Berichten: 111
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2012
Hallo allemaal,
Ik heb sinds mijn garage het tussenlager van mijn 740 heeft vervangen (en de balansas verkeerd hadden teruggeplaatst) een bijzonder hard huilend geluid vanaf 90 km/u tot aan 110 km/u. Het tussenas lager is vervangen en stil, de wiellagers achter zijn vervangen en stil, de wiellagers voor zijn ook stil, het cardan is ook stil, voorbanden zijn gewisseld en achter zitten er nieuwe banden op maar nog is het geluid niet weg. Mijn garage en ik komen er niet uit.
Heeft iemand hier misschien nog een idee?
We hebben we geconstateerd dat er ongeveer een mm speling zit op het lager in het staartstuk van de automaatbak. Dit hebben we gezien doordat we de cardanas op dat punt met de duim omhoog kunnen drukken.
Heeft iemand nog tips, ideeen? Deze zijn zeer welkom want ik ben al maanden bezig en nog steeds geen soelaas.
Alvast bedankt!
Jeroen
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
6 June 2019, 09:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 June 2019, 09:54 door Marc1970.)
Een mm is een mm teveel. De lagerbus vervangen is niet moeilijk als je het hele staartstuk eraf haalt:
http://www.volvoclubofbc.com/technical/t..._aw71.html
Hier overweegt men de pakking te hergebruiken, zou ik wel doen, zeker als ie mooi heel blijft. Desnoods met een randje vloeibare pakking als extraatje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 111
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2012
Hartstikke bedankt voor je info Marc. De Volvo specialist gaat de onderdelen voor me bestellen en dan gaan ze de reparatie doen. Ik vond het wel treffend dst er in de tekst wordt gesproken over ‘droning noise at highway speeds’. Ik hoop echt dat het hiermee opgelost gaat worden.
Nogmaals bedankt,
Jeroen
Berichten: 111
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2012
Vervolg op het bovenstaande verhaal:
De Volvo specialist heeft de lagerbus vervangen, dit is geslaagd. Gevolg; het geluid is ongeveer voor de helft afgenomen. Dit betekent dus dat dit niet het probleem is maar dat het er dus wel invloed op heeft.
Sinds het vervangen van het tussenlager en het daarna evem verkeerd om gemonteerde balansas is dit geluid begonnen. Wat er nu ook bij gekomen is is dat de auto veel meer trilt. De monteur heeft gemeld dat mijn velg linksachter krom is en dat dit een oorzaak is maar hij zegt ook dat er een trilling in het differentieel zit. Kan het vervangen van de lagerbus in het staartstuk van de bak invloed hebben op trillingen in de auto die er daarvoor niet waren?
Het wordt mij steeds meer een mysterie en ik weet niet meer waarmee ik verder moet.
Weet iemand raad?
Jeroen
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Bedoel je met balansas hetzelfde als met cardanas? Dat die heel even verkeerd heeft gezeten kan niks uitmaken, die dingen hebben geen geheugen. Ik denk wel dat een nieuw onderdeel ergens in de aandrijflijn een al bestaand probleem verderop veel duidelijker kan laten worden.
Om iets te laten dreunen moet er een flinke lengte excentrisch ronddraaien, in het diff zit nauwelijks lengte en nog minder ruimte om excentrisch rond te draaien. De steekassen zijn lang genoeg en kunnen krom zijn, de hele achteras kan krom zijn, maar weinig kans.
Kromme velgen zijn volgens mij zeer gangbaar, ik heb wel s met een 145 zonder wielkasten rondgereden en wat je dan aan wielen ziet zwabberen is niet te geloven. Maar een rechte velg heb je gauw gevonden.
De kruiskoppelingen zitten echt 100% spelingsvrij?
Ik kan ook weinig soep maken van trillingen, ik heb wel s geprobeerd onbalans te maken in de cardanas maar dat lukte niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
20 June 2019, 22:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 June 2019, 22:35 door daddyphilipsen.)
Denk dat je het beste de complete aandrijfas tussen versnellingsbak en achteras er onderuit kan halen en die bij een aandrijftechniek bedrijf te laten controleren en balanceren.
Ik weet niet waar je woont maar in Veendam zit Technotrans. Die kunnen dat doen of desnoods een compleet nieuwe maken.
Dit soort bedrijven zijn vast wel overal in nederland te vinden.
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb ook wel s naar de overbrenginghoeken in de aandrijving zitten lopen te kijken:
https://www.therangerstation.com/tech_li...gles.shtml
In dat kader had ik een compleet in elkaar geblubberd versnellingsbak ophangrubber vervangen, maar dat hielp natuurlijk weer s niks.
Zeker een goed idee om er eens een fris truck of aandrijfas persoon in te laten rijden en vanaf nul te beginnen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Over de kruiskoppelingen, behalve spelingsvrij moeten ze uiteraard ook vrij draaien. Strak in de roest helpt niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Is alles rondom je Hardy-schijf weer goed in elkaar gezet?
Alle bouten dezelfde lengte (gewicht)
Geen dingen vergeten zoals :
-nr. 2
-nr. 3
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
22 June 2019, 13:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 June 2019, 14:02 door Grey240Polar.)
(20 June 2019, 12:23)Archermusic schreef: Vervolg op het bovenstaande verhaal:
De Volvo specialist heeft de lagerbus vervangen, dit is geslaagd. Gevolg; het geluid is ongeveer voor de helft afgenomen. Dit betekent dus dat dit niet het probleem is maar dat het er dus wel invloed op heeft.
Sinds het vervangen van het tussenlager en het daarna evem verkeerd om gemonteerde balansas is dit geluid begonnen. Wat er nu ook bij gekomen is is dat de auto veel meer trilt. De monteur heeft gemeld dat mijn velg linksachter krom is en dat dit een oorzaak is maar hij zegt ook dat er een trilling in het differentieel zit. Kan het vervangen van de lagerbus in het staartstuk van de bak invloed hebben op trillingen in de auto die er daarvoor niet waren?
Het wordt mij steeds meer een mysterie en ik weet niet meer waarmee ik verder moet.
Weet iemand raad?
Jeroen
Kijk eens naar
dit filmpje van een kromme Virgo velg en let op de zijdelingse en op en neer gaande beweging. Negeer even de velgranden, maar kijk naar het midden van het velgbed tegen de donkere achtergrond.
Lijkt op het eerste gezicht niet veel, en ik heb dit wiel rechtsachter (vers gebalanceerd!) uitgeprobeerd gehad, maar de trillingen werden bij snelheden boven de 80-90 km/u gewoon onacceptabel.
De eerstvolgende logische stap lijkt mij nu dus het vervangen van het kromme wiel door een bekend recht wiel.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47