Topics: 31
Dashboard is inmiddels gelukt. Inderdaad met een schroevedraaier bovenin losdrukken. Ik denk ook dat ik de boosdoener heb.
op het spoor gebracht door skidje en ook een
draadje van hem terecht gekomen op
deze site en daar staat een stukje over een spanningsregelaar voor het klokkenspel. Deze heb ik doorgemeten en blijkt inderdaad teveel aan te geven. Er zijn drie pennetjes: de massa de plus van 12 volt en een uitgaande van 10 volt die de meters aanstuurt. Die van 10 volt gemeten en blijkt dat die 11,5 aangeeft. Overleden dus. Dit soort spanningsregelaars zijn toegepast tot 1980 daarna zijn ze vervangen door een veel storingsvrijer systeem. Dat is spanningsregelaar die er uit ziet als een transistor. Deze is dacht ik goed verkrijgbaar en kost een paar kwartjes terwijl de originele spannings regelaar zomaar 70 euro kost. Hij is nog leverbaar dat is opzich natuurlijk al heel mooi! Maar ik ga eerst even proberen.
Zo ziet de spanningsregelaar eruit:
[img width=450 height=600]http://i175.photobucket.com/albums/w149/pepijnwk/foto.jpg[/img]
Morgen maar naar de stad om een "transistor" te kopen. Dat zou een hoop gedonder schelen!
Topics: 20
Volgenz mij heet de oplossing zenerdiode. Heb er geloof 5 liggen maar had altijd nog wel iets werkend...dus zelf nooit gedaan :

Deze zorgt voor een weerstandvertraging die de meter nodig hebben. Zou eigenlijk goed te vinden moeten zijn als schakeling...
[img][/img]
Een schakeling? Ik dacht gewoon spanningsregelaar er op en klaar? Denk jij dat dat niet goed is?
Nou, een schakeling is het niet te noemen...neem het volgende even met een korrel zout maar dit is wat ik denk ervan te weten:
De spreg werkt nu met een bi-metaal die kontakt tussen 12v en temp/fuel meter regelt zoals een oude spreg voor de accu.
Dit bimetaal wordt vervangen door een zenerdiode die dezelfde functie heeft maar stabieler is..
Ik heb nog even gekeken maar behalve de diodes niets gevonden, geen schakeling en geen opengewerkt kastje.
Als je met je opengewekte kastje en dit verhaal naar je Ewinkel gaat weten die vast de rest....
Tenslotte nog dit:
Ik heb altijd onder +5C met een karton in plastic tas voor de radiator gereden die de boel nagenoeg volledig af sluit. Hooguit preventief bij meer dan 100km ritten het karton 10cm naar boven getrokken. Ik heb geen tempprobleem gehad of zelfs maar licht koelvloeistof verlies.
Heb je niet iemand in het dorp met een tempmeter op afstand ? Dan kan je de boel draaiend controleren.
Behalve het lager zitten er eigenlijk geen slijtage delen in de waterpomp en dus moet ie werken....
Kachel wordt warm met 2-4km bij 0C en afhankelijk van rijstijl gaat tussen 5 en 10km de thermos de eerste keer open. Je hebt dan wel ervoor wat drukopbouw dus voorzichtig expansievat openen, sissen mag maar alsje het met rust doet mogen er geen kookbellen ontstaan. Bij te snel gebeurt dit wel omdat de druk afneemt...
Bij een warm blok waarmee gereden is (ontlucht) en open expansievat mag er uit de vleoistof geen lucht ontsnappen...
[img][/img]
Topics: 125
Pepijn, De mijne doet het nu wel. Ik had de eerste door een stomme aansluitfout opgeblazen maar die had eerst nog een paar dagen gefunctioneerd. Ik heb nu sinds een paar weken dezelfde gemonteerd, beter gesoldeerd en in een keer goed aangesloten en werkt perfect.
