Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenas Blokkeert ?
(2 January 2024, 23:22)Dopski schreef: Kan je gewoon rustig aandraaien door de moertjes voorzichtig aan te draaien. Beginnend waar die het hoogste ligt, zodat hij langzaam steeds rechter komt te liggen.

Kwam er een beetje frisse olie omhoog bij de lagerschalen?

Nog even dit ter correctie Dopsk.

Frisse olie, was t even later niet echt ( uiteindelijk zwart ) bleef even steken bij het idee en vergat dat ik schone moterolie in de lagerschalen ingespoten had. Dus dat kwam er als eerste uit.

Maar goed, hij draait fantastisch stationair en reageert goed op t gas. ( na montage luchtfilter / luchtmassameter. )

Eerstvolgende is carterventilatie checken/schoonmaken zo ver mogelijk ? Oliefilter en goede moterolie maar weet nog niet of ik nu wel eerst dat reinigingsmiddel zal gebruiken ja te nee. Of dat wel verstandig is bedoel ik.
Antwoord
Ik zou zsm in ieder geval een ander oliefilter monteren is maar een tientje.
Als t kan olie zelf even wisselen. Desnoods een paar keer achter (stukje goed warm rijden) elkaar met goedkope 10w40 van de action ofzo.
Antwoord
Ja, Morgen eerst dat spanbusje inkorten ( nokkenastandwiel ) , want daar ben ik niet helemaal gerust op, dat die bout
(nokken.as tandwiel ) er zo ver in zit , en dikke ring er niet tussen zit.

Deksels monteren ( dus moet de riem er weer even af ) wel dubbel werk , ( moet later de spanner en waterpomp nog doen/en de pakkingen deksels) Ik wil zonder ( deksels ) niet gaan rijden voor het geval er onderweg iets tussen springt.

Action ( olie ) .Dan rijdt ik naar Hobbyhal, en gelijk die warme olie eruit laten lopen + Filter beetje schoon zien te krijgen,( Mits hij hopelijk normaal losgaat ) schone olie erin, dan volgende week (na goed warm gereden te hebben ) weer verversen en keer daarop 1e nieuwe filter ( bestel er v.d. week maar 2 )

Ik durf die flush niet aan , heb zo'n idee dat dan al het vuil in de olie , door je blok gaat zwerven ( nu eerst paar keer olie verversen ) Anders ben ik volgens mij straks weer net zo ver als waar ik begonnen was ( vastgekoekte volgers en stroef draaiende nokkenas )

Weer dank voor je tip Dopsk

P.S. Nu ik trouwens daar weer over begin, als iemand een keienvanger heeft ( de plastic onderplaat voorterrein ) houd ik mij aanbevolen. Heb m dom genoeg jaren geleden ergens achtergelaten.
Antwoord
Ik had zelf een keienvanger gevouwen van een aluminium plaat, vonden ze altijd erg mooi bij de APK.

Misschien is het wel een goed idee om een keer 100 km te rijden met een Sludge Flush goedje erin, en dan meteen de (hele hete, waterdunne) olie en filter verversen. Eventueel voor synthetische olie. Dat heeft aardig wat 'oplossend' vermogen en houdt verontreiniging ook goed opgelost, en smeert uitstekend.

Het oliefilter kan je niet schoon maken, het is een opgeschroefde wegwerpbus met een papieren filter erin. Er is simpel gereedschap om ze eraf te krijgen. Let op bij het filter vervangen dat je de oude rubber afdichtring meeneemt, anders zitten er twee tussen, en die sluiten niet twee keer zo goed af.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Wat grappig Marc,..ik dacht eraan ,dacht dat zou mooi zijn zo'n alum. plaat als keienvanger. .Nog niet realiserend dat ik dit wel zelf kan gaan regelen in de toekomst .Top Marc,voor de insteek!

Oke toch wel Sludge Flush gebruiken dan ?

