Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 euro, kan redenatie Volvo Nl kloppen?
Ik heb deze discussie met belangstelling gelezen en zou eigenlijk wel willen dat Volvo zelf ook hier mee zou doen om e.e.a. helder te krijgen qua technische keuzes.

Zo maar wat gedachten naar aanleiding van alles wat ik hier boven las;

-Kan er eigenlijk wel dieselolie in het carter terecht komen bij het extra inspuiten van brandstof tijdens regeneratie?? De extra ingespoten diesel die is immers bedoelt om temperatuur te verhogen?Alles wat niet (volledig) verbrandt veroorzaakt toch alleen maar enorme rook/roet dat het filter juist extra vervuild.......

-Stel je Volvo begint een regeneratieproces en je bent na 2KM op je bestemming, wat denk je? zal de auto lekker verder gaan met inspuiten terwijl jij boodschappen aan het doen bent? Nee de motor stopt, de extra inspuiting stopt en klaar is kees, volgende keer beter. Ik snap dus niet goed hoe veelvuldig afgebroken regenerarties leiden tot hoger oliepeil??

-Waarom is zelfs een beetje CV-ketel zelf-lerend en gaat een moderne auto gewoon domweg z'n eigen gang?? Zou het niet handig zijn als een computer (welja er kan er nog wel een bij :-) ) bij houdt welke rit geschikt is voor een regeneratie? Bijvoorbeeld; Je hebt zat mensen die week in week uit dezelfde ritten rijden gebruik die info voor een regeneratie. Of koppel de navigatie aan de regenertie-planning; geschikt traject=regenereren. Of "overleg met de bestuurder" of er een geschikt moment aan zit te komen om te gaan regenereren, beetje zoals een herinnering op je computer als bepaalde softwarelicenties bijna verlopen. Kortom waarom "doet een auto maar wat" zonder logica/overleg.

-Stel je V70 geeft aan dat het olieniveau te hoog is en je gaat naar de dealer al waar men het te veel aan olie wegzuigt ; hoe is dan de kwaliteit van de resterende olie??
Mijns inziens is die olie zodanig verdunt dat er bij lange na niet meer aan de olie-specs wordt voldaan. En al zou de dealer de olie netjes verversen, tót het tijdstip dat je de melding "te hoog niveau" kreeg reed je al een tijd lang met een mengsel van motorolie/dieselolie rond.......

Nou een heel relaas, ik rij gelukkig een oude diesel waarvan ik zelf nog de baas ben :-) maar ben toch benieuwd naar wat anderen eventueel te melden hebben n.a.v. gedachten hierboven.
Antwoord
smorebrod schreef:Volgens mij zit het probleem in het telkens niet kunnen afmaken van een regeneratieproces om het roetfilter te reinigen.
De importeur schrijft dat er bij de v50 geen lampje gaat branden bij een te laag of te hoog oliepijl.
Bij het telkens niet afmaken van de regeneratiecyclus stijgt het oliepijl door niet verbrande extra diesel.

In tegenstelling tot de v50 geeft een v70 wel aan dat het oliepijl te hoog is.
Je kunt dan langs de dealer en zuigen dan met een grote spuit olie uit het blok.

Het ligt dus volgens mij niet aan de motoren zelf maar aan het gebruik van de auto.
Veel korte ritjes en het niet afmaken van het regeneratieproces kan leiden tot dit probleem.
Vervolgens een andere motor plaatsen en het niet aanpassen van het rijgedrag kan dus voor een tweede keer tot dezelfde problemen leiden.
Heb me ooit laten vertellen dat een regeneratieproces pas start als motor op bedrijfstemperatuur is en dat men vervolgens 15 km minimaal 2000 tpm moet blijven rijden om het proces niet af breken.
Of dat laatste juist weet ik niet, maar deze info komt van volvo zelf.

