Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Het is al weer even geleden dat ik dit forum heb gebruikt, heb het erg druk gehad met andere zaken en hobby's. Toen der tijd veel gepost t.a.v. de restauratie van mijn vaders 245 met B21et motor op LPG.
Het LPG gedeelte werkt nu goed en het verbruik ligt rond de 1:7 bij normaal rijden en dit is eigenlijk best goed te noemen denk ik zo. Het benzineverbruik is echter schrikbarend hoog en ligt volgens mijn vader rond de 1:5. Nu is de gehele motor gereviseerd inclusief nieuwe turbo en nieuwe injectoren. Alle pakkingen vervangen nieuwe kabels, boutgies etc. etc. Waar ligt het meestal aan als de motor zulk een hoog verbruik heeft? Of is dit zo moeilijk te zeggen? Het enige wat we toen der tijd niet gedaan hebben is de revisie van de cilinderkop. Wellicht zijn er wat tips van ervaringsdeskundigen!?
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Toch maar even aan de CO meter hangen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Ik denk dat we dat inderdaad maar even moeten doen t.z.t. De cilinderkop zal sowieso binnen dit jaar ergens gereviseerd gaan worden. Het is hem nu vooral even te doen om de vakantie van mijn ouders. Als ze in het buitenland even geen LPG hebben is het natuurlijk erg vervelend als het verbruik zo schrikbarend hoog is terwijl het een stuk beter moet kunnen

.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Zou ook nog een luchtlekkage kunnen zijn na de turbo.
Bijv een lekke interkoeler.
Ook kan je de stekker van de koudstartinjector loshalen.
Als deze bekrachtigd blijft, gebruik je ook meer peut.
Het loslaten van deze stekker kan geen kwaad .
't is niet de meest voor de hand liggende oorzaak van een hoog verbruik ,maar is wel even makkelijk te checken.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Koudstartinjector hebben we al eens losgetrokken. Bij warme motor maakt dit geen enkel verschil. In dat geval zou je dus kunnen concluderen dat deze dan is afgesloten toch?
Verder hebben we geen intercooler en loopt de buis direct over de kleppendeksel naar het inlaatdeel.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
ah,
Dan vervallen die dingen tenminste...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Hi Daan,
Let op, niet alleen een lekkende intercooler kan problemen veroorzaken. Het maakt niet uit waar het lek zit, als het maar naa de Turbo is. De luchtweger zit (bij mijn 2.1 ET) onder het luchtfilter, deze meet de hoeveelheid instromende lucht en past de hoeveelheid brandstof hier op aan. Hierdoor kan er een mismatch van het mengsel optreden. Je kunt checken of deze mooi vrij beweegt.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Aanstaande donderdag ga ik naar een werkruimte waar we mijn en mijn vaders volvo een grote beurt gaan geven. We zullen dit even bekijken.
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Goed laten afstellen lijkt me belangrijk. Sindsdien loopt mijn turbo 1 op 10 als je rustig rijdt!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...