Ik had ooit begrepen ( want toen het er pas was lang gelee ,gebruikte ik het altijd eigenlijk ) Totdat ik las of iemand ooit vertelde dat weet ik niet meer, dat synth.olie niet geschikt zou zijn voor oude motoren en het geen zin zou hebben ,maar bedoelt was voor nieuwe en recente motoren.

Ook een fabel dus. Want wat jij nu typt over oplossend vermogen ( en logische beredenering ) klopt dat volgens mij ook wel.

Oke, dan eerst alleen olie verversen morgen Filters en Sludge bestellen Synth.olie regelen en weer bedankt voor je attentie
( rubberen ring ) bij vervanging filter.

Moet nog ergens zo'n ketting je hebben met handle voor t filter, zo niet gebruik ik de truc van m'n broer wel die zag ik t wel s doen met grote schroevedraaier erin slaan en losdraaien. ( ooit veel van m geleerd,...Rest in Peace Frans)

Mooie klus Marc. ( voor later ) misschien traanplaat o.i.d. Yip
Antwoord
Kreeg laatst de tip om voor oliewissel een dag met atf te rijden. Dan weekt ook sterke vervuiling los en een dagje zal je redblock wel overleven.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Wel,...opnieuw het hele spul losgehaald .Wat was het geval ? De riem ( distributie ) leek scheef te lopen en ging steeds schever. Gisteravond spanbusje op maat afgezaagd ,dus de dikke grote ring sloot netjes aan vandaag.

Spanrol gelost en opnieuw alles op timing gezet. En de moter loopt weer zoals het hoort.( soepeler zelfs als voorheen ) Stuk gereden , stukje snelweg gepakt ben ruim tevreden .

De Flush staat klaar evenals het oliefilter ,verse (even nog gewone ) olie . Bij de volgende olieverversing gebruik ik synth.olie en weer een oliefilter en klepdekselpakking. Wil de boutjes nog vervangen van de deksels maar is nu even ondergeschikt.

Dank jullie voor de adviezen en raadgeving ,..uiteraard de hele site , want zonder deze site zou het een groot gemis zijn wanneer men sleutelt aan de 240.Bovenal als deze auto's niet meer rijden want als je zo'n auto niet kent , . .mis je wat ;-)
Antwoord
De spanrol wil wel eens een beetje scheef in z'n draaipunt blijven steken, niet parallel aan het blok zeg maar. Dat kan het scheef lopen vd riem verklaren. Eigenlijk moet je de moer maar net zo ver lossen dat de veerdruk m kan verschuiven en meer niet.

Wel te gek dat ie weer rijdt en de ANWB het mis had. Mijn grote motivatie om alles zelf aan auto's te gaan doen is dat we ooit met een ouwe Ford Taunus midden in Frankrijk zijn gestrand en dat er toen zo'n pech-garageman kwam en die zei "Le moteur est mort" en hop naar de sloop. En wij met onze stoelen slacentrifuge en hengel in het OV. AChteraf redenerend was dat alleen een gebroken distributieriem (van een oud vrouwtje geweest).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi Marc.Ja de auto rijdt inmiddels fantastisch.Heerlijk soepel,reageert direct.m'n originele Corona velgen eronder gezet en staat er weer netjes bij.

Ik had de spanrol ( heb nog nwe leggen) ietswat gelost,voorzichtig weer vastgezet,zal de veer eens onder handen nemen.Het zal gewoon de spanrol geweest zijn.

Heb inmiddels wel weer veel wensen met de auto ;-).

ja dat verhaal over de distributie,zo ben ik een hele mooie benz kwijtgeraakt ( gerestaureerd/ ander blok met weinig km.s ingebouwd ) ook dankzij een indicatie van een anwb monteur.

Die jongen die de benz kocht ( coupe/amg 17/nwe lpg 90 l.) Kwam later de wielen halen.hele spul had hij voor 700.Vroeg m hoe het er voor stond.