Feit is dat de diesels van tegenwoordig niet worden gebruikt zoals zou moeten. Veel korte ritjes zorgen ervoor dat het regeneratieproces niet afgerond kan worden, maar hà 14% bijtelling met de 1.6Drive modellen he. Toch lees ik veel dat er auto's zijn die in regeneratie blijven hangen, soms hele ritten van tientallen km's. In mijn ogen loopt daar wat anders mis. Het filter regenereert niet/word verkeer gemeten. Daarnaast is er genoeg geschreven over dealers die hele roetfilters/metingen/enz hebben vervangen om het probleem op te lossen, met wisselend resultaat, soms hielp het, soms helemaal niet. Ik ben in vele uren internet speuren nooit een V50 gebruiker tegen gekomen die als advies een ritje op de snelweg mee kreeg.
Dit doet mij vermoeden dat Volvo zelf niet in de gaten heeft waar het probleem ligt.

Dat van die sensor in de V70 wist ik niet, maar een snelle google actie levert niks op over hoog oliepeil bij een V70??
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
grijzev70tdi schreef:eeeeh, de 1,6D is een van de slechtse motoren.... De 2.0D gaat vaak stuk beter...
De turbo's liggen iet voor niks op voorraad bij de Peugeot dealer (die ook de zelfde motoren gebruikt)

De 1.6D is bij Volvo (maar ook bij Peugeot) de meest verkochte motor, inherent daaraan zal je ook meer problemen langs zien komen dan bij andere motoren.
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Feit is dat de diesels van tegenwoordig niet worden gebruikt zoals zou moeten.

Daarnaast passen de autofabrikanten allerlei nieuwerwetse trucs toe om de emissie omlaag te krijgen.
Op zich prima, maar gezien bovenstaande discussie hangt daar een prijskaartje aan. En de consument mag dat betalen (zoals gebruikelijk als het om milieu gaat). Al is er een tegemoetkoming door dealer (hierboven al dan niet terecht coulance genoemd).

Zover ik gehoord hebt, is dat overigens niet alleen Volvo, maar ook bij (alle?) andere merken het geval.
Begrijpelijk, want nieuwe techniek brengt nieuwe problemen met zich mee.
Maar door de rekening voor klant hoog te maken/laten, gooi je wel de naam die je hebt hoog te houden (qua betrouwbaarheid/duurzaamheid) te grabbel.
Zie beslissing door TS. En dat is natuurlijk jammer(, en een uiteindelijk hoge prijs)...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
mijn peugeot 508 van 2011 met 140.000 op de teller, 1,6 ltr diesel (112 pk) en een gemiddeld verbruik van 1:19/20 zal wel een uitzondering zijn. Tot nu toe ben ik uitermate tevreden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Mooi dat je tevreden bent, dat is uiteraard ook belangrijk in deze discussie.
Oga244 heeft daarin zeker gelijk: als er veel van rondrijden, dan kan er ook veel misgaan.

Al met al gelukkig heb ik nog steeds de indruk dat de regel nog steeds is dat het niet gebeurd, en de uitzondering dat het wel gebeurd.

Maar kennelijk zijn er wel te veel uitzonderingen om die als losstaande incidenten te kunnen afdoen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
ik had um in een 207 idd, maar, minimaal 30km per rit en veer daar boven, dan doet alles zijn regenererende werk zeg maar toch wel.. Het komt mij allemaal wat bevreemdend over, anno nu verwacht je geen auto's meer die 'trucjes van de berijder' behoeven om heel te blijven..

Toen ik het las dacht ik meteen aan de 1e Golfs Diesel, die wilde ook nog wel eens op hol slaan, echt een technisch probleem uit de oude doosch..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Het klopt overigens dat ik voor woon-werk verkeer korte ritjes maak (15-30 kilomter enkele reis afhankelijk van hoe ik rij).
Daarentegen reed ik toch 25.000- 35.000 kilometer per jaar met de auto. Met name in de avonduren en in de weekende veel kilometers. En dat gebeurde elke week.
Waarom start zo'n regeneratieproces niet pas bij 'bedrijfstemperatuur'? Dus op het moment dat het geen schade aan kan brengen aan mijn auto? Met een beetje moderne auto mag je dat toch verwachten? Of ben ik nu weer de naieve consument die denkt een betrouwbare nieuwe auto te hebben gekocht?

