Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eindelijk een 245: Abbabak mkII is nu van mij en ook een beetje over de V70
Lang geleden maar ik heb weer eea gedaan dus zal het hier nog even popsten. Ik had nog een motorkap en amerikaanse lampen over en een m46. Een ruil gemaakt om zo een m47 metr mechanische aansluiting voor de teller te bemachtigen.
Bak had een ring erop geperst waardoor de priseas dikker was. ( komt uit een diesel?)
na enig geslijp deze eraf kunnen krijgen.

Met bijhorende as dus dat zou plug en play moeten zijn.
Nou ik weet iet wat er mis is met mijn auto maar niks was plug en play!!

De m46 met OD is een stuk langer vandaar dat de tussen as die ik er bij kreeg ook langer was. Maar wel veel te lang.
Deze as moesten we dus in korten..... Een cardanas inkorten is geen sinecure maar wegbrengen met de bouwvak voor de deur was even geen optie dus zelf aan de slag:

[Afbeelding: 4or1pZp.jpg]

besloten om een bus te draaien die precies in de as past nadat deze op lengte is gemaakt:
[Afbeelding: rNsLRc1.jpg]

[Afbeelding: AupedCj.jpg]

[Afbeelding: udrQvnC.jpg]

nu maar hopen dat hij niet teveel bonkert. Anders alsnog laten balanceren......

Maar ook de baksteun zat op de verkeerde plek.... deze dus ook aangepast:
er zaten twee montage plekken in de auto en de achterste zaten nog 1,5 cm verkeerd. dus steun maar aangepast:
[Afbeelding: Xrw6JEj.jpg]

Ook de schakelstang en de houder van de versnellingspook moesten forst korter:
[Afbeelding: n3XzAOh.jpg]

toen alle monteren en bleek dat de lamda sensor precies tegen de versnellingsbaksteun aankwam..... dus ook de uitlaat doorgeslepen en verdraaid weer aan elkaar gelast zodat alles nu eindelijk past.

PFFFFFFFFF wat een klus was dit. morgen olie bijvullen en hopen dat de bak het goed doet met een vijfde versnelling.

Ik begrijp niet goed wat er mis is met mijn auto dat het allemaal niet past. Volgens verkoper zou het in principe plug en play moeten zijn.
Misschien omdat de mijne een 265 automaat uit 1980 is met een b23E blok met m46 met OD ? Zou het kunnen zijn dat mijn blok wat verder naar achter gemonteerd zit dan een standaard 245?

Antwoord
Dit is nog een oud model 240 van nog net voor de facelift van 81 en later.
Modellen van 81 en later is best een hoop anders aan.
Denk dat het daar wel mee te maken heeft.
Had zelf ook niet gedacht dat het dan zoveel ellende zou geven om een andere bak te plaatsen bij een oud model 240.
Meestal is technisch gezien veel uitwisselbaar maar dat gaat dus ook niet altijd op.
Zo leer toch altijd weer wat.
Antwoord
Dat zal zeker met de voorgeschiedenis als 265 te maken hebben. Dan is die B23E niet op de standaard plek gezet ooit, en daarom zit nu alles 1,5 cm naar achter. Geen idee hoe dat kan, de V6 is qua afmetingen behoorlijk afwijkend en er is ook zo goed als niks over te vinden op www.
Misschien was het makkelijker geweest de motor 1,5 cm naar voren te schuiven op standaard motorsteunen, maar daar heb je nu weinig meer aan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het is veel meer hoor dan 1,5 cm. Er zaten meerdere gaten met schroefdraad waar de versnellingsbakbeugel gemonteerd kon worden . die zat op de voorste twee gaten daar achter ik denk zo,n 10 com verder zitten de andere gaten. dus het gaat om in totaal wel 12 of meer cm.

het zal inderdaad met het plaatsen van het blok te maken hebben!

morgen olie vullen en proberen!!!!!

