Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eindelijk een 245: Abbabak mkII is nu van mij en ook een beetje over de V70
Ik heb weer een GKN besteld. Er zijn bekende volvowebsites waar de prijzen gigantisch verschillen. Je kunt voor een tientje een kruisje kopen maar ik wilde perse een GKN of vergelijkbaar. Anders kan ik volgend jaar weer. Je kunt geluk hebben natuurlijk maar ik heb liever kwaliteit spulletjes. Zo is ook de stuurkogel van TRW.

Antwoord
En helaas was de eerste die opgestuurd werd de verkeerde maat. Er stond bij achterste kruisstuk. Maar die van mij was 82 mm en deze was 75 mm. Ik wist niet hoe de maat voering was van de kruisstukken. Ik zak 75 mm en die van mij was zonder de eindkappen ook 75 mm dus ik dacht dat ik de goede had.......Helaas. Maar goed dag later en hij zit er onder en rijdt een stuk rustiger en soepeler!!
Ik heb hem gemonteerd met behulp van een bankschroef en een dop. Kan ook met pers of alleen met hamer maar ik vond het met de bankschroef het makkelijkst.

Ben weer blij!!

Antwoord
het is al weer een tijd geleden dat ik wat heb gepost!!!
Maar het is nu weer tijd voor een post want de Volvo deed het tot voor kort uitstekend. Echter ik ben er mee naar Spanje gereden met een aanhanger met twee motoren. Bij de laatste stop in Santander zouden we nog even tanken en bij het afgaan van de snelweg in eens allemaal witte rook en heel slecht lopen.
De auto liep alleen op gas niet meer op benzine. Dat was altijd al een beetje gekloot met de injectie ( hij heeft een b23 e blok met mechanische injectie).
Met veel pijn en moeite het Hotel gehaald waarbij we erge veel koel water moesten bijvullen. De verdamper bevroor steeds omdat er blijkbaar geen water genoeg was voor rondpompen.
Volvo is afgesleept door sleepdienst geregeld door de ANWB. Die aangaf dat repatrieren moeilijk werd met zon oude auto. Dagwaarde was immers niet zo hoog.
Na veel contact heen en weer en foto van mijn kant wordt hij gelukkig wel gerepatrieerd!!! Pfffoeh gelukkig maar!

Wat er precies aan de hand is weet ik niet maar ik denk dat de temp meter stuk is geweesten dat hij warm is gelopen en dat de koppakking er uit geknald is of erger, een scheur in blok oid.
het zal nog even duren voor de volvo hier is maar ik vrees dat er een nieuw blok in moet.........

Tja en wat is dan wijsheid.... weer eeen b23e ? lastig te vinden..... wel makkelijkste alles overzetten. Of toch overstappen naar een andere met een carburateur? is wel makkelijker om hem dan ook op benzine te laten lopen maar dan moet ik wellicht veel electra ombouwen?

als jullie tips hebben hoor ik het graag!!!

[Afbeelding: vbYLrnR.jpeg]
[Afbeelding: c2e2Cjz.jpeg]
[Afbeelding: SrkAJfj.jpeg]

Antwoord
Vervelend voorval zo!
Anderzijds, beter op terugweg dan op heenweg toch? Kan altijd erger...

Vraag je over repatriereing: is de Volvo getaxeerd? Helpt dat bij overtuigen dat het nog wel (juist wel?) de moeite waard is? Of is dat voor de ANWB niet zo relevant? Voor verzekering wel, maar die gaat daar in dit geval niet over.

Wat betreft je motor, ik heb geen ervaring met (mechanische) injectie, wel met carburateur. De carb heeft precies 1 draadje electra, voor de bediening van een klep. Verder niks. Ik vermoed dan ook dat je vooral elektra overhoudt na ombouw, niets bij hoeft te bouwen. Ter oriantatie zou je de bedradingsschemas op volvo-academy.com al eens kunenn vergelijken.
Ik denk dat een B23(0)a wel vindbaar moet zijn en goed op LPG en benzine kan lopen. Vergelijk ook eens de specs van de motortypes. De injecties hebben vaak net iets meer pt en zijn vaak ook net iets zuiger.
Voor je LPG zul je dan waarschijnlijk het bij de carb horende mengstuk nodig hebben.

