Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M47+B20+volvo 140
We hebben ons gister helemaal suf gebladerd door je topic :wackoSadzoekfunctie werkt niet meer volgens mij), maar we zijn op zoek een oplossing die in 1x past ("passen zonder lassen").

Of bedoel je iets anders?
Antwoord
passen zonder lassen gaat niet lukken, de dunne balk (het origineel voor de OD) kun je niet gebruiken want die past ook niet, vandaar dat de standaard versie nu een gat heeft waar de filterbehuizing in zakt en ik heb er dus een stuk aan laten lassen "naar voren toe" zodat ik de originele gaten kan gebruiken.. Plaatmoeren zou een mooiere optie zijn, let wel, de "chassisbalken" hebben wat vervorming waar normaal gesproken de draagbalk zit en dus mooi aansluit. Gezien de verbouwing van de originele balk en de beperkte ruimte voor de KM-kabel. Ãn het 8-4-2-1-0 spruitstuk dat er nog steeds niet onder zit genoeg ruimte te geven zit het r in dat ik op termijn een custom balk in meet en middels plaatmoeren een plek geef.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
oh ja, jullie hebben een M47, meer ruimte ws.. maar toch..
Antwoord
Ik hoop dat die m47 inderdaad minder ruimte nodig heeft... Hoop dat Marc zn oplossing past, van de zomer hebben we eea opgemeten. Maar de balk over het hoofd gezien, of snel geconcludeerd dat het past zonder op te schrijven...

Jambon schreef:... zit het r in dat ik op termijn een custom balk in meet en middels plaatmoeren een plek geef.
Ik moest ff zoeken wat plaatmoeren zijn, die zijn ook wel handig ja. Jij was van plan de draagbalk aan de bodem te maken? Of hoe wou je la moer in le balk krijgen?
Antwoord
je boort gaten in le balk groot genoeg om la plaatmoer te kunnen plaatsen en op feitenlijk dezelfde locatie, maar dan verder naar achteren, gedicteerd door gaten in de balk. Le plaatmoer trek je r in dmv een speciale trekker of mbv draadeind/bout/ringen/moeren etc., heb ik met M8 kunnen doen achterin om de uitlaatsteun naar rechts te kunnen verhuizen..

omdat le plaatmoer een opstaande rand heeft moet je de gaten in el draagbalk vergroten zodat ie er overheen past, en vervolgens gebruik je de bevestigingsbouten met eem carroseriering om eea weer netjes op te sluiten..
Antwoord
Jambon schreef:Le plaatmoer trek je r in dmv een speciale trekker of mbv draadeind/bout/ringen/moeren etc., heb ik met M8 kunnen doen achterin om de uitlaatsteun naar rechts te kunnen verhuizen...
Ook gezien in je topic, maar dat zijn de blindklinkmoeren weer toch?

Dit vond ik op plaatmoeren, maar jij bedoelt waarschijnlijk iets smals met een klein "draadhuisje".
Antwoord
blindklinkmoeren idd, ik vond de naam ook niet kloppen bij het idee, die dus.. heb er nu 2 in de balk getrokken..
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Pakking plaatsen was achteraf "een stukje taart". Je moet even weten dat het wat ruiger mag.

Iemand ervaring met de baksteunen van een 240 op een 140? Zou de versnellingsbaksteun van de 240 bolt-on zijn of is de 140 (M40) balk te hergebruiken voor de M47?

ter referentie:
M40 balk zoals in de 140
plaatje

M47 balk zoals in de 240
plaatje

Marc1970 schreef:Het antwoord is nee. De 140 steun gaat aan 1 kant tegen de zijkant vd chassisbalk, de 240 steun gaat weerskanten onderin de chassisbalk.

Maar, met een slijptol en een lasapparaat kan alles. De M47 is zeker 10 cm langer als de M40, ik denk dat je met de steun in de BW35 positie een heel eind komt.
DopdeDouwer schreef:Mmmm dan nog maar ff met het rolmaatje onder de auto kruipen. Misschien kan de 140/M40 balk naar achteren (evt met blindklinkmoeren) of simpel zelf een balkje maken.

Het lijkt wel te passen, gebuik makend van het originele balkje. De BW35 bevestigingsgaten zitten "ongeveer" op de goede plek; ca 14 cm verderop naar achteren, dan waar de balk nu in de M40-positie zit.
Mocht het niet passen is het in ieder geval makkelijk passend te maken.
Antwoord
Uitgebreide reactie met foto's volgt nog en ik zal de startpost ook even aanpassen met een "boodschappenlijstje".

Bevindingen:
- afstand motor-achteras is bij een 140 en 240 gelijk. Dus als je de gehele aandrijving van een 240 hebt past dat zo onder een 140.
- bevestigingspunt tussenlager zit op de goede plek,
- gat voor de pook zit op de goede plek,
- M47 is iets langer dan M40 (de aandrijfas dus korter).
- Het chassis van de 140 bied voldoende mogelijkheden om de versnellingsbaksteun-balk te bevestigen:
o Het oude M40 steuntje kan je vastschroeven op de voorbereide gaten voor een automaat op het 140 chassis.
o De M47 draagbalk past precies op tussen de chassisbalken en de uitlaat komt dat ook goed uit. Alleen zul je hiervoor wel bevestigingspunten in het chassismoeten maken (met blinkklinkmoeren bijvoorbeeld).
- Als je de originele punten van het versnellingsbakrubber gebruikt zit de bak te hoog en komt hij tegen de tunnel aan. Dit is eenvoudig op te lossen door 2 nieuwe bevestigingspunten in de baksteun en balk te boren ca 3cm heb je nodig.
- De flenzen aan zowel de bakzijde als aandrijfaszijde zijn te verwisselen.
- Je kan de motor laten zakken, je hoeft 'm niet te borgen, hij steunt zichzelf af op de voortrein en geeft daardoor meer ruimte om de M47 te monteren.
- Het gaspedaalstangetje komt vast te zitten/loopt stroef als je blok op je voortrein balk hangt. FF starten om te kijken of alles werkt is geen goed idee (gas blijft hangen en motor ligt te trillen).
- De flens aan de aandrijfaszijde zit muurvast, een ringsleutel als blokkeertool is niet sterk genoeg...
- Vergeet niet de stekkertjes van je achteruitrij verlichting vast te maken voordat je alles definitief vastzet, kost een hoop tijd om de stekkertjes op gevoel ertussen te pielen. :yell:
- Als je van tevoren weet dat alles past en je krijgt de bouten goed los is het zo gepiept, aldoor passen meten en bouten niet loskrijgen kost een hoop tijd (9-10uur).

:high5:
Antwoord
die schakelaar op de bak, erg leuk als je uiteindelijk de juiste maat stekkerbusjes hebt, eea zit, en niet veel later begeeft de schakelaar het... :-(

toevallig het gewicht van beide bakken nog vergeleken..? (ongeveer..)

mocht de bak iets te veel dansen naar je zin is een B30 motorsteunrubber een goeie upgrade..

ben benieuwd of een Hardyschijfflens ook is uit te wisselen naar bv een M47..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 534 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 1.942 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 622 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen Walter Davo 12 6.536 17 August 2023, 10:27
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.623 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.635 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 9.682 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 5.574 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.236 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 15.903 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)