23 February 2009, 02:30
Eerst maar even voorstellen: Mijn naam is Martin, kom uit Dordrecht (alweer 1...?) en sinds zo'n 3,5 jaar eigenaar van een 245GL uit '88. Dat ik zo lang gewacht heb met aanmelden bij dit forum, komt simpelweg omdat ik pas sinds kort van jullie bestaan afweet. Shame on me.....
Omdat ik vanwege "hobby"-werkzaamheden regelmatig een errug volle auto heb, was de aanschaf van deze Volvo uiteindelijk niet te vermijden. De vorige was een Peugeot 405 Break, die ik, na jaarlijks zo'n â¬350,- aftikken om hem door de APK te krijgen, gewoon naar de sloop heb gebracht. ("Wat mankeert er aan die auto?" "Ik ben sneller klaar als je me vraagt wat er NIET aan mankeert.....") Absoluut onbetrouwbaar.
Helaas geen pic's van na de aanschaf. Ga er maar van uit dat hij volledig standaard was (behalve de Kwik Flut-uitlaat). Omdat ik zo langzamerhand weet dat er toch redelijk wat mensen hier hun Volvootje origineel houden, zal de aanblik onderaan deze post voor hun als vloeken overkomen, maar ik heb daar eerlijk gezegd iets minder mee.
Wat is er ondertussen aan verbouwd:
- Na een schoonmaakbeurt van de lampen (mos verwijderen) bleken de oranje en andere kleuren van zowel de lampglazen voor (richtinaanwijzers) als achter niet zo gehecht aan elkaar. Met andere woorden: ze vielen letterlijk uit elkaar. Nieuw aanschaffen leek me, met oog op herhaling, de beste optie. Het oranje is weggebleven, ik heb nu volledig wit voor en rood-wit achter.
- Vanwege de beladen kilometers zijn de lekgeraakte schokdempers achter (Origineel Volvo) vervangen. Er zit nu Monroe Ride-Levelers op. Gek genoeg lijken ze als twee druppels water op de originele.........
- De gebruikelijke servicevervangingen: Bougies (met 4 kathodes), filters, rotor en verdeler, enz. Resultaat was dat het verbruik van een magere 1:8 naar 1:10 is gegaan. Moet m.i. beter kunnen, maar er zijn nog geen kleppen gesteld (heb er ook al bijna 20.000 mee gereden in die 3.5 jaar......)
- Na 8(!) lekke banden in 3 jaar was ik er flink klaar mee: er moesten andere wielen op. Met Oud en Nieuw stond hij weer eens met een platte band voor de deur. De garagevriend hier in de buurt zou er wel een binnenband voor bestellen, want de velgen waren te rot om ze tubeless nog luchtdicht te krijgen. Na 3 weken was er alleen nog niets gebeurd. Wat bleek: Vanwege de belachelijke hoogte van die banden (185 90-R14) was er geen binnenband voor dat ding te krijgen. In het verleden bleken ze er dus ook binnenbanden voor max. 60 hoog in te hebben gestopt, en dat maakte de vele lekke banden ineens verklaarbaar: Het vult niet voldoende uit, waardoor ze letterlijk in de buitenband lagen te wringen. Gelukje: Supervelg in Drunen stond op Marktplaats met een set ATS-velgen met tweedehand Continentals erom: 205 55 R16, ET20. Die zijn het dus ook geworden.
- Mijn binnenwielkasten zijn een beetje misvormd door ouderdom/slechte montage/aftermarket spul. Hoe dan ook, in bochten en op drempels liep mijn nieuwe aanwinst flink aan in de wielkasten. Deze zijn deels gedemonteerd en "opgespannen" (Nieuw gaatje in het kunststof, optrekken en vastschroeven) maar ik had er nog geen vertrouwen in dat het beladen goed zou komen. Nu zitten er dus ook HD-veren onder (Volvo-klassiekers.nl, Dries Bakkenes). En zowaar: hij staat nu ook erg knap op z'n wielen. De achterkant is een cm of 3 omhoog gekomen, waardoor die nu ietsje hoger staat dan voor. En ik vind het geweldig staan. Ik heb alleen vanmiddag mijn veerschotels onder nog even vervangen, want die waren zo rot, dat ik er niet eens de straat mee uit durfde te rijden..... Ik kwam er zodoende overigens ook achter, dat er achter helemaal geen stabilisator onder zit....?
Toekomst:
Ik blijf er voorlopig nog wel in rijden. Wat ik in de aanhef niet had vermeld, is dat ik de auto puur kocht vanwege zijn beschikbare ruimte, en het voor de rest een onogelijk ding vond, wat ook nog eens reed als een zwabber op ijs. Ik denk er nu wel anders over. De rij-eigenschappen zijn door de veranderingen aan het onderstel aanzienlijk verbeterd, maar kunnen altijd beter. Daarnaast kijk ik nu heel anders tegen de auto aan: Hij smoelt nu erg goed, blijkt super betrouwbaar (OK, 1 keer mis, maar met een dooie accu start niet ÃÃn auto....) en is nu al 3 keer zonder kosten door de APK gegaan. Da's humor: 20 jaar oud, binnen zetten, koffie drinken, APK afrekenen en weer pleite voor een jaar. Daarnaast is de motor (B230K, 269.000 km) in topconditie. Geen olie- en koelvloeistofverbruik, en zó beresterk. Ik verbaas me nog steeds als ik van achter een vrachtwagen kom en in z'n 5 van 85 naar 120 ga. Dat gaat hem nog steeds heel makkelijk af.
Wat ik dus nog ga doen is:
- Remmen (Nieuwe schijven, slangen, klauwen reviseren en evt. de HRC)
- Stabilisator(s) (Heb nog niet gekeken of er voor ook 1 ontbreekt)
- Koetswerk. Bodem voor de bestuurdersstoel is door (voorruit?), de dorpels voor de achterwielen vallen er spontaan in stukken uit, achterkant smokkelbak is doorgerot (ook mijn kabel voor de trekhaak ging erg makkelijk naar binnen...... )
Optisch heb ik geen plannen, ik ben niet van de spoilers en bodykits. Het gaat mij om het rijcomfort en de betrouwbaarheid. Maar dat zit voorlopig wel snor.....
Enne: het onderwerp, natuurlijk!
Omdat ik vanwege "hobby"-werkzaamheden regelmatig een errug volle auto heb, was de aanschaf van deze Volvo uiteindelijk niet te vermijden. De vorige was een Peugeot 405 Break, die ik, na jaarlijks zo'n â¬350,- aftikken om hem door de APK te krijgen, gewoon naar de sloop heb gebracht. ("Wat mankeert er aan die auto?" "Ik ben sneller klaar als je me vraagt wat er NIET aan mankeert.....") Absoluut onbetrouwbaar.
Helaas geen pic's van na de aanschaf. Ga er maar van uit dat hij volledig standaard was (behalve de Kwik Flut-uitlaat). Omdat ik zo langzamerhand weet dat er toch redelijk wat mensen hier hun Volvootje origineel houden, zal de aanblik onderaan deze post voor hun als vloeken overkomen, maar ik heb daar eerlijk gezegd iets minder mee.
Wat is er ondertussen aan verbouwd:
- Na een schoonmaakbeurt van de lampen (mos verwijderen) bleken de oranje en andere kleuren van zowel de lampglazen voor (richtinaanwijzers) als achter niet zo gehecht aan elkaar. Met andere woorden: ze vielen letterlijk uit elkaar. Nieuw aanschaffen leek me, met oog op herhaling, de beste optie. Het oranje is weggebleven, ik heb nu volledig wit voor en rood-wit achter.
- Vanwege de beladen kilometers zijn de lekgeraakte schokdempers achter (Origineel Volvo) vervangen. Er zit nu Monroe Ride-Levelers op. Gek genoeg lijken ze als twee druppels water op de originele.........
- De gebruikelijke servicevervangingen: Bougies (met 4 kathodes), filters, rotor en verdeler, enz. Resultaat was dat het verbruik van een magere 1:8 naar 1:10 is gegaan. Moet m.i. beter kunnen, maar er zijn nog geen kleppen gesteld (heb er ook al bijna 20.000 mee gereden in die 3.5 jaar......)
- Na 8(!) lekke banden in 3 jaar was ik er flink klaar mee: er moesten andere wielen op. Met Oud en Nieuw stond hij weer eens met een platte band voor de deur. De garagevriend hier in de buurt zou er wel een binnenband voor bestellen, want de velgen waren te rot om ze tubeless nog luchtdicht te krijgen. Na 3 weken was er alleen nog niets gebeurd. Wat bleek: Vanwege de belachelijke hoogte van die banden (185 90-R14) was er geen binnenband voor dat ding te krijgen. In het verleden bleken ze er dus ook binnenbanden voor max. 60 hoog in te hebben gestopt, en dat maakte de vele lekke banden ineens verklaarbaar: Het vult niet voldoende uit, waardoor ze letterlijk in de buitenband lagen te wringen. Gelukje: Supervelg in Drunen stond op Marktplaats met een set ATS-velgen met tweedehand Continentals erom: 205 55 R16, ET20. Die zijn het dus ook geworden.
- Mijn binnenwielkasten zijn een beetje misvormd door ouderdom/slechte montage/aftermarket spul. Hoe dan ook, in bochten en op drempels liep mijn nieuwe aanwinst flink aan in de wielkasten. Deze zijn deels gedemonteerd en "opgespannen" (Nieuw gaatje in het kunststof, optrekken en vastschroeven) maar ik had er nog geen vertrouwen in dat het beladen goed zou komen. Nu zitten er dus ook HD-veren onder (Volvo-klassiekers.nl, Dries Bakkenes). En zowaar: hij staat nu ook erg knap op z'n wielen. De achterkant is een cm of 3 omhoog gekomen, waardoor die nu ietsje hoger staat dan voor. En ik vind het geweldig staan. Ik heb alleen vanmiddag mijn veerschotels onder nog even vervangen, want die waren zo rot, dat ik er niet eens de straat mee uit durfde te rijden..... Ik kwam er zodoende overigens ook achter, dat er achter helemaal geen stabilisator onder zit....?
Toekomst:
Ik blijf er voorlopig nog wel in rijden. Wat ik in de aanhef niet had vermeld, is dat ik de auto puur kocht vanwege zijn beschikbare ruimte, en het voor de rest een onogelijk ding vond, wat ook nog eens reed als een zwabber op ijs. Ik denk er nu wel anders over. De rij-eigenschappen zijn door de veranderingen aan het onderstel aanzienlijk verbeterd, maar kunnen altijd beter. Daarnaast kijk ik nu heel anders tegen de auto aan: Hij smoelt nu erg goed, blijkt super betrouwbaar (OK, 1 keer mis, maar met een dooie accu start niet ÃÃn auto....) en is nu al 3 keer zonder kosten door de APK gegaan. Da's humor: 20 jaar oud, binnen zetten, koffie drinken, APK afrekenen en weer pleite voor een jaar. Daarnaast is de motor (B230K, 269.000 km) in topconditie. Geen olie- en koelvloeistofverbruik, en zó beresterk. Ik verbaas me nog steeds als ik van achter een vrachtwagen kom en in z'n 5 van 85 naar 120 ga. Dat gaat hem nog steeds heel makkelijk af.
Wat ik dus nog ga doen is:
- Remmen (Nieuwe schijven, slangen, klauwen reviseren en evt. de HRC)
- Stabilisator(s) (Heb nog niet gekeken of er voor ook 1 ontbreekt)
- Koetswerk. Bodem voor de bestuurdersstoel is door (voorruit?), de dorpels voor de achterwielen vallen er spontaan in stukken uit, achterkant smokkelbak is doorgerot (ook mijn kabel voor de trekhaak ging erg makkelijk naar binnen...... )
Optisch heb ik geen plannen, ik ben niet van de spoilers en bodykits. Het gaat mij om het rijcomfort en de betrouwbaarheid. Maar dat zit voorlopig wel snor.....
Enne: het onderwerp, natuurlijk!
`88 245, B230K, M47