Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 euro, kan redenatie Volvo Nl kloppen?
ZOAB schreef:Wat een verhaal zeg, erg vervelend.
Ik kan inhoudelijk niet zoveel toevoegen, alleen de interpretatie dat alle nieuwe techniek volgens mij lang niet zo duurzaam is gebouwd als vroeger.
Vroeger ging een automodel 10 jaar mee, tegenwoordig maar een paar jaar en er moet weer een nieuw model worden uitgebracht. Kijk maar naar het koffiezetapparaat, stofzuiger, wasmachine, etc. Ging vroeger zowat 20 jaar mee, probeer dat nog maar eens.
Gevolgje v/d consumptiemaatschappij...

Stelling: Stellen we niet te hoge verwachtingen aan de huidige generatie auto's?
vroeger werd er om de 10.000km de olie ververst, tegenwoordig wil men graag om de 40.000km (om de 20.000km is voor de 1.6D normaal), een distributieriem is bij de 1.6D om de 240.000km of 10 jaar.... een minimum aan onderhoud brengt het risico dat er iets dat mis gaat gewoon niet opgemerkt wordt
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
Het is ook wel de zotheid gekust zeg; eerst reken je even 12,50 / liter af voor nieuwe olie, vervolgens "giet" de motor er even een paar liter diesel bij (á 1,46 / liter), je tapt de helft af en kan door kachelen met een inferieur mengsel tot de volgende beurt.

Ik denk dat laboranten van de gerenommeerde oliemerken echt een rolberoerte krijgen van het mengsel dat er in je carter zit als je "afgetapt" de dealer verlaat.
Moderne oliën bevatten tal van dopes om o.a. viscositeit te bewaken/behouden (naast tal van andere dopes) wat zal er alleen al van de viscositeit overblijven na bijmenging van een aantal liter dieselolie????

Dat de turbo als eerste de geest geeft is niet zo verwonderlijk, dat onderdeel is het meest gevoelig voor slechte smeeromstandigheden.
Geloof mij, alle milieu-bevorderende maatregelen werken uiteindelijk contraproduktief ten aanzien van datzelfde milieu.Of hebben op z'n minst bij lange na niet het effect waar zo hoog over op gegeven wordt.

-verhaal van TS is al een voorbeeld op zich, menig oldtimer rijdt nog rond met originele blokje, deze V50 gaat al vroegtijdig een ruilhart in.Het maken/reviseren/vervoeren/plaatsen van dat ruilhart is net zo goed milieubelastend. En dan al die wereldwijde regeneratiepogingen, ik krijg het gevoel dat er iedere week een olietanker europa aan doet om alleen de olie te komen brengen die nodig is voor alle extra inspuitingen die ook nog niet eens leiden tot een afgemaakt regeneratieproces. En wat te denken van EGR-systemen, hoe verzin je het; een motor die "z'n eigen stront moet vreten".Maar ja, EUROPA legt doodleuk op dat dan-en-dan de uitstoot niet meer dan zus-en-zo mag zijn. Fabrieken moeten dus wel..............

-het zwalkende oldtimerbeleid, hier reeds veelbesproken, hoe veel oldtimers die op schoon LPG liepen worden "gestimuleerd" om weer op minder schone benzine te gaan rijden.

-elektrische auto geen uitstoot, klopt alleen jammer dat het accu-tje met o.a. kolengestookte centrales wordt geladen die kennelijk niets uitstoten.Ook jammer dat de elektrische auto's als een F1-wagen bij de verkeerslichten wegsprinten.Daarmee gaat veel kostbare (elektrische) energie verloren, laat staan als de verbrandingsmotor ook nog aangesproken wordt om een nóg grotere acceleratie te bereiken.Om over de milieu-effecten van de accu zelf nog maar te zwijgen (levensduur/maak-energie/grondstoffen etc.)

Eigenlijk denk ik niet dat de fabrikanten de zwarte piet moeten krijgen, (herstel, ook zo'n gevoelig punt) eigenlijk denk ik niet dat fabrikanten de schuld moeten krijgen maar dat hijgerige europa.Als een gerenomeerd motorenbouwer als Volvo de vrije hand had in het ontwerpen van een motor ging een motor nog steeds een half miljoen of langer mee en had het blok met groter vermogen ook heus wel een fatsoenlijke uitstoot. Europa heeft geen alleenrecht op milieubewustzijn, de consument kiest kan zelf ook bewuste keuzes maken. Nu wordt er echter voor je beslist met het verhaal van TS als zure uitkomst. Als ik een keus mag maken tussen een auto die schoon is en na 2 TON versleten óf eentje die iets minder schoon is en 5 TON mee gaat dan weet ik het wel.............
Antwoord
240diesel schreef:Het is ook wel de zotheid gekust zeg; eerst reken je even 12,50 / liter af voor nieuwe olie, vervolgens "giet" de motor er even een paar liter diesel bij (á 1,46 / liter), je tapt de helft af en kan door kachelen met een inferieur mengsel tot de volgende beurt.