Niks aan de hand hoor,ketting was er over heen geslagen.Dank u anwb.Het zou nu bijna weer gebeurt met de Volvo.

Gelukkig ben ik op onderzoek uitgegaan.En dankzij jullie ook alle reden om niet op te geven ;-)
Antwoord
Waarschijnlijk vertel ik hier ( type ) niets nieuws, maar wil het toch even kwijt. En wel hierom . Na de reparatie ( het schoonmaken van de nokkenas / vervangen .distr. riem etc.) dacht ik .Eerst de Volvo een frisse beurt geven.
Wassen etc. Bij loogman aalsmeer. Bandjes opgepompt ( mijn oude wielen had ik er weer onder gezet die onbeschadigd en uitgebalanceerd zijn.)

Enfin super getankt bij hun.( octaan 100 ) . Normaliter tank ik 98-soms 95,maar meestal 98. De rit terug verbaasde ik mij betreffende souplesse van het draaien van het blok en t vermogen. Rustig/stil en in balans. En met de oude wielen was het weer een genot om er mee te rijden.

Vervolgens ( want Super was iets van 2.52 de L. Totaal iets van 13 L getankt ). Ben ik goedkoop gaan tanken bij de makro. Prompt even daarna begon hij weer weliswaar te lopen als vanouds.( niet echt slecht ,maar redelijk netjes ),iets waar ik altijd al oplet wanneer ik verschillende soorten benzine tank.( 98 / 95 ) Ik had waarschijnlijk Super plus.

Nu heb ik me aardig ingelezen over de benzine soorten kwaliteiten verhoudingen etc. Jawel ethanol en additieven zijn dus de boosdoeners ( voor oldtimers sportwagens etc. ). Nu ben ik direct op zoek gegaan, waar tank ik octaan 100 ? ( 102 op uitzonderingen na in het noordoosten en midden van het land ), mits daar ook al niet regelgeving toegepast is.

Ieder geval is het voor mij duidelijk dat er wel degelijk verschil bestaat ( voor mijn 230 F Injectie op zeker ).Misschien verklaart het ook ( heb toen ik de auto aankocht, als eerste tank gereinigd/pomp en filter in tank vervangen ) alle sludge bovenin. Tevens ook ooit injectiereiniger gebruikt/Benzinepomp en Filter onder auto inmiddels vervangen, ik vraag mij dan ook af of een benzinefiltertje er tussen zetten wel zin heeft ?

Op internet zijn inderdaad wel stations te vinden ( tot zoverre ) ,maar ( op aalsmeer dan na ) is er verders geen alternatief voor m'n kanjer.Er zijn zelfs jerrycans met spec.benzine te koop,maar dat wordt me te gortig. Dus zal een eindje rijden om te tanken ( wil ik echt optimaal plezier hebben ) de enige oplossing bieden en of goed op te letten ( met internet ) onderweg.

Maar oke,er valt mee te dealen, al weet ik nu dat hij nog beter kan draaien met de juiste benzine.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 330 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 249 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 553 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  nokkenas pieter2 4 2.607 13 December 2020, 17:21
Laatste bericht: pieter2
  Nokkenas Quick-T 23 14.806 15 February 2020, 00:02
Laatste bericht: Mark244
  Nokkenas B20 slagletter "2" Volvo Eindhoven 1 2.605 23 February 2018, 18:35
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkenas monteren Amazon xnoxemx 9 8.106 10 August 2017, 10:27
Laatste bericht: MacVolvo
Exclamation Nokkenas verwisselen Schipper 1 3.091 28 July 2017, 20:56
Laatste bericht: Jerry
  Hoe een nokkenas tandwiel B18 B20 monteren borgonjen 1 3.052 22 February 2015, 13:40
Laatste bericht: Jambon
  Welke nokkenas? Madman 4 4.847 30 December 2014, 20:09
Laatste bericht: Madman

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)