Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Te veel?) Drukopbouw koelsysteem
Na een tijdje blijkt toch ook de thermostaat van slag te zijn. Ik heb een nieuwe geplaatst. de ouwe blijf af en toe hangen, waardoor deze te ver bleef open staan. Hij deed het niet altijd, maar af en toe dacht hij ik stop er mee.

Geen spijt dat ik de kop heb gedaan, want deze was zeker weten lek. Maar ik had gewoon meteen in het begin al de thermostaat moeten vervangen. Is bijna geen werk en kost ook niks. En veel makkelijker dan de fout zoeken in het meetgedeelte.
Het is misschien wel 1 van de mede veroorzakers van de lekke koppaking geweest.

Ik dacht, ik deel het nog even.

Groet,

Marek
Antwoord
ongeveer 3000km na de koppakking te hebben vervangen ben ik toch weer enigszins ongerust over dit onderdeel.

Wat zijn de symptomen:

- koelwater expansievat staat bij koude motor bijna leeg. ???
- geen luchtbellen maar wel opkomend koelwater in het tankje als de motor gestart wordt en naar bedrijfstemp gaat.
- loopt op tot MAX dan en daar blijft t nu bij. Want als ik m koud bijvul duwt ie t eruit.
- carterventilatie kwalmt iets, lijkt op drukopbouw via de zuigerveren. Maar het kan natuurlijk ook via de koppakking of ander lek.
- expansievat is vervangen door een ander exemplaar met een andere dop om dat uit te sluiten
- bij bedrijfstemp; bovenste slang vanaf de thermostaat naar de radiator voelt iets hard aan, maar ik kan m nog inknijpen. Het is een nieuwe dus hij bolt niet op.
- ik kan niet zeggen dat ik duidelijk olie vind in het koelwater. Het ziet er nog aardig groen uit.
- aan de pijlstok zit volgens mij alleen olie. Redelijk zwart nu dus ik ga m weer vervangen. Nog geen aansterker eraan gehouden.
- temperatuur lijkt gewoon goed te zijn van de motor. Alhoewel mn meter in het dash niet werkt heb ik dit eerder al gezien via Megatune, de software van Megasquirt.
- waterpomp zit er pas 3000km in
- nieuwe thermostaat ook pas 3000km oud

Wat is er aan de hand? Toch weer de koppakking die lekt? :-\ :-[

ik ben t vreselijk zat nu. Als iemand een goeie B230FT of FK heeft dan hou ik me aanbevolen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Hmm klinkt sjit,...

Heb je ook schuim in je expansievat? Had ik namelijk destijds, nu niet meer. Toen ook harde (knetter hard) slangen. Maar ook het zelfde niveau verschil als wat jij nu hebt.

Hopen dat het wat anders is,...

En anders eens aan de drukmonitor zetten.

Suc 6 AJ!
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Postma 245 GL schreef:Hmm klinkt sjit,...

Heb je ook schuim in je expansievat? Had ik namelijk destijds, nu niet meer. Toen ook harde (knetter hard) slangen. Maar ook het zelfde niveau verschil als wat jij nu hebt.

Hopen dat het wat anders is,...

En anders eens aan de druk monitor zetten.

Suc 6 AJ!

nope, geen schuim.
Antwoord
Rij jij op gas?

Zo ja, dan zou je het volgende topic eens door kunnen lezen of dit van toepassing is bij jou:

http://xantiaclub.net/forum/viewtopic.ph...006b15741f
Antwoord
nee dure vieze benzine >Sad
Antwoord
AJ, kijk eens naar T-stuk tegen de parafan aan, van daaruit gaat het naar je verwarming, heb daar ooit een breuk gehad, en duurde hele tijd voordat ik doorhad waar het precies zat.was gewoon plasticmoeheid, kwestie van € 2.50 en was toen uiteindelijk opgelost ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
PP! schreef:AJ, kijk eens naar T-stuk tegen de parafan aan, van daaruit gaat het naar je verwarming, heb daar ooit een breuk gehad, en duurde hele tijd voordat ik doorhad waar het precies zat.was gewoon plasticmoeheid, kwestie van € 2.50 en was toen uiteindelijk opgelost ;D

OK, maar dan zou ik voelkloeistof moeten verliezen. Volgens mij is dat niet t geval. Of bedoel je dat niet?

Ik heb t eerste bericht (van mij hier, voirige pag.) ff aangepast. Waterpomp en thermostaatje zijn praktisch nieuw.
Antwoord
op gas moet je koken.
Antwoord
Symptomen als op 3 poten lopen bij starten en overmatig dampen heb je niet? Ook niet als je bij koude motor het reservoir hebt bijgevuld?

Om zaken uit te sluiten zou je toch zo´n drukmeter op je reservoir moeten zetten. Willen ze bij de garage vast wel ff doen (bij mij tenminste toen wel).
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 618 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  schema koelsysteem gydomatra 4 2.480 5 April 2021, 20:02
Laatste bericht: BartJu
  stationair veel te rijk als de aanjager aan gaat Prins 5 4.520 22 October 2015, 14:14
Laatste bericht: Prins
  aftappen koelsysteem ontluchten / afdichtklemmen jero 3 4.431 5 May 2015, 15:26
Laatste bericht: Dopski
  Veel regenereren v50 2005 met hoog verbruik tot resultaat Mr.Grien 7 7.479 29 January 2015, 12:00
Laatste bericht: Mr.Grien
  Koelsysteem 142 B20 vraag 142&RS2000 0 3.377 25 January 2014, 08:07
Laatste bericht: 142&RS2000
  B230F zuipt zeer veel op LPG en benzine dens245polar 22 15.213 6 April 2013, 22:35
Laatste bericht: dens245polar
  te veel toeren Dennis 1 2.264 24 February 2013, 21:59
Laatste bericht: Marc1970
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.043 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan
  Drukopbouw onder kleppendeksel 740 benzine carburateur Amazon62 7 7.011 8 January 2013, 01:59
Laatste bericht: DennisvdB

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)