Weet niet veel van electra maar heb wel eens gehoord dat diode slechts stroom in een richting doorlaten. Lijkt me dat dit niet van toepassing is achter op het instr.paneel.
abbabak schreef:Nou, een schakeling is het niet te noemen...neem het volgende even met een korrel zout maar dit is wat ik denk ervan te weten:
De spreg werkt nu met een bi-metaal die kontakt tussen 12v en temp/fuel meter regelt zoals een oude spreg voor de accu.
Dit bimetaal wordt vervangen door een zenerdiode die dezelfde functie heeft maar stabieler is..
Ik heb nog even gekeken maar behalve de diodes niets gevonden, geen schakeling en geen opengewerkt kastje.
Als je met je opengewekte kastje en dit verhaal naar je Ewinkel gaat weten die vast de rest....
Denk dat de links die Pepijn gevonden heeft wel alle duidelijkheid geven. Succes
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Ok, een 78S10 heb je gebruikt. Ziet eruit als een LM319 die ik gebruik om de VOLVO 12v naar powerLED te transformeren (met berekende weerstand)
Dat is inderdaad een 5-36V spreg (spanningsregelaar/stabilisator)
@Pepijn: In de dikke ordner die ik je heb gegeven zit een artikel waar een Electronicaman de functie uitlegt en de schakeloplossing aanbied. Daar staat het verhaalover de zenerdiode geloof ik in met krabbel van mij hoe aan te sluiten....
[img][/img]
Nou ik ben even naar de stad geweest en heb wat spulletjes gehaald. Naast de voltregulator ook een condensatortje(?) om de spanning mooi op 10 volt te houden. Dat raadde de jongen in de shop mij aan...
alles elkaar 4,75 waarbij ik twee regulators heb gekocht voor de zekerheid:
[img width=450 height=600]http://i175.photobucket.com/albums/w149/pepijnwk/IMG_01031.jpg[/img]
vervolgens aan de slag:
plastikje op maat genipt en achter de voltregulator gedaan voor warmteafgifte aan printplaat te beperken.
[img width=450 height=600]http://i175.photobucket.com/albums/w149/pepijnwk/IMG_01041.jpg[/img]
vervolgens kabelschoentjes eraan geknepen en gesoldeerd:
[img width=450 height=600]http://i175.photobucket.com/albums/w149/pepijnwk/IMG_01051.jpg[/img]
en gemonteerd:
[img width=450 height=600]http://i175.photobucket.com/albums/w149/pepijnwk/IMG_01061.jpg[/img]
en nu maar hopen dat het opgelost is. Ik ga nu de boel monteren en even proberen. Resultaat volgt.....
skidje schreef:Denk dat de links die Pepijn gevonden heeft wel alle duidelijkheid geven. Succes
Ja, stom van mij, ik had niet doorgeklikt...

:
Mooi gedaan Pepijn, dat zal best werken...
[img][/img]
en.......
SUCCES!!! ;D ;D
het is gelukt. meters geven nu goede waardes aan. Temperatuur blijft iets boven het midden steken maar verder prima.
Wel wat lawaai nu van de v-riemen van de dynamo die ik heb losgehad. Die moet ik dus nog iets strakker zetten. Ik zet ze graag iets losser om de lagers van alle draaiende onderdelen te sparen, maar nu gieren ze een beetje dat wil ik ook niet.......
Maar ik verwacht dat dit het euvel was. Dat scheelt weer een hoop gedoe met waterpompen vervangen enzo. Niet dat ik dat zo erg vind maar in dit weer vind ik het niets.....
Bedankt iedereen voor de goede adviezen natuurlijk!!
Topics: 125
Zie dat jij beter advies heb gekregen. Ik heb de 3 draden aan die 3 pinnen van de voeding moeten solderen. Dacht wel dat er een connector moest bestaan maar de man in de e-shop zei van niet! Blijkbaar bestaat er een print-connector van 6 duppies die dat gehannus had kunnen voorkomen van mij.
Maar waar heb je nu de condensator gemonteerd?
Ziet er mooi uit entis gelukkig goedgekomen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..