zaken, bij twijfel (of omdat het kan..) vervangen.. koppeling niet, dás al duur zat, tenzij nodig ntl..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
net even gevoeld en het toplager voelt prima en kan geen speling voelen, die kan dus blijven waar hij is. Druklager voelt idd niet vast maar wel prettig :-) ook hier geen probleem lijkt me. Nu alleen nog te weten komen of die "tanden" verder naar buiten moeten steken of dat dit alleen het geval is als deze nieuw is en na verloop van tijd de boel ingedrukt wordt.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  koppelingsveer plaatsen hoe? Kogelman 8 474 1 March 2025, 17:49
Laatste bericht: Kogelman
  Veer koppeling 245 Rin 2 982 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.266 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.465 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970
  Naaf afmetingen 850 T5 koppeling Bavadi 0 2.494 21 November 2016, 13:30
Laatste bericht: Bavadi
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 15.053 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.184 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.398 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Koppeling slipt met overschakelen M90 Knuif 0 2.532 8 March 2016, 19:52
Laatste bericht: Knuif
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 17.418 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)