Succes, en hou ons hier op de hoogte!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Nou dit was op de heenweg...... gelukkig op een paar km van onze bestemming. Vanaf die bestemming zijn mijn broer en ik een week gaan toeren met de motoren. Dat doen we in principe elk jaar. Dit jaar had mijn broer zijn auto niet tot zijn beschikking. iets dat ik niet wist anders had ik niet deze Volvo meegenomen...
Maar goed het is gelukkig vlak bij eindbestemming gebeurd en niet ergens halverwege Frankrijk oid...... Nu kon ik regelen dat ik de vervangende auto kon ophalen op een dag dat het regende en we dan toch niet zouden gaan rijden op de motoren.
Vervangende auto was zo geregeld door de ANWB echt klasse! Ze gaven mij aan dat ze intussen voor autos van voor 2000 niet zonder meer de dagwaarde regeling toepassen maar kijken wat de prijzen zijn van die auto's bij garages. Ik had hem helaas niet laten taxeren. Iets dat ik wel ga doen om dit in de toekomst te voorkomen dan is het in ieder geval duidelijk!!
Ik heb een lichte voorkeur voor een carburateur versie omdat die wat eenvoudiger aan de loop te krijgen zijn op benzine. Wel verlies ik dan los van het feit dat injectie wat zuiniger is en krachtiger ook vermogen door het verlies in compressie. B23e blokken zijn zo heb ik begrepen gewild vanwege hun sterkte en hoge compressie. De vroege b23 e zo begreep ik hadden ook nog wat "snellere" nokkenassen...
Maar goed dat boeit me niet zo ik wil gewoon betrrouwbaar kunnen rijden, hard hoeft hij niet.
Wel ben ik dan benieuwd hoe dat ene draadje dan aangestuurd zou moeten worden en wat voor klep. Moet er dan toch ook een ecu uitgewisseld worden? of hebben de B23(0) A geen ecu's?

Antwoord
Oke, weet zelf ook niet waarop ik mijn annmae van terugweg had gebaseerd... 

B23a, dus met carb, heeft geen ECUs. Vooral rechttoetrechtaan techniek. Dat draadje is ook iets simpels, maar durf niet direct te zeggen waarvandaan.
B23(0)E (dus injectie) wrs wel.

Hier een overzichtje van motoren uit/in de 240 serie:
https://www.volvo200.org/modellen/gegevens.htm

Als je (ingeveer) wet wat je nu hebt, dan kun je al beetje vergelijken hoe de types zich onderling verhouden.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Kijk eerst eens of je een nieuwe motor nodig heb? Een koppakking vervangen kun je zelf. Kop vlakken en de nodige afdichtingen hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Die redblocks scheuren niet zo snel. Wij rijden een B230E in een 245 gle (net als die van jou van rond 79 maar zonder open dak!! Die heeft ook een keer tijdje met nagenoeg geen water gedraaid. Maar compressie lijkt nog goed en op LPG start die nog altijd goed. BEnzine hebben we al 15 jr niet gebruikt op die 245. Dus de kjet pompjes zulle wel vast zitten.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Skidje heeft daar wel gelijk. Dit gaat allemaal over het worst-kaas-scenario en dat is nog (lang?) niet zeker.
Er zijn nog andere minder ingrijpende uitkomsten mogelijk. OPties verkennen is natuurlijk prima (zelfs verstandig). Maar staar je inderdaad nog niet blind op vervanging.

Wat voor een LPGtank heb je trouwens? Standaard verzonken onderbouw? En met trekhaak, maar op je foto zie ik niet de dan meestal nadrukkelijke 'bull-bar' bij de achterbumper.
Antwoord
Sorry dat ik nog geen eerder bericht heb gestuurd!
@ Bartju: er zit een 70! liter tank onder in een zelfgemaakt frame.