Ik denk dat laboranten van de gerenommeerde oliemerken echt een rolberoerte krijgen van het mengsel dat er in je carter zit als je "afgetapt" de dealer verlaat.
Moderne oliën bevatten tal van dopes om o.a. viscositeit te bewaken/behouden (naast tal van andere dopes) wat zal er alleen al van de viscositeit overblijven na bijmenging van een aantal liter dieselolie????

Dat de turbo als eerste de geest geeft is niet zo verwonderlijk, dat onderdeel is het meest gevoelig voor slechte smeeromstandigheden.
Geloof mij, alle milieu-bevorderende maatregelen werken uiteindelijk contraproduktief ten aanzien van datzelfde milieu.Of hebben op z'n minst bij lange na niet het effect waar zo hoog over op gegeven wordt.

-verhaal van TS is al een voorbeeld op zich, menig oldtimer rijdt nog rond met originele blokje, deze V50 gaat al vroegtijdig een ruilhart in.Het maken/reviseren/vervoeren/plaatsen van dat ruilhart is net zo goed milieubelastend. En dan al die wereldwijde regeneratiepogingen, ik krijg het gevoel dat er iedere week een olietanker europa aan doet om alleen de olie te komen brengen die nodig is voor alle extra inspuitingen die ook nog niet eens leiden tot een afgemaakt regeneratieproces. En wat te denken van EGR-systemen, hoe verzin je het; een motor die "z'n eigen stront moet vreten".Maar ja, EUROPA legt doodleuk op dat dan-en-dan de uitstoot niet meer dan zus-en-zo mag zijn. Fabrieken moeten dus wel..............

-het zwalkende oldtimerbeleid, hier reeds veelbesproken, hoe veel oldtimers die op schoon LPG liepen worden "gestimuleerd" om weer op minder schone benzine te gaan rijden.

Mja, dat 'schoon' op lpg gaat niet helemaal op bij een ongeregelde installatie die in de gemiddelde oldtimer ligt.

Citaat:-elektrische auto geen uitstoot, klopt alleen jammer dat het accu-tje met o.a. kolengestookte centrales wordt geladen die kennelijk niets uitstoten.Ook jammer dat de elektrische auto's als een F1-wagen bij de verkeerslichten wegsprinten.Daarmee gaat veel kostbare (elektrische) energie verloren, laat staan als de verbrandingsmotor ook nog aangesproken wordt om een nóg grotere acceleratie te bereiken.Om over de milieu-effecten van de accu zelf nog maar te zwijgen (levensduur/maak-energie/grondstoffen etc.)

Kolencentrale heeft een rendement waar een verbrandingsmotor van een auto een puntje aan kan zuigen. CO2 uitstoot per geleverde kW is veeeeeeele malen lager.

Citaat:Eigenlijk denk ik niet dat de fabrikanten de zwarte piet moeten krijgen, (herstel, ook zo'n gevoelig punt) eigenlijk denk ik niet dat fabrikanten de schuld moeten krijgen maar dat hijgerige europa.Als een gerenomeerd motorenbouwer als Volvo de vrije hand had in het ontwerpen van een motor ging een motor nog steeds een half miljoen of langer mee en had het blok met groter vermogen ook heus wel een fatsoenlijke uitstoot. Europa heeft geen alleenrecht op milieubewustzijn, de consument kiest kan zelf ook bewuste keuzes maken. Nu wordt er echter voor je beslist met het verhaal van TS als zure uitkomst. Als ik een keus mag maken tussen een auto die schoon is en na 2 TON versleten óf eentje die iets minder schoon is en 5 TON mee gaat dan weet ik het wel.............