Antwoord
Alweer een jaar of 14 geleden de BW55 door AW71 laten vervangen. Laten doen, bij een aantal zeek kundige lieden. Maar ook zij waren toen onaangenaam verrast hoe veel onvoorzien werk erbij kwam.
Het ging toen ook om een vroege (76er). Daarbij waaren nog een bakken met OD voorzien. En dus hielden de gaten vor de baksteun ook net te vroeg op. Tunnel ook te snel te nauw, dus wat bijwerken Dat soort dingen dus.
Zal met een 265 waar al een ander blok in zit, en van automaat naar handbak ook wel wat creativiteit behoeven, zoals je ook a beschrijft hierboven.

Veel is plug en play bij de 200 serie, maar in die pakweg 20 jaar is er ook een hoop wel veranderd. Dus tussen jaargangen kunnen er toch verschillen zijn. Ik denk dat oudere onderdelen wel op neiuwere passen, maar dat moderniseren van vroeg modellen met nieuwer spul wel eens lastig er kan zijn. Denk aan baksteungaten uit mijn situatie, en de telleraandrijvingen (mechanisch/electronisch), oude tellerbakken en niewere, VDo en Yazaki, anderer achterruitruitlijsten etc etc. Plug en play wordt wel makkelijk geroepen, maar is niet altijd terecht!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Nou zo is het precies. Dank voor jullie reacties! 
Ik heb inmiddels spijt dat ik de bak niet heb gevuld toen ik hem uit de auto had en makkelijk kon kantelen! Het schijnt dat je hem een beetje moet overvullen om de vijfde versnelling te sparen? Dat kantelen op een brug vind ik wat link. maar goed we gaan proberen.
Leuk om te merken dat er nog steeds wat mensen actief zijn op het forum!!

Antwoord
Er is geen bewijs dat de vijf langer meegaat als je er meer olie instopt, maar men zegt t. Lijkt me niet de moeite om je brug voor te riskeren. Ik verwacht meer lange levensduur van dat je er niet teveel koppel doorheen duwt.

Ik ben wel benieuwd naar de ophanging van de motor, hoe het ding op zo'n afwijkende plek is beland. In 1981 waren namelijk alle versnellingsbak en motorcombinaties die in deze 265 met 9 levens geplaatst zijn, al voorhanden en daarmee alle boutgaten.
Antwoord
tja ik heb een niet opgevoerde b23e met kjet op lpg... wel met spaghetti uitlaat maar veel meer dan 130 pk zal er niet in zitten denk ik. Dus ik hoop dat dat wel meevalt. En het heel sportief rijden met de auto doe ik ook al lang niet meer. (Als ik dat wil pak ik wel de motor, hoe wel ik daar ook weer behoudend op rijd, is nl ook oude meuk.....tja ik word ouder....)

Antwoord
Oh nee, ik ben nog niet erg wakker, de M47 is pas verschenen in 1983!
Antwoord
en deze komt niet uit 1981 maar uit 1980 en is volgens mij modeljaar 1979

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Eindelijk... :-) heideltje 6 5.952 26 March 2019, 15:33
Laatste bericht: MacVolvo
  '81 Volvo 244 GL - 04 - 02 - 19 Eindelijk een update? Yezzz 27 26.512 5 February 2019, 23:51
Laatste bericht: Yezzz
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.478 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  Eindelijk gevonden: 245 T (Transfer) dens245polar 41 26.485 19 June 2015, 07:54
Laatste bericht: dens245polar
  Eindelijk een Volvo macfocus 3 3.406 24 November 2014, 10:03
Laatste bericht: Yellow240
  Eindelijk weer een 240 ! Pluk 9 7.660 5 April 2013, 18:59
Laatste bericht: Rob
  ' Eindelijk weer een 240!' maar nu met Virgo's Pluk 2 3.307 5 April 2013, 15:25
Laatste bericht: Erikhans
  Bert N heeft eindelijk zijn V90 !!!!! Bert N 31 17.993 21 June 2012, 21:21
Laatste bericht: Bert N
  Abbabak MkII abbabak 59 38.615 2 February 2012, 15:39
Laatste bericht: abbabak
  Eindelijk wakker na een hele lange winterslaap: 240 Estate '86 Pistonpen paultje 13 9.282 16 September 2011, 13:34
Laatste bericht: Pistonpen paultje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)