Ik heb gisteren de auto terug gekregen uit Spanje. De auto naar huis gehobbels en het is niet zo best maar valt ookj wel weer mee:

starten en het water dat ik er inhad gedaan verdween als sneeuw voor de zon. Waar blijft dat water:

nou daar:

[Afbeelding: ZTnnKKf.jpeg]
[Afbeelding: DjAvL0T.jpeg]

eerst de bougies er maar eens uit. Bij de eerste bougie kwam er al meteen een enorme guts water uitzetten:

[Afbeelding: WbYmbQu.jpeg]

dus de kop er maar af en kijken:

lekker dan:
[Afbeelding: 3F5LKr8.jpeg]

tadaa
[Afbeelding: cNw9QMO.jpeg]

kop:

pakking stuk op deze beruchte lek:
[Afbeelding: TlYipMn.jpeg]

[Afbeelding: F5RqwBm.jpeg]

tja wat is wijsheid? nieuwe koppakking monteren en weer rijden? Nieuwe kop op zoeken? Ik heb een reserve kop maar die heeft dit ook en zelfs nog erger.

of is dit niet eens zo erg en vangt de pakking dat wel op?

nokkenas is is ook wel gesleten doordat ik nog op wateroliemengsel heb gereden.

(Kennis van me heeft een b23e blok die hij gaat vervangen voor iets moderns en dat blok kan ik overnemen.)

Antwoord
Deze gaat niet lang meer afdichten met een nieuwe pakking. Het aandrukvlak is verdwenen. Er zitten zo te zien nieuwe klepzittingen in, dat is wel wat waard. Deze kop is een keer gevlakt, het originele groevenpatroon is anders

Als je deze wilt hergebruiken, laat je dat gat vullen en nog een keer een zo licht mogelijk laten vlakken. Voor een DAF (cilinderbussen en een natte koppakking) heb ik dat wel s met vloeibare pakking en een plamuurmes gedaan maar nu zou ik het laten lassen (TIG). Vast wel iemand die dat wil doen maar ze gaan er geen garantie op geven. Ik heb wel s een koppelingshuis laten lassen op die manier, ging prima de luxe.

Een donor B23E heeft alvast een betere kop dan deze. EN betere krukas en nokkenas lagers vermoed ik, de smering kan ook niet heel fantastisch zijn geweest met deze mayonaise.
Nokkenas zie ik zo niks geks aan, beetje roest of slijtage aan de zijkanten of flanken geeft niks, het gaat vooral om de punt.

ALs je reservekop ook zo'n corrosie gat heeft daar, maar de plek waar de ring vd koppakking klemt beter is, kan je die gebruiken. Deze kop heeft t ook lang uitgehouden met al z'n corrosie/erosie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Eindelijk... :-) heideltje 6 5.952 26 March 2019, 15:33
Laatste bericht: MacVolvo
  '81 Volvo 244 GL - 04 - 02 - 19 Eindelijk een update? Yezzz 27 26.512 5 February 2019, 23:51
Laatste bericht: Yezzz
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.478 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  Eindelijk gevonden: 245 T (Transfer) dens245polar 41 26.485 19 June 2015, 07:54
Laatste bericht: dens245polar
  Eindelijk een Volvo macfocus 3 3.406 24 November 2014, 10:03
Laatste bericht: Yellow240
  Eindelijk weer een 240 ! Pluk 9 7.660 5 April 2013, 18:59
Laatste bericht: Rob
  ' Eindelijk weer een 240!' maar nu met Virgo's Pluk 2 3.307 5 April 2013, 15:25
Laatste bericht: Erikhans
  Bert N heeft eindelijk zijn V90 !!!!! Bert N 31 17.993 21 June 2012, 21:21
Laatste bericht: Bert N
  Abbabak MkII abbabak 59 38.615 2 February 2012, 15:39
Laatste bericht: abbabak
  Eindelijk wakker na een hele lange winterslaap: 240 Estate '86 Pistonpen paultje 13 9.282 16 September 2011, 13:34
Laatste bericht: Pistonpen paultje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)