30 August 2011, 23:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2011, 10:10 door Dopski.)
De M47 is oorspronkelijk niet geleverd in een volvo 140. Wel in de latere 240 modellen. Omdat de 140 met korte pook en 240 veel op elkaar lijken is het idee ontstaan om de versnellingsbak toch in een 140 te bouwen. In dit eerste bericht is bijgehouden wat er allemaal nodig is om een M47 versnellingsbak in een volvo 140 te schroeven.
De M47 is een handgeschakelde 5-bak zonder electrische overdrive, wel zo handig om wat minder toeren te maken op de snelweg. En qua electronica ook iets makkelijker aan te sluiten dan een 4bak + electrische overdrive. De M47 is geleverd met en zonder km-tellerkabel aansluiting. Aangezien de 140 dashboards allemaal een kilometerteller hebben die wordt aangedreven voor een kabel heeft die de voorkeur. Maar noodzakelijk is het niet.
Het gaat hier om een oplossing met een rechtopstaand koppelingshuis in een 140 vanaf modeljaar '72, met de grotere tunnel en korte pook. Er zijn ook andere wegen naar Rome met een schuin hangende versnellingsbak bijv.
Overzichtsplaatje
![[Afbeelding: DSC01316.JPG]](https://lh4.googleusercontent.com/-KmAx3Rjaw4s/TslnwkR0OFI/AAAAAAAABwA/gGoxUafcPLQ/s912/DSC01316.JPG)
Boodschappenlijstje
How to & good to know
Als je al deze zaken hebt is het eigenlijk een kwestie van bouten losdraaien en het geheel in elkaar schoeven.
Het enige dat niet 100% compatible is het balkje wat de versnellingsbak op rust en het steuntje van de M47.
oorspronkelije eerste post
Weer een oude doos vraag...
Is het vervolgens echt plug'n play? Of moeten er nog koppelingen, platen, vliegwielen, lagers, kabels mee verhuizen?
Die omgelaste huizen worden die krom door de warmte? en is het boeiend dat het koppelingshuis niet naadloos op de motor past (als 'ie maar recht zit?)?
De M47 is een handgeschakelde 5-bak zonder electrische overdrive, wel zo handig om wat minder toeren te maken op de snelweg. En qua electronica ook iets makkelijker aan te sluiten dan een 4bak + electrische overdrive. De M47 is geleverd met en zonder km-tellerkabel aansluiting. Aangezien de 140 dashboards allemaal een kilometerteller hebben die wordt aangedreven voor een kabel heeft die de voorkeur. Maar noodzakelijk is het niet.
Het gaat hier om een oplossing met een rechtopstaand koppelingshuis in een 140 vanaf modeljaar '72, met de grotere tunnel en korte pook. Er zijn ook andere wegen naar Rome met een schuin hangende versnellingsbak bijv.
Overzichtsplaatje
Boodschappenlijstje
- Motor B20
- Toplagertje (niet noodzakelijk, wel goedkoop en nu ben je er toch)
- Koppelingsplaat (met fijne spine-as voor een M46 of M47)
- Drugroep (de B20/M40 drukgroep kan je hergebruiken
- Koppelingshuis (omgelast of een originele B20>M46)
- M47 versnellingsbak
- M47 pakkingset (niet noodzakelijk, maar die tussen de bak en koppelingshuis moet je toch vervangen, je krijgte er ook allerlei keerringen bij die je gelijk kan doen)
- Cardan-as van een 240 die een M47 heeft.
- De flens van de cardan-as naar achteras van een 240 of moderne volvo met M46 of M47
- Rubber versnellingsbaksteun van een M47 van 4cm dik; die rechthoekige.
- Boormachine en boortjes t/m 10mm
How to & good to know
Als je al deze zaken hebt is het eigenlijk een kwestie van bouten losdraaien en het geheel in elkaar schoeven.
Het enige dat niet 100% compatible is het balkje wat de versnellingsbak op rust en het steuntje van de M47.
frox+red. schreef:Zo hierbij het verhaal achter de “teaser”
Het mooie is dat de afstand tussen de motor totaan de flens van de achteras bij een 240 even lang is als bij een 140. Het achterste gedeelte van de aandrijfas is precies even lang als bij de 140, het tussenlager zit zelfs op de goede plek. Kort gezegd betekent dat, dat je alles tussen de motor en de achteras moet verwisselen, en je bent klaar.
Hier de omplete cardanas van een 240 met M47 incl flens voor op de achteras. Omdat de steek van de bevestigingsbouten van de aandrijfas anders is dan die van de achteras hebben we ervoor gekozen om de fens van de achteras af te schroeven en er een bijbehorende flens op terug te zetten. Mooi dat volvo al die jaren de tandjes voor de flens op de achterassen gelijk gehouden heeft. Deze flens komt bijvoorbeeld van een 940 uit '96. Mocht je een versnellingsbak hebben met hardyschijf-flens of juist eentje vaste cardankoppeling, ook die kan je omwisselen.
Onder zie je de ielige 140/m40 cardanas.
Baksteun
De baksteun zou vooraf gezien het grootste probleem zijn, maar die viel alles mee!
Marc1970 had al aangegeven dat er in elke 140 gaten zijn voorbereid voor een automaat. Deze automaatbakken zijn langer als de M40 de steun zit daardoor ook verder weg; 14 cm.
Nu is het zo dat als je de oude baksteun neemt van de 140 en deze plaatst in de gaten die bedoeld zijn voor de automaat dan kom je qua lengte precies goed uit! Tussen de bak en de baksteun zit dan nog een ruimte van ±4cm. Laat dat nou net de dikte zijn van het M47 ophangrubber.
Je hebt dus wel het rubber+beugeltje van de m47 steun nodig.
Qua lengte komt het allemaal goed uit; het enige wat we hebben moeten bijwerken zijn de gaten om het rubber tussen het beugeltje en de baksteun te monteren. De M47 komt namelijk te hoog (ook ca 4 cm) uit als je de M40balk gebruikt. In de steunbalk zit niet zo veel ruimte om dat op te vangen.
Wat wij gedaan hebben is een gat geboord in het steuntje op de bak waar door de rubbersteun ondersteboven geplaatst kan worden, en de bevestigingbout hoger komt (de bevestigingbout zit namelijk niet in het midden dus dat geeft je wat meer ruimte).
Vervolgens kan je in de steunbalk ook een gat boren om het steuntje te bevestigen.
hoger
lager
:peace::cheer2:Tada!:cheer2::peace:
[img] https://lh5.googleusercontent.com/-gJlpe...C01338.JPG[/img]
Was wel een leuke klus! En niet echt heel moeilijk er zaten alleen wat kleine dingen tegen.
zo zijn we volgens mij 1,5 uur bezig geweest om die !@#*#$%-flens van de achteras te krijgen
- De achteruitrijverlichtingsschakelaar van je M40 kan je opverzetten op de M47, dan kun je de kabeltjes er zo op schuiven en hoef je geen ronde stekkertjes aan de draad te krimpen. Maar vergeet niet de stekkertjes op je schakelaar te schuiven...
- Het is handig om een blokkeertool te maken voor de flens van de achteras. De centrale bout krijg je bijna niet los. Blokkeren met een steeksleutel zorgt ervoor dat je sleutel breekt. En blokkeren met de (hand)rem zorgt ervoor dat al die kracht door je tandwielen in het diff gaan, dat is ook niet bevordelijk.
oorspronkelije eerste post
Weer een oude doos vraag...
Jambon schreef:M46 is er klaar voor... weegt volgens mij het dubbele...Je haalt de M40+koppelinghuis van je auto af en naast je ligt de M46+omgelastkoppelingshuis klaar...
..na een hoop gehannes en de koppelingplaat nogmaals 'te hebben "gecentreerd" hangt de bak er nu wel aan, maar toch blijft ie open staan, en das niet goed. Botweg de boel aandraaien heeft me in het verleden al eens krukaslagers gekost, dus dan maar ff niet..
..maar zo moet ie worden..
Is het vervolgens echt plug'n play? Of moeten er nog koppelingen, platen, vliegwielen, lagers, kabels mee verhuizen?
Die omgelaste huizen worden die krom door de warmte? en is het boeiend dat het koppelingshuis niet naadloos op de motor past (als 'ie maar recht zit?)?