Topics: 84
De lip van die keerring zit verkeerd! Deze hoort naar binnen te wijzen. Dezering is of verkeerd gemonteerd of door carterdruk naar buiten geblazen.
Ws. zal je ook een losse ringveer aantreffen achter de keerring.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 1
Marc1970 schreef:De lip van die keerring zit verkeerd! Deze hoort naar binnen te wijzen. Dezering is of verkeerd gemonteerd of door carterdruk naar buiten geblazen.
Is dat het binnenste randje als het ware? Dat gedeelte wat naar buiten "gevouwen" zit?
Ja precies die bedoel ik. Zoals-ie nu staat sluit-ie bar slecht af.
Dit soort lekken levert inderdaad een vet koppelingshuis op, en de motorzijde van het vliegwiel zal ook wel goed geconserveerd zijn.
Op zich zou deze keerring nog best goed kunnen zijn als-ie weer de goede kant opwijst. Maar daarvoor moet-ie er toch eerst uit.
Ga je het keerringhuis losmaken of de ring eruit slopen? Dat laatste is denk het makkelijkst als je toch een nieuwe ring hebt.
Zie ook een paar afdrukken van een Zwitserse waterpomptang op het uiteinde van de krukas (rond ding met de zes vliegwielboutgaten en het toplager erin), ik zou zachtjes de opstaande randjes er van afvijlen. De indrukken kan je niks aan doen.
OK laatste dingetje, het draagrubber van de bak is redelijk verweekt en ingezakt van alle rondvliegende olie.
Topics: 289
ik heb een "steviger" rubber in m'n handen gehad, van de OD bak. Gaan langer mee. Eigenlijk moet je hem beschermen tegen lekolie omdat zo'n ding altijd op termijn week wordt.
Marc1970 schreef:Ga je het keerringhuis losmaken of de ring eruit slopen? Dat laatste is denk het makkelijkst als je toch een nieuwe ring hebt.
De papieren pakking van het ombouwsetje sluit niet helemaal goed meer af. Dit gaan we afkitten. Aangezien de zooi er daarvoor toch af moet ga ik voor optie 1.
Ook omdat de nieuwe ring een halve millimeter dikker is:
De maat van de ring die er nu in zit is 92 x 110 x 9,5. De ring die ik besteld heb heeft als afmetingen: 92 x 110 x 10.
Maakt dit wat uit? Die halve millimeter dikker?
Goed opgemerkt trouwens, die afdrukken op het uiteinde van de krukas.
Marc1970 schreef:OK laatste dingetje, het draagrubber van de bak is redelijk verweekt en ingezakt van alle rondvliegende olie.
Hmm dit had ik moeten weten voordat ik de onderdelen bestelde, dat ding is inderdaad behoorlijk gaar!

Heb jij die overdrive-variant nog liggen Jambon?
nee (nog) niet, de auto waar e.e.a. onder gaat heeft zo goed als nieuwe onderdelen (nog niet aangetast) dus kan nog ff. Maar. je kunt het rubber later zo vervangen. Heb je misschien nog een fatsoenlijk motorrubber?
Ik denk dat ik er een beschremplaat tussen schroef zodat de olie er langs gaat, lekken doen ze toch weer.
Hmm dan laat ik het eerst zo. Mijn vriend de automonteur zegt "Niet te benauwd!"
Ik heb geen motorrubber voor je Jambon, wel een vilten keerring en een vliegwielboutje...
gooi maar in het bakkie, vindt ik um wel...
Nog even een ander vraagje: wat is het aandraaimoment van de vliegwielbouten en de drukgroep voor de B20A? ???
Vliegwiel 6 bouten: 36-40 lbs ft
Drukgroep: 17 lbs ft