En hoe past in dit verhaal dat de auto 15.000 kilometer terug een beurt heeft gehad. Waar o.a. het oliepeil is gecontroleerd. En waar eigenlijk ook het regeneratieproces bekeken had kunnen worden. En je zou toch denken dat ze ook het roetfilter wel even hebben bekeken? Was bij 127.000 nog vervangen, maar ja je weet blijkbaar nooit met diesels.
Ondanks dat de motor de olie eruit heeft geblazen (mijn hele motorkap zat onder dat spul) zat er zeker drie liter te veel in volgens de dealer.
Dus in 15.000 kilomter is er misschien wel 4 liter teveel ingekomen. Dat is toch absurd veel? Hoe kan zoiets?

Helaas zag ik mezelf genoodzaakt de auto te verkopen omdat de 'coulance' die geboden wordt geen oplossing is. De auto is dan economisch nog steeds total loss.
Bovendien vertrouw ik de auto niet meer. Want ik heb er naar mijn weten alles aan gedaan om te voorkomen dat ie kapot ging. Maar ja ook dat bleek naief.
Er zit gewoon veel techniek in zo'n auto en voor een vrouw zonder verstand van auto's moet je blijkbaar dit soort dingen gebeuren om te concluderen dat een 'Auto onderhoud voor Dummies cursus' zo gek nog niet is. Eerder was ik al tevreden met tanken en ruitenwisservloeistof bijvullen zonder 'mannelijke hulp'. Tja....

Ik ben gewoon ernstig teleurgesteld in Volvo. Ik dacht echt een betrouwbare auto te hebben gekocht die heel lang mee zou kunnen. Ik heb nu ruim 5.000 euro afgeschreven per jaar op de auto. En dat ondanks de dure onderhoudsbeurten bij de Volvo Dealer!
Antwoord
Wat een verhaal zeg, erg vervelend.
Ik kan inhoudelijk niet zoveel toevoegen, alleen de interpretatie dat alle nieuwe techniek volgens mij lang niet zo duurzaam is gebouwd als vroeger.
Vroeger ging een automodel 10 jaar mee, tegenwoordig maar een paar jaar en er moet weer een nieuw model worden uitgebracht. Kijk maar naar het koffiezetapparaat, stofzuiger, wasmachine, etc. Ging vroeger zowat 20 jaar mee, probeer dat nog maar eens.
Gevolgje v/d consumptiemaatschappij...

Stelling: Stellen we niet te hoge verwachtingen aan de huidige generatie auto's?
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Jacolien,

Het regeneren start pas bij bedrijfstemperatuur. Dan moet er vervolgens 15 to 20 km worden gereden met minimaal 2000 toeren. Stel je moet stoppen voor een verkeerslicht, dan breekt hij het proces af. Vervolgens als je weer boven de 2000 toeren komt begint het opnieuw. Voor mijn gevoel blijft hij dit herhalen totdat het proces is afgerond. De extra ingespoten diesel kan bij de olie terechtkomen en daardoor stijgt het oliepeil. Niet voor niets vullen ze hem tegenwoordig af met een halve liter motorolie minder.
Of er in jou geval 3 of 4 liter teveel olie in heeft gezeten weet ik niet.
Anderen schreven over verminderde smering van de olie, die conclusie is juist. Volgens de dealer zou men 1 maal tussentijds kunnen aftappen zonder dat smerende werking afneemt.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 314 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.470 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 489 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.240 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 511 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.048 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 950 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 781 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.581 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 768 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)