Klopt, fabrikanten zetten technieken in de markt die niet uit ontwikkeld zijn. 14%ers verkopen nou eenmaal beter dan 20%ers. Het is dus de regelgeving rondom milieubesparing die het scheeft doet lopen. Het zou allemaal nog wel steek houden als men niet een meting gebruikte uit 1970 voor het brandstofverbruik en CO2 uitstoot van cradle to cradle gingen rekenen, ofwel vanaf productie tot volledig gerecycled.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Jacolien schreef:Het klopt overigens dat ik voor woon-werk verkeer korte ritjes maak (15-30 kilomter enkele reis afhankelijk van hoe ik rij).
Daarentegen reed ik toch 25.000- 35.000 kilometer per jaar met de auto. Met name in de avonduren en in de weekende veel kilometers. En dat gebeurde elke week.
Waarom start zo'n regeneratieproces niet pas bij 'bedrijfstemperatuur'? Dus op het moment dat het geen schade aan kan brengen aan mijn auto? Met een beetje moderne auto mag je dat toch verwachten? Of ben ik nu weer de naieve consument die denkt een betrouwbare nieuwe auto te hebben gekocht?

En hoe past in dit verhaal dat de auto 15.000 kilometer terug een beurt heeft gehad. Waar o.a. het oliepeil is gecontroleerd. En waar eigenlijk ook het regeneratieproces bekeken had kunnen worden. En je zou toch denken dat ze ook het roetfilter wel even hebben bekeken? Was bij 127.000 nog vervangen, maar ja je weet blijkbaar nooit met diesels.
Ondanks dat de motor de olie eruit heeft geblazen (mijn hele motorkap zat onder dat spul) zat er zeker drie liter te veel in volgens de dealer.
Dus in 15.000 kilomter is er misschien wel 4 liter teveel ingekomen. Dat is toch absurd veel? Hoe kan zoiets?

Helaas zag ik mezelf genoodzaakt de auto te verkopen omdat de 'coulance' die geboden wordt geen oplossing is. De auto is dan economisch nog steeds total loss.
Bovendien vertrouw ik de auto niet meer. Want ik heb er naar mijn weten alles aan gedaan om te voorkomen dat ie kapot ging. Maar ja ook dat bleek naief.
Er zit gewoon veel techniek in zo'n auto en voor een vrouw zonder verstand van auto's moet je blijkbaar dit soort dingen gebeuren om te concluderen dat een 'Auto onderhoud voor Dummies cursus' zo gek nog niet is. Eerder was ik al tevreden met tanken en ruitenwisservloeistof bijvullen zonder 'mannelijke hulp'. Tja....

Ik ben gewoon ernstig teleurgesteld in Volvo. Ik dacht echt een betrouwbare auto te hebben gekocht die heel lang mee zou kunnen. Ik heb nu ruim 5.000 euro afgeschreven per jaar op de auto. En dat ondanks de dure onderhoudsbeurten bij de Volvo Dealer!

Regeneratie begint wel pas bij bedrijfstemperatuur.
Jouw auto heeft DENK ik (Oga244 nog antwoord op mijn vraag, ben toch wel benieuwd, heb ook zo'n 2.0d voor de deur, weliswaar in een V70 maar toch?) gewoon veel te vaak geregenereerd. Hetzij door niet afgemaakte regeneratie, hetzij door wat ik DENK dat is gebeurd, de meting oid van het filter heeft niet goed gewerkt. Of je moet je rijstijl de afgelopen 15000km ineens hebben aangepast en alleen maar boodschappen hebben gedaan ermee.
Dus mijn IDEE hierbij is toch dat er een en ander mis is gegaan in het systeem dat moet regeneren en niet jouw rijstijl/km-gedrag.

Maak je niet druk wat het vrouw zijn en techniek betreft, de meest technische mannen en vrouwen van Volvo zijn er ook niet uit gekomen, behalve dan met een halfslachtige oplossing te komen door de olie uit de motor af te tappen.

Ik denk overigens niet dat je het je dealer heel erg kan verwijten. Controle van deze zaken bij een onderhoudsbeurt is nu eenmaal niet eenvoudig. daarnaast het systeem kan vandaag werken en morgen kapot gaan.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Ik denk overigens niet dat je het je dealer heel erg kan verwijten. Controle van deze zaken bij een onderhoudsbeurt is nu eenmaal niet eenvoudig. daarnaast het systeem kan vandaag werken en morgen kapot gaan.

Als het voor de dealer al niet eenvoudig is.... hoe is het dan voor een doorsnee consument??
Dit is toch wel een klein beetje een foutje in de auto? 'Volvo V50, alleen voor mensen met minimaal opleiding automonteur gevorderd'!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 364 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.565 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 526 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.346 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 579 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.011 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 826 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.644 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 809 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: