Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik en mijn safarigele 144
Hallo mede-Volvoliefhebbers.

Mijn naam is Pieter en sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van deze 144 uit 1970:
(Inbelvrienden moeten maar even een ander topic opzoeken)

[img width=800 height=600]http://bayimg.com/image/ladifaacp.jpg[/img]

Het is een prachtauto. Helaas ben ik nog niet in het bezit van een rijbewijs.
Wel ben ik druk bezig met rijlessen zodat ik hopelijk dit jaar nog van mijn Volvo kan genieten.

Het betreft een uit Zwitserland geimporteerde auto waarvan in 2003 de motor gereviseerd is.
Ook heeft hij in 2005 een Dinitrol-behandeling gehad. De bodem is dan ook keihard.
Wel zijn hier en daar wat plekjes op de carrosserie te vinden, voornamelijk op het linkervoorpaneel:

[img width=800 height=600]http://bayimg.com/image/oadfjaacp.jpg[/img]

Verder wat beginnende roest op de bekende plekken zoals onderop de portieren en de hoekjes van de voorpanelen.
Het interieur is na 39 jaar nog vrij gaaf. De voorstoelen zijn ondertussen wel echt versleten, maar daar haal ik nieuwe voor Wink
Ja, wat valt er verder nog over te zeggen... Hier nog wat foto's:

[img width=800 height=600]http://bayimg.com/image/ladigaacp.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://bayimg.com/image/ladihaacp.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://bayimg.com/image/oadflaacp.jpg[/img]
Antwoord
leuke bolide zeg, ziet er strak uit.
Je moet denk ik even de scharnieren van de motorkap smeren en mogelijk bijstellen, dan sluit hij weer mooi!
Antwoord
Ja, aan de bestuurderskant sluit 'ie niet mooi meer aan... Ga ik doen! ;D

Nog even een vraagje: Op LPG liep 'ie stationair niet goed, hij viel steeds uit.
Nu heb je op de carb zo'n stationair-afstelschroefje, maar dat werkt blijkbaar niet met LPG want daaraan draaien haalde niets uit.
Ik heb vervolgens dat gasstaafje (hoe noem je die ???) wat groter gemaakt, zodat 'ie met gas los altijd een beetje open staat.
Maar is dat de officiële manier? Ik heb namelijk nog geen Haynes in huis...
Antwoord
De stationairschroef voor de lpg zit aan de verdamper ;wat voor verdamper zit er in: OMVL waarschijnlijk?
Het kleine schroefje aan de zijkant is voor de fijnafstelling.De grote schroef aan de zijkant daar kun je beter afblijven want die is van de hoofdafstelling.
EDIT: op een van je foto's zie ik nu dat er waarschijnlijk een AG ,of iets wat erop lijkt, inzit.Daar heb ik geen ervaring mee.

Een makkelijkere manier is de mengschroef die in de slang van het gasmengstuk aan de carburateur naar de verdamper loopt een slag linksom te draaien. Dan zal ie ook iets hoger stationair lopen.
Antwoord
Ik zie dat die luchtslang op je carb er nog netjes op hebt zitten.
Op LPG rijden met die slang zorgt ervoor dat het LPG mengsel niet komt waar het hoort.
De meeste mensen hebben daarom die slang weggehaald of losgekoppeld. Bij mij was hierdoor het afslaan op LPG opgelost.

(dat afslaan gebeurd zeker met name bij; op snelheid gasloslaten en koppeling ingetrapt?)
Antwoord
Haha bedankt voor de snelle reacties. Wat jij zegt Dop, bij het starten moet je gas erop houden want anders slaat 'ie af, maar ik doelde inderdaad op het afslaan tijdens het rijden.
Als je je rechtervoet nodig hebt voor het remmen ben je de sjaak, dan kan 'ie bij bepaalde snelheden gewoon afslaan. Vooral in de stad is dat erg lastig ;D

Welke van de twee oplossingen kan ik het beste toepassen? Als ik die slang loskoppel, is dat dan niet nadelig bij het rijden op benzine?

Nogmaals bedankt jos245 en DopdeDouwer!
Antwoord
Ok, precies. volgens mij is het dan vrijwel zeker die luchttoevoer. Ik noem het altijd: "mijn motor waait uit". (Als je de koppeling laat opkomen draait hij trouwens weer gewoon, dus er is eigenlijk niet zoveel aan de hand)

Je kan de voorkant van de slag (voor de HOT/Cold schuif) losmaken of eraf halen. Ik kan behalve iets minder koele aanzuiglucht bij rijden in de file als mogelijk nadeel bedenken. Ik heb zelf geen nadelen ervaren.

Als hij bij het starten wil afslaan moet je de choke even uittrekken.

Je kan dus je aanpassingen aan de regelschoeven als het goed is weer terugzetten.
Antwoord
OkÃÂ, hier kan ik wat mee! Wat ik bedoelde met afslaan met het starten is dat je het gas er een beetje op moet houden of inderdaad de choke uittrekken direct na het starten.
Als de motor eenmaal warm is blijft ie nu met de verlengde gaskabel wel draaien.

Hier in Friesland toch geen last van files, van 't weekend ff lekker prutsen dus! Wink

Pieter
Antwoord
Moooi! Mijn 245 moest 's een weekje weg en ik kreeg precies zo'n gele te leen.
Reed als een speer die auto! Lekker groot stuur, fijn schakelen, lekkere stoel.
Die auto roestte als een idioot vooral bij de voorruit. Ze wilden hem gaan slopen.

[Afbeelding: 144dl1.jpg]
Antwoord
Helemaal mooi. Wat er ook mee te maken kan hebben is dat de verdamper dwars op de rijrichting staat, bij versnellen en vertragen krijg je wat (ietsie) extra of juist minder gas, schijnt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.250 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.792 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.051 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 198.955 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.410 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.275 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn witte 240 Bostel 10 11.057 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 46.538 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 16.444 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 